hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 24/09/2007 03:53
Jeg har i tre dage søgt efter Ane Dohm, født nielsen, hendes forældre.
Hun er født d.08. april 1852 og døbt 28 juli 1852 i ????????
Hun bliver gift med enkemand August Theodor Dohm, d. 20. april 1875 der er født i Schwienkuhl i Sleswig-Holstein Tyskland.
I folketællingerne står der hun kommer fra Alstrup i Skanderborg, men jeg kan ikke finde frem til i hvilket sogn Alstrup ligger .....

Kende nogen til denne dame ?

Mvh. Malene

Redigeret af malledut d. 24/09/2007 04:35
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 24/09/2007 07:32
Hej Marlene
Iflg. min sognebeskrivelse ligger der 2 sogne med navnet Alstrup.
Den ene er : Alstrup sogn, Gislum Herred, Aalborg amt
Den anden er : Alstrup sogn, Hvetbo Herred, Hjørring amt.
Iflg. Wikipedia ligge de gamle sogne nu i følgende kommuner :
Alstrup Sogn (Pandrup Kommune) – et sogn i Pandrup Kommune og i Brønderslev Provsti
Alstrup Sogn (Farsø Kommune) – et sogn i Farsø Kommune og i Vesthimmerlands Provsti
Så god fornøjelse med søgningen!
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Ana Dohm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/09/2007 23:15
Hans første kone Nielsine Caroline Jensen kom fra Gangsted i Skanderborg amt. Født der 1846 og død i Snejbjerg 1873.

Men der er noget mystisk ved det efterfølgende forløb med kone nr. 2.

Ved vielsen i Snejbjerg kaldes hun Anne Nielsen og er født 08 apr 1852, vacc af Schaffer 28 jul 1852.

Ved fkt 1880: Ane Dohm Født Nielsen; 28; gift; Alstrup, Skanderborg amt;

Ved fkt 1890: Anna Dohm; 37; gift; Alsted, Skanderbg. ant;

Ved fkt 1901 læser jeg: Anne Dohm; 02 feb 1852; Gylling(?) Sogn
http://hammerum-herred.dk/mkort/fkt/22050/html/22054_c02.html

Ved fkt 1916: Ane Dohm; 02 feb 1852;

Ved fkt 1921 er hun ikke længere på Bassumgaard (og for den sags skyld heller ikke på fattiggården), og hun er ikke fundet død hverken i Snejbjerg eller Herning. Nogen der ved, hvor og hvornår hun er død?

I Gyling er faktisk født en Anne Rasmusdatter 02 feb 1952 og hun er også vaccineret af Schaffer. Men ved vielsen står der jo klart og tydeligt Nielsen og født 08 apr 1852.?

Nu kunne man jo så tro, at Anne Nielsdatter var død og han gift igen med Anne Rasmusdatter. Men heller ikke det er der fundet tegn på.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 25/09/2007 08:07
Ja det er ret forvirrende .... jeg er rigtig kommet på detektiv-arbejde .... Prøver i øjeblikket og finde ud af hvor ham Shæffer kommer fra og der må så Ane også komme fra .... Nu vil jeg finde ud af om Ane ER fra Gylling og om Rasmussen og nielsen er den samme ....
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
herningarkiv
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.06
Lagt på d. 25/09/2007 08:29
Til Malene
Ifølge bogen : Den danske embedslægestand af Tage Grodum, var der en læge
Marcus Andrea Schæffer fra 1852 - 1881 i Hads herreds lægedistrikt m. bopæl i Odder. Håber det kan hjælpe dig nærmere ...
mvh Doris Frederiksen
Lokalhistorisk Arkiv i Herning
www.herningbib.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
herningarkiv
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.06
Lagt på d. 26/09/2007 08:24
Til Malene
Du finder Ane Nielsen død i Herning d. 14 dec. 1935, begr. 21 dec. i Snejbjerg.
Enke eft. T.A. Dohm - han død 1899. Hun født 1852 d.a husm. Niels Jensen og hustr. Birgitte Sørensdatter Aalstrup i Falling sogn, Hads h.
se affot. kirkebøger, Herning 1935 bd. 2 opslag 108
mvh Doris Frederiksen
Lokalhistorisk Arkiv i Herning
www.herningbib.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/09/2007 11:35
I så fald er hun faktisk vacc. af Schaffer 28 jul 1852, og født i Aalstrup by i Falling sogn i Aarhus amt 02 feb 1852. Opslag 74 på Arkivalier Online.

Familien må så være flyttet mellem 1850 og 1860:

Fkt-1850; Falling - Aalstrup by ; 48f1; et Hus m. 2 fam
289; Niels Jensen; m; 32; gift; Randlev sogn, Aarhus amt; Dagleier, Husfader
290; Birgitte Sørensdatter; k; 25; gift; Gylling sogn, Aarhus amt; hans Kone
291; Karen Nielsen; k; 1; ; Her i Sognet; hendes Datter

Fkt-1860; Hundslund - Kjærsgaard ; 117; et Huus
477; Niels Jenssen Linteg; m; 42; gift; Torrild S., Aarh. A.; Lutheran; Huusmand, Dagleier, Huusfader
478; Birgitte Sørensdatter; k; 37; gift; Gylling S., [Aarh.] Amt; Lutheran; Hans Kone
479; Karen Marie Nielsen; k; 11; ugift; Falling S., [Aarh.] Amt; Lutheran; [deres datter]
480; Anne Nielsen; k; 9; ugift; [Falling S., Aarh. Amt]; Lutheran; [deres datter]
481; Christian Nielsen; m; 4; ugift; [Falling S., Aarh. Amt]; Lutheran; [deres søn]


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 26/09/2007 17:01
Hejsa....

Der var jeg også og maaaange andre steder og jeg blev mere og mere forvirret. Var lige ved og opgive, men så gik jeg helt andre veje. Jeg slog DOHM op i krak og ringede den første op med det navn fra Herning egnen og bingo.... fik en hyggelig snak med en herre der henviste mig til sin onkel og han havde tons vis af oplysninger... En af Ana's døtre er hans farmor.
Han havde også en anden fødselsdato på Ane og hun skulle komme fra Horsens.
Alle oplysninger, historie og billeder kommer med posten meget snart så skal alle i behjælpsomme medforsker få de rigtige oplysninger på opklarings-mysteriet ...

Mvh Malene

Redigeret af malledut d. 26/09/2007 17:03
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/09/2007 06:39
Du kan helt sikkert få en masse værdifulde oplysninger fra nulevende slægtninge.

Men når det drejer sig om konkrete ting som fødested og alder for folk der er født midt i 1800 tallet er der ingen grund til at tro, at de oplysninger der er overleveret gennem 2 - 3 generationer skulle være særlig præcise.

Når hun dør så sent som i 1930erne vil jeg absolut regne kirkebogens oplysninger ved hendes begravelse for at være det mest pålidelige.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 28/09/2007 08:12
Ja Feldborg, det kan du nok godt have ret i. Der var desværre ikke ret meget mere end jeg allerede havde og jeg havde desuden fundet frem til meget mere selv og fik desværre IKKE det jeg var ude efter. Jeg har talt med Anes barnebarn som fortalte at Ane aldrig ville snakke om hvor hun var fra og hvem hendes familie var. Man mener det er fordi hunvar et uægte barn af en addel, men hun mente at Ane skulle være fra Horsens egnen.
Ane blev jo gift med Theodor August Dohm, som var enkemand efter Nilsine Caroline Jensen, der kom fra Gangsted, Skanderborg ... (Horsens egnen, får jeg og vide) De to unge damer var bekendt med hinanden og Ane kom til deres gård Tanderup og arbejder som mejerist. Men sig mig lige, er der ingen folketælling fra Horsens ????
T. A. Dohm's broder der skulle desuden være forpagter af Herningsholm i ca. 1863. og medlem af bestyrelsen for Hammerum Herred landboforening 1864-1869.
Han vender tilbage til Tyskland. Ærrgeligt der ingen folketælling er mellem 1860 og 1870 .... Men ved I hvor jeg kan få folketællingen for Horsens sogn og se ?

Mvh. Malene
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 28/09/2007 16:40
Nu må I virkelig have mig undskyldt, Doris og Feldborg .... Jeg må virkelig have sovet eller været et andet sted, for nu har jeg siddet og læst alle indlæg igennem for om der var noget jeg skulle have overset og hvad ser jeg ...... I har jo allerede fundet hende til mig...... Jeg ved ikke lige hvad der er sket der, men jeg undskylder for min uopmærksomhed og siger mange gange tusind tak for jeres store hjælp....
Mange flove hilsener fra Malene
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/09/2007 07:03
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, om de er brødre eller fætre. Der er ihvertfald en betydelig aldersforskel.

Mathias Heinrich, der er den ældste af de to, har tilsyneladende opholdt sig noget på Sorø egnen og også fundet sig en kone der. Han er givetvis hentet til Herningsholm af den daværende ejer Carl Heinrich Wolff der også selv kommer fra hertugdømmerne for at forestå kvæg- og mejeribruget på godset.

August Th. Dohm kommer til egnen noget senere, nemlig i 1865.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 29/09/2007 13:47
Hej Feldborg..
Må jeg spørge hvor du finder disse oplysninger ?
Jeg fik igår fortalt at en Heinrich havde en ulykke med sin karret og blev dræbt. Har du nogen ide, om det er Wolff eller Dohm det drejer sig om eller om det overhovedet er sandt ?
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/09/2007 00:59
Nej jeg har ikke noget kendskab til den omtalte ulykke. Måske lokalarkivet i Herrning har noget om hvor de to mænd bliver af:?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 30/09/2007 06:26
Jeg sidder med en side fra kirkebøgerne menhar problemer med og tyde det. Vil nogen hjælpe mig ?
Det ligger på arkiveronline
Kirkebøger
Århus amt
Hads herred
Falling sogn
1848-1869
Side 69

Tusind tak og venlig hilsen Malene
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Forfatter RE: Ana Dohm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/09/2007 23:24
Du skal nok lige oplyse, hvilken post det drejer sig om.

Er det Folio (=Side) 69 eller opslag 69.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ana Dohm
malledut
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.07
Lagt på d. 01/10/2007 03:36
jammen så vil jeg mene det er opslag 69 og jeg fik da vist heller ikke sagt at det drejer sig om en dåb for Birgitte Sørensens datter Karen. Min egen computer er lige stået HELT af og står ikke til og redde .... snøft, har derved mistet en masse gode oplysninger og alt muligt andet + mit pasword til arkiveronline så jeg kan ikke lige komme med den nøjagtige fødselsdato. (sidder ved min mands PC)

Mvh Malene
http://www.gunthers-stamtavle.dk/  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk