hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Elisabeth Christensdatter i Ildsgård
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 06/11/2007 21:15
Jens Madsen i Ildsgård hans næstældste søn Frederich overtog Ildsgård i 1811 efter sin svigerfar Chr. Jensen som 1803 havde købt Ildsgård af Jens Madsen.
Frederich er samme år blevet gift med datteren Elisabeth (Lisbeth) som iflg. Ildsgårdbogen skulle være født 2. juli 1792 i Ildsgårde.
Noget forekommer mig forkert, hun skulle i så fald være at finde i Sunds sogns kirkebog og i FT-1801. Ingen steder kan jeg se hun figurerer. En anden Elisabeth er født i Thorup og døbt 26 december 1791, her er bæremor Chr. Jensens kone Mette i Ildsgårde. Der er faktisk en Chr. Jensen og hustru Mette Larsdatter i Ildsgårde (Ilskov) men de har tilsyneladende ikke børn. Chr. Jensens kone Mette kan være søster til Elisabeth i Thorup´s far, som hedder Chr. Larsen.
Hvem er så Frederich Jensens kone og hvor er hun døbt og hvornår og hvem er hendes forældre og hvor kommer de fra.
Håber der er en eller anden der har et svar på mine mange spørgsmål.

Med venlig hilsen

Niels Ask
 
Forfatter RE: Elisabeth Christensdatter i Ildsgård
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/11/2007 23:42
Jeg tror efterhånden ikke rigtig på at Frederik Jensens svigerfader skulle være den Christen Jensen (Simmelkjær) der ejede Ildsgaard i perioden 1803 - 1811.

I de trykte kilder er der divergerende oplysninger om Lisbet Christensdatters forældre og fødsel, men datoen 2 juli 1792 ses flere steder.

Jeg tror det skal være 2. juledag istedet for 2 juli. Og i Sunds kirkebog følger årstallet jo kirkeåret, så det bliver reelt den 26 december 1791 og hendes far er så Christen Larsen. Hvilket iøvrigt også passer med Anna Myrhøjs notater.

Men det burde jo kunne opklares, for i Hammerum herreds skøde og panteprotokol 1812 folio 443 skulle der være en kvittering fra Frederik Jensen på hans hustrus fædrende arv.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/11/2007 23:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Elisabeth Christensdatter i Ildsgård
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 07/11/2007 21:39
Hej af

Du henviser til trykte kilder og Anna Myrhøjs notater, kan du komme det lidt nærmere??

mvh. niels
 
Forfatter RE: Elisabeth Christensdatter i Ildsgård
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/11/2007 23:02
Mht. trykte kilder så er det vel i den her sammenhæng især Niels H. Hagelskjærs hæfte "Ildsgaard, dens beboere ..osv" samt Jens Siggaards artikkel i Herning Folkeblad 11 marts 1965 "Da herremanden på Hald skænkede sin kusk en gaard"

Begge angiver datoen 2 juli 1792 og begge mere end antyder at hun er født i Ildsgaard som datter af Christen Jensen. Dette skyldes muligvis at der ved vielsen står "Begge i Ildsgaard". Men det beyder jo ikke nødvendigvis at hun er født dér, blot at hun allerede før brylluppet bor der - og det var jo absolut ikke ualmindeligt på den tid.

Nu afdøde slægtsforsker Anna Myrhøj i Kalundborg udarbejdede i 1960'erne en privat håndskreven slægtsbog med titlen "Laurids Christensen, Fæster i Neder Feldborg og hans Efterkommere". Laurids Christensen er, som du ved, vor fælles stamfar Jens Madsens farfar.

Nogle af Niels Ildsgaard Jensens oldebørn boede på det tidspunkt på Sjælland og kom dér i kontakt med Anna Myrhøj og hendes mand Aage der begeg var anerkendte slægtsforskere.

Forarbejdet til denne bog gav anledning til hendes artikel i Hardssyssels Aarbog nr 58 - 1964 "Sagn og Virkelighed" (som iøvrigt delvist citers af N. H. Hagelskjær, idet han dog misforstår hendes bemærkninger omkring Jens Madsens alder).

Hun anfører Frederik Jensens kone Lisbeth som født 2 juledag 1792 (kirkeåret 1792!) og som datter af Christen Larsen og Birte Pedersdatter. Og det er jo iøvrigt også den eneste Lisbeth født i Sunds i det relevante tidsrum.

Derimod er det vel meget sansynligt, at Christen Jensens kone Mette Larsdatter i Ildsgaard er en søster til Lisbeths far Christen Larsen .


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Elisabeth Christensdatter i Ildsgård
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 09/11/2007 15:18
En vild tanke!!

1782 fæster Christen Jensen Ildsgård sin afdøde faders anpartsgård i Ilskov iflg. et fæstebrev fra Hald Hovedgård. Fæstebrevet er for mig ret ulæseligt, men enkelte ord er dog til at tyde. F.eks. ser det ud til, at Chr. Jensen har været soldat og nu er hjemsendt for at fæste sin fædrende gårdpart. Der står noget om fæsteafgift, hektar og så vidt jeg kan se er ordet aftægt også nævnt.
Og så var det jeg fik den tanke, om Chr. Jensen var født i Ildsgårde, hvorfor skulle han ellers være nævnt som Chr. Jensen Ildsgård, og måske var en ældre bror til Jens Madsens kone Anne Marie Jensdatter og søn af fæsteren Jens Jensen og hustru Else Christensdatter. Jens Jensen var død året i forvejen, nemlig i 1781, så der manglede en forsørger til moderen Else Christensdatter. Mor Else dør 1784 og der kommer en ny ung husmoder i gården, nemlig Mette Larsdatter.
I 1803 køber Chr. Jensen så Ildsgård af Jens Madsen og dennes søn Frederich er måske blevet i gården som medhjælper og har her mødt Chr. Jensens niece Elisabeth som han gifter sig med 1811. Samtidig overtager det unge par Ildsgård, endten ved køb eller ved arv, Elisabeths i 1809 afdøde far er jo en bror til Chr. Jensens hustru og dermed nært beslægtede. Chr. Jensen og hustru Mette har nok betinget sig aftægt til deres dages ende. De dør iøvrigt begge med kort mellemrum i 1834 som aftægtsfolk i Ildsgård.
Jeg ved ikke om det her kun er et eventyr eller der kan være noget om snakken.
Lad mig høre fra andre hvad I mener????

Mvh Niels
 
Forfatter RE: Elisabeth Christensdatter i Ildsgård
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/11/2007 00:20
Det ligger helt fast, at Anne Maries helbror Christen (født ca. 1757) overtager fæstet af faderens gårdpart i den gamle Ildsgaard efter faderens død. Det fremgår bla. af skiftet efter moderen.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_note.php?note=1147&fnavn=Else&navn=Christensdatter

Det er vel så også ham der i 1784 bliver gift med Mette Larsdatter fra Kjærgaard. Og de bor jo tydeligvis i Ildsgaard i ganske mange år. Men om det også er ham der i 1803 køber Østre Ildsgaard af Jens Madsen og sælger den igen til Frederik Jensen nogle år senere kan man vel ikke umiddelbart afgøre.

Problemet (eller ihvertfald eet af dem) er, at denne Christen Jensen et sted kaldes Christen Jensen Simmelkjær. Det kan selvfølgelig være en læsefejl, men det kræver jo ihvertfald et kig i skøde & panteprotokollen at afgøre dette..

Et andet problem er, at Jens Madsen jo rent faktisk fraflytter Ildsgaard ved salget. Det havde han jo ikke behøvet, hvis det var svogeren (der jo selv havde en anden gårdpart) der var køberen.?

Egentlig lidt mærkeligt, at Jens Madsen, som anses for at være rimelig konsolideret, og som selv har 10 børn der står overfor at skulle sætte bo, sælger og fraflytter gården uden umidelbart at have købt noget andet.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk