hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Win Family - Legacy
Addy Malmbak
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 02/12/2007 00:41
Ved at kigge lidt rundt i dette forum har jeg fundet ud af, at mange er af den mening, at Win Family ikke er det allerbedste slægtsforskningsprogram. Jeg kunne tænke mig, at skifte til Legacy. Mit spørgsmål er derfor: Kan man bruge de samme filer som i Win Family, eller var mit arbejde omsonst, og bliver jeg derfor nødt til at starte forfra?
Med venlig hilsen
Addy Malmbak
 
Forfatter RE: Win Family - Legacy
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/12/2007 21:33
Uanset hvilket af de idag anerkendte programmer du skifter til vil du ikke miste dine data og du skal ikke til at begynde helt forfra igen.

Dermed ikke sagt, at det er gnidningsløst at skifte, det er det ikke altid. Men som udgangspunkt kan du ovføre er den altovervejende del af dine data incl. alle familierelationer osv. uden større problemer.

Der kan (og vil sikkert) opstå visse problemer mht. Noter og Kilder. Winfam er kendt for ikke at leve helt op til standarden på de punkter. Men her er det vigtigt ikke at give sig til tåls med det første resultat, men prøve flere gange med forskellige indstillinger. På den måde kan man meget langt hen ad vejen opnå et ganske godt resultat.

Der fil der bruges til at overføre data fra det ene program til det andet er iøvrigt en ren tekstfil som du kan åbne og klippe / klistre fra om nødvendigt.

Dermod vil du sansynligvis skulle starte helt forfra med evt. billeder du har tilknyttet personerne.

Selve fremgangsmåden er, at du i Winfam vælger fra menuen øvest til venstre "Filer" -> "Export" og vælger at exportere en "Gedcom" fil. Derefter kommer så nogle valgmuligheder som jeg ikke længere husker i detaljer, men prøv dig lidt frem, eller vend tilbage til emnet når du står i situationen.

Tilsvarende vælger du i det modtagende program "Filer" -> "Import" og vælger at importere en "Gedcom" fil, og får så igen nogle valgmuligheder.

Selv arbejdet med at overføre data må ikke få dig til at afholde dig fra at skifte, hvis du iøvrigt finder at tiden nu er inde til det.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Win Family - Legacy
Addy Malmbak
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 02/12/2007 23:00
Tusinde tak for dit svar. Umiddelbart lyder det temmelig kompliceret for mig, men jeg har et par computerfreaks i min familie, saa vi gaar i krig. Med forenede kraefter lykkes det os forhaabentlig.
Jeg skal snart i gang med min mors familie. Min morfars aner kommer i stort tal fra Hammerum Herred. Jeg har lige fundet ud af, at min tip-tip oldefar var Knud Jensen Kölbaek, Holing, og jeg har ligesom paa fornemmelsen, at jeg derigennem er i slaegt med det halve af Hammerum Herred. Men jeg lader mig overraske.

Med venlig hilsen
Addy Malmbak
 
Forfatter RE: Win Family - Legacy
Jane Graulund
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 04/12/2007 12:36
Jeg er ude i samme problemstillinger som du - og har efter at have downloaded flere forskellige demoprogrammer - valgt Legacy og har nemt overført alle data fra win-family. Men da det programmerne ikke er opbygget ens - kommer alle mine folketællinger ikke ind som de skal stå idet nye program. Det kræver lige en del arbejde frem og tilbage, og da jeg gerne vil rette/slette grene langt ude i familien, er jeg startet forfra med at overføre data for hver enkelt person. Måske er det molboarbejde - men jeg minimere en side fra win-familie og en fra legacy ved siden af hinanden. Det tager tid - men jeg føler at der bliver ryddet op og tjekket i krogene
Hilsen fra Jane Graulund
 
Forfatter RE: Win Family - Legacy
Addy Malmbak
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 04/12/2007 17:45
Tusinde tak for det. Jeg skal indrømme, at jeg selv har tænkt på det samme, men det må tiden vise. Det var meget "hjemligt," at få svar fra dig. Som du sikkert har bemærket, er jeg bosiddende i Tyskland og det snart i 36 år. Men jeg kommer fra Silkeborg, hvor jeg boede til jeg var 21. Rent faktisk var jeg på besøg der for 3 uger siden.

Med venlig hilsen
Addy Malmbak
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk