hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Mikkelsen, Snejbjerg
tove nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 117
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/10/2007 12:20
Mon der er en der kan hjælpe mig?
16 jan 1768 blev Jens Mikkelsen i Næstholt, Snejbjerg døbt. kb, c519/c opsl. 70.
Ao.
I folketælling 1801 er han gift:Næstholtgrd 2.
nr 89: Jens Mikkelsen, 34 år, gift 1.husmand med jord-fæstehusmand.
nr 90: Anna Margrethe 31 år, gift 1. Hans Kone.
91: Bodil Christensdt, 74 år, enke, mandens moder.
92: Christen Svenningsen , mandens brodersøn.

Død: 19 maj-begr,24 maj 1829: Margrethe Pedersdatter, fæstehus mand Jens Mikkelsens hustru i Næstholthuus. 57 år gl. Snejbjerg kb 1825-1835,c519/a
. opslag 60. A0.

Hvor kom hun fra? De fik ikke børn i ægteskabet. Jeg har kigget i mange kirkebøger i området , men intet fundet, så er der en der ved noget, vil jeg blive glad.
Mvh Tove Nielsen.
 
Forfatter RE: Jens Mikkelsen, Snejbjerg
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 01/10/2007 18:31
Hej Tove Nielsen!

Måske dette kan hjælpe dig lidt:
De er viet i Ikast 11 Oktober 1800 (c516-a-002 opslag 121 (k03-04-a)), men det behøver jo ikke betyde hun er fra Ikast. Deres forlovere ser ud til at være Ikast-præsten og Snejbjerg-præsten.

Med venlig hilsen

Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Jens Mikkelsen, Snejbjerg
tove nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 117
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/10/2007 21:38

Hej Erna. Det var dejligt, mange tak siger jeg.
mvh.
Tove i Herning.
 
Forfatter RE: Jens Mikkelsen, Snejbjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/10/2007 01:22
Ved vielsen kaldes hun Anne Magræte Pedersdatter Hiølund. Hun er givetvis datter af Ikast degnen Peder Sørensen Hjøllund. Peder Sørensen er gårdmand på St. Hjøllund i Arnborg indtil 1791 og derefter degn i Ikast indtil sin død i 1802.

Anne Margrethe har bla. en søster Maren Hjøllund der er gift med Jens Pedersen i Ringstrup i Gjellerup. Et par af hendes brødre lever i Ikast.

Jens Mikkelsen nåede at blive gift to gange mere, sidste gang da han var omkring 75 år gammel og fik et par børn også i det tredie ægteskab.

Dette fra Gjellerup kirkebog kan måske også være interessant:

1806
Enger Ringstrup d . fastelavnssøndag
For.: Jens Pedersen Ringstrup og Maren Pedersdtr. Hiøllund
Fadd.: Rasmuds Hiøllund fra Ikast kirke, Chr . Hansen fra Fjederholt,hr. Smedegaard i Frølund, Chr. Ringstrup i Ringstrup, hr. Smedegaards hustru, Peder Fouerholts hustru i Gullestrup i Herning, Hans Brandes dtr. fra Fjederholt bar b .

Fødte eller døbte 1810
Peder Hiøllund d. 3. søndag e.trin.
For.: Jens Pedersen og Maren Pedersdtr. i Ringstrup
Fadd.: hr. gartner Andersen fra Højris, Chr. Hansen fra Fjederholt, Chr. Linberg, Peder Fouerholt og hustru, Jens Michelsen fra Næstholthus, Jens Michelsens hustru fra Nestholthus i Snejbjerg sogn, Margrethe Hiøllund bar b.

1812
Peder Hiøllund d. 26/12
For.: Gmd. Jens Pedersen og Maren Pedersdtr. i Ringstrup
Fadd.: RASMUS Pedersen Hiøllund og bror Niels Pedersen Hiøllund fra Ikast Kirkeboel, Unge Chr. Lindberg, Chr. Fonnesbæks dtr. Ellen Marie i Bjerregård, Rasmus Hiøllunds kone (moderens broderkone) Clara Billeskou bar b.

1815
Peder Ringstrup d. samme dag (27/3)
For.: Gmd. Jens Pedersen og Maren Pedersdtr. i Ringstrup
Fadd.: Hr. Johannes Lundsgaard i Frølund, forpagter Niels Pedersen Hiøllund fra Ikast pgd., Rasmus Hiøllund og kone ved Ikast kirke, Niels Sepstrups hustru Mette Pedersdtr., mandens søster, fra Pathuelhus bar b.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Mikkelsen, Snejbjerg.
tove nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 117
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 03/10/2007 09:51
Hej Feldborg.
Jeg er meget taknemmelig for alt det du sendte, nu skal jeg så lige se om jeg kan finde det, det skulle jo da være nemt nu,
Jeg mente nok Anna Margrethe var datter af anførte degn, men det er jo svært at tyde den kirkebog.Mente også der stod Hjøllund, men var da ikke sikker.
Mvh Tove Nielsen.
pss. Hvor er det dejligt med al den hjælp man kan hente , når man er gået i stå.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk