hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Pedersen i Drongstrup
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 23/09/2007 22:03
Hejsa.
Ang. Niels Pedersen, f. 1757 i Drongstrup i Sdr. Felding sogn, som Erna fandt for mig.
Nu har jeg så et problem med hans kone Zidsel Pedersdatter, gift 1. okt. 1786 i Sdr. F.. Zidsel døde 8 dec. 1836 i Minds i Sdr. F. som enke, 75 år. Jeg læser at hun var født i Assing - (står der det) ? Men jeg kan ikke finde denne fødsel, hverken i Assing, Sdr. F. eller Skarrild. Hun er med i FT 1787 og 1801 for Drongstrup, og 1834 for Minds.
Men den er også gal med Niels Pedersens mor, Margrethe Oles/Olufsdatter, som døde 24. dec. 1707 i Drongstruphus, 84 år. Hun blev gift med Peder Ole/Olufsen(AK- ja, de Oluffer og Oler).
Er der nogen, der har truffet disse tvende Quinder i Sdr. Felding eller kan give gode råd om bl. a deres fødsel, så takker jeg så meget.
mvh.
henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 24/09/2007 09:03
Hej Henning.

Jeg læser det som Ahnborg.

Mvh.
Ruth
 
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/09/2007 11:03
Jeg læser det også som Ahnborg. Problemet er bare, at der er ikke født nogen Sidsel Pedersdatter omkring 1760-65.

Jeg ved ikke hvor hun kommer fra, men man kunne måske opstille en teori.

I 1780 konfirmeres i Assing Sidsel Pedersdatter fra Hvedde. Samme år går hun til alters sammen med Peder Jacobsen i Hveddes børn og igen året efter. Hun er næppe en slægtning til Peder Jacobsen men måske til hans kone Sidsel Sørensdatter (hun kommer iøvrigt fra Olling).

Næste år mangler hun på altergangslisten i Assing, men i 1783 går hun til alters i Sdr. Felding sammen med Knud Pedersen i Drongstrup og hans kone. Hun er næppe heller en slægtning til Knud Pedersen (han kommer fra Fruergaard). Men det er formentlig hende der bliver gift med Niels Pedersen i 1786.

I 1787 er Sidsel Pedersdatter i Drongstrup den eneste i hele Hammerum herred og nærmeste omegn i den alder. Den eneste Sidsel Pedersdatter jeg har kunnet finde født omkring det rette tidspunkt er døbt 24/4 1763 i Rind og hun er tilsyneladende hverken død, konfirmeret eller viet i Rind. Dermed ikke sagt at det er den samme, men muligheden bør nok undersøges nærmere.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 24/09/2007 22:07
Et par supplerende spørgsmål til de erfarne:
Kirkebogen siger altså ved hendes død, at Sidsel blev født i Arnborg. Kan der være fejl her - har man haft oplysningen fra kirkebog eller dåbsattest dengang, eller har man kun haft det fra anden hånd?
Hendes evt far i Rind, Peder Gaasdal finder jeg kun en gang mere i Rind kirkebog, nemlig 3 april 1760 da han får en søn, Niels.
Hvis Peder Gaasdal på et senere tidspunkt flytter til f.eks. Arnborg, er det så sikkert, at gården Gaasdals navn følger ham? - Hvis han f.eks er smed, hedder han nu måske Peder Smed???
Der er jo ikke langt fra Gaasdal til Arnborg og derfra til Hvede, hvor hun måske har tjent hos Peder Jacobsen - og blevet konfirmeret, dog lidt gammel i 1790.
Kan jeg bruge mine teorier i fortsat søgning???
mvh henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/09/2007 13:21
Peder Gaasdal begraves 14 dec 1767 i Rind 42 år gammel. Det sansynliggør jo da ihvertfald at datteren er kommet i pleje. Men derudover hjælper det nok ikke så meget.

Det er måske hans enke der et par gange optræder i kirkebogen under navnet Kirsten Gaasdal.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 25/09/2007 17:31
Mon omtalte Peder Gaasdal kan have forbindelse med den Peder Jensen, som er omtalt i Assingbogen om Hvede, side 75 nederst. Peder Jensen får bl. a. sønnen Jacob Gaarsdal Pedersen.
Gården Gaasdal i Rind synes ikke at have eksisteret på den tid, så hvorfra mon dette navn er opstået?
Øverst side 76 omtales Peder Jacobsen f. 1731, gift 1768 med Sidsel Olesdatter.
Dette par kan med den alder ikke have børn der er konfirmeret før efter 1880. Man gik vel ikke til alters før man var konfirmeret. - vel - så der må have været 2 der hedder Peder Jacobsen i Hvede på samme tid.
Alt ialt synes jeg der er forbindelse mellem Sidsel og Hvede, men jeg kan bare ikke udrede det.
mvh Henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/09/2007 00:57
Henning Ahler skrev:
Mon omtalte Peder Gaasdal kan have forbindelse med den Peder Jensen, som er omtalt i Assingbogen om Hvede, side 75 nederst. Peder Jensen får bl. a. sønnen Jacob Gaarsdal Pedersen.

Assingbogens oplysninger om den familie, og resten af den familie der optræder i skiftet af 1742 (ikke 1747!) desværre fuld af fejl, det samme gælder en del trykte slægtsbøger.

Feks. er Jacob Gaasdal ikke en søn af Peder Jensen, men gift med hans niece. Både han og hans kone Anna Andersdatter er tilsyneladende døde i perioden 1745-55. Man har vel hidtil anset det for mest sansynligt, at han kommer fra Borris (hvor navnet Jacob i forvejen forekommer i Gaasdal), men om han kan være bindeleddet til Peder Gaasdal i Rind er da en interessant mulighed.

Navnet Gaasdal i Rind stammer givetvis fra Borris. Men det må være kommet til Rind på et meget tidligt tidspunkt. Ihvertfald er det kendt lige så længe som kirkebogen går tilbage.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Pedersen i Drongstrup
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 26/09/2007 20:10
Så må jeg nok erkende at jeg vist ikke kommer længere her, skønt hjælp - tak for det.
Men jeg kunne godt tænke mig et generelt svar på - hvis nogen har lyst til det - hvorfra havde præsten dengang i 1700 tallet oplysningerne om afdødes fødested og alder. Blevder udfærdiget attester, eller klarede han sig med mund til mund metoden.
mvh. henn
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk