hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Et fund: En ske af tin med to tværbjælker
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 24/09/2007 20:15
Jeg ved godt, at jeg er lidt langt ude, men der gået sport i sagen.

Desværre var jeg ikke til stede i går, men ved udgravning af stue og køkken i sit nykøbte hus fra 1845, er min datter stødt på flere ting af interesse. Bl.a. dyreknogler, bålplads (rakkerhus?) stengulv og en sten af størrelse med et A5 ark med 2 krydser, hvoraf de nederste bjælker i krydserne er kortere end de øverste.

Derudover har hun fundet en ske af tin med to ”tværbjælker” på skaftet., hvoraf den øverste ”bjælke” er mindre end den nederste. Denne slags ske mener jeg at have set et billede af i én eller anden bog vedrørende Hammerum herred. Er der en af jer, der kan fortælle lidt om denne tinske eller cirka hvornår den stammer fra? Jeg har forgæves søgt på Goggle.

Mvh.
Ruth
 
Forfatter RE: Et fund: En ske af tin med to tværbjælker
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 26/09/2007 15:19
Mærket på tinskeen kunne være et "Patriarkalkors" - vistnok et katolsk symbol for ærkebiskop - måske en dåbsgave ?

mvh Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Et fund: En ske af tin med to tværbjælker
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 05/10/2007 07:50
Hej Bent.

Undskyld at det varede så længe med at svare.

Ja det kunne måske ligne det kors du nævner, og i mellemtiden har jeg fundet hestetænder inde i huset, så vi må hellere, ad veje, få samlet de ting vi finder, finde husets historie/beboere, og så se hvad det ender med.

Tak for hjælpen.
Ruth
 
Forfatter RE: Et fund: En ske af tin med to tværbjælker
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/10/2007 17:07
Nu ved jeg ikke hvor meget man skal lægge i det. Men det var en almindelig skik, at nedgrave et selvdødt dyr under stalddøren - det skulle holde husdyrsygdomme væk.

Og efter devisen "Selvom man ikke tror på det, så kan det jo da aldrig skade" har denne skik holdt sig ihvertfald frem til sidst i 1800 tallet.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Et fund: En ske af tin med to tværbjælker
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 11/10/2007 05:36
Nu har jeg ikke husets historie, men hvis grundmurene stadig er de samme, hvilket kunne tyde på det, så er devisen måske slet ikke så ringe endda. Jeg kender godt skikken, men at den blev brugt helt op til "mit" århundrede, vidste jeg ikke.

Tak for hjælpen
Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk