hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Gården Stengård i Gjellerup eller Hammerum?
Vibeke Foldager
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 28/09/2007 19:50
Er der nogen der kender til ovennævnte Stengård, der angiveligt skulle kunne føres tilbage til 1611.

Baggrund for efterlysningen:
Under ferie i Vancouver, Canada har jeg truffet en dansker Erik Hammerum, 70 år - Erik udvandrede for ca. 40 år siden. Han fortalte at hans familie stammer fra Stengård i Hammerum (heraf navnet) og/eller Gjellerup ved Herning. Hans familie har angiveligt haft tilknytning til Stengård tilbage til 1611. Han vil finde hvad han har og sende til mig ved lejlighed. Da jeg selv er interesseret i lokalområdet og forskning i det hele taget - blev jeg som I nok kan tænke "helt høj".
Jeg har nu på forhånd søgt at pejle mig frem til oplysninger dels om Hammerum-navnet (kan se en i databasen med tilknytning bl.a.til Vejle m.v.) men har intet yderligere fundet ej heller nogen Stengård i Hammerum/Gjellerup.
Jeg vil meget gerne høre, hvis nogen har kendskab til ovennævnte.

venlig hilsen
Vibeke Foldager, 9530 Støvring
 
Forfatter RE: Ikke Stengaard men Vestergård?!
Vibeke Foldager
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 02/10/2007 19:41
Med hensyn til Hammerum familien har Erik Hammerum bl.a. oplyst:
"PEDER JENSEN hans foraeldre havde gaard i Hammerum; han er foedt 1665 og doede i Hammerum den 22 Nov. 1745
JENS PEDERSEN foedt 1690; havde STENGAARD i Hammerum, Gellerup Sogn; han doede den 8 Sept. 1769. Familien tilhoerte den gamle GJELLERUP KIRKE, efter sigende Danmarks aeldste landsbykirke vist nok fra aar 114o!
JENS JENSEN HAMMERUM blev foedt den 14 Maj 1741 i Hammerum. Han endte som hosekraemmer i Kjoebenhavn; han doede den 20 Jan. 1807. Familien havde vaeret hosekraemmere i flere generationer og vandrede omkring i Hammerum Herred og til fjerne byer for at saelge deres varer."

I kirkebogen for Gjellerup sogn 1769 har jeg efterflg. fundet een død Jens Pedersen:
"Fredagen dend 8.de September blew Jens Pedersen Wæstergård i Hammerum begravet i hans alders 79 Aar nærfra? 8 Ugger".

Alderen passer godt nok - Jeg gætter nu på at den, der i sin tid har fundet oplysningerne om Stengård kan have overset WÆ på første linie og forvekslet STERgård med STENgård?

Er der mon nogen, der kan bekræfte, at det er sådan det hænger sammen?

Vibeke Foldager, 9530 Støvring
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk