hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Er der 2 Søren Sørensen i Kjærshoved ca 1760, Vrads
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 02/11/2007 22:22
Er der 2 Søren Sørensen ca. 1760, Kjærshoved, Vrads s, Skanderb. A
Indsendt af: Laila Nørgaard (IP Logget)
Dato: 01/11-07 21:27


Hej
(Dette indlæg er også på DIS, men der måske flere med lidt lokalkendskab er)

Nu har jeg "tygget" Vrads kirkebog igennem flere gange, heldigvis med hjælp fra Bente Feldballes udmærkede afskrift af samme.

Jeg kan simpelthed ikke finde ud af min familie - det gør det ikke bedre, at jeg sidder med en mistanke om, at der er stor navneforvirring, og uoverensstemmelser mellem kirkebog og folketællinger i perioden 1760 - 1800.
Er der andre, der også har problemer desangående?

Anne Marie Nielsdatter, som der er nogenlunde tjek på - er født i Kjærshoved 1737, gift før (men hvor) med Søren Sørensen (født ca. 1729) - de får i dec. 1761 datteren Maren. Måske er det hende, der dør i jan 1762 (alderen utydelig) men der står ... begravet et pigebarn for Søren Sørensen af Kjærshoved.

1764 marts bliver Søren Sørensens hustru af Kolpensig introduceret ? Er det en skrivefejl - og der istedet skulle stå ..af Kjærshoved. Der er formodentlig tale om et dødfødt barn.
( I Kolpensig på denne tid omtales Jørgen og Niels Sørensen, som også står faddere til børnene i Kjærshoved og sansynligvis brødre til Søren Sørensen)

1765 2/2 begraves Søren Sørensen Kjærshoved 37 år, få uger efter at han og hustuen Anne Marie Nielsdatter havde stået fadder til Jørgen Sørensens søn i Gulforhoved i Bording Sogn.

1765 28/4 trolovet Jørgen Christensen af Frisbæk og enken Anne Marie Nielsdatter af Kjærshoved.

Så bliver det mystisk!!!

1766 jan døbt Else Marie en datter af Søren Sørensen af Kjærshoved (faddere stort set de samme som i 1761) - men Søren er jo død på dette tidspunkt?

1770 6/5 døbt Jørgen Christensen af Kjærshoved en datter Mette Kirstine

1771 7/7 døbt Jørgen Christensen af Kjærshoved en datter Christiane - død 1773

1772 17/3 begravet Anna Marie Nielsdatter af Kjærshoved 34 år gl.

Jørgen bliver gift igen og får mindst 9 børn med sin anden kone, hos dem er der flere eksempler på at de ikke altid kaldes ved deres døbenavn.

Jeg mangler desuden fødsel på Mette Marie Jørgensdatter, som skulle være født 1766. hun bliver i 1787 gift med Ole Pedersen, men bliver ved FT 1801 kaldet Ane Marie.
Måske er det hende som bliver døbt i 1766 og kaldes Else Marie ?

Jeg håber der er bare en enkelt, der kan hjælpe mig lidt

Vh. Laila Nørgaard
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk