hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 19/09/2007 21:16
Jens Ovesen Riis i Timring

Den 15-9-1762 bliver han gift i Vildbjerg kirke med Maren Andersdatter
Ved folketællingen Timring 1801 er han stadig gift med Maren Andersdatter
I skifteuddrag Møltrup gods Skifteprotokol 1776-1793 står følgende:

63 Anders Andersen i Meldgård i Rødding i Vildbjerg sogn. 24.4.1789, fol.115.
E: Kirsten Pedersdatter. LV: Christen Jensen Møller i Sandgård i Avlum sogn. B: Maren 22, Karen 20, Peder 19, Marianne 15, Anders 14, Niels 10, Mette10, Jens 7. FM: mosters mand Jens Ovesen i Ris i Timring sogn. Første ægteskab med Maren Nielsdatter, skifte 14.12.1763. B: Jens Andersen Høgild 26, der tjener i København. FM: Jens Andersen Sædding i Ejsingkær.

Mosters mand – det må jo være mors søsters mand – men – mor hedder Pedersdatter, så hedder hendes søster vel også Pedersdatter og Jens Ovesens hustru hedder Andersdatter – så – Kirsten Pedersdatter og Maren Andersdatter kan vel ikke være søstre?

Hvis der havde stået ”fasters mand” ville det hele have passet meget bedre sammen, men der står altså mosters mand

Er der mon nogen, der har et bud på, hvordan tingene/personerne passer sammen?

M.v.h. Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/09/2007 06:46
Margit Louise Jørgensen skrev:
Hvis der havde stået ”fasters mand” ville det hele have passet meget bedre sammen,

Ja, det ville have passet meget bedre. Også i og med at det normalvis altid er en slægtning til den afdøde der bliver formynder. Men det står jo altså moster, og der står faktisk også at det ikke er en slægtning til den afdøde, så det må jo stå til troende.

For mig at se er der 2 muligheder.

a.
Moster skal forstås som morbrors kone. Men det ville jo forudsætte, at Maren Andersdatter skulle have været gift med denne (nu afdøde) morbror, og at Jens Ovesen er hendes anden mand. Og det er der jo ikke noget der tyder på.

b.
At Maren Andersdatter og Kirsten Pedersdatter er halvsøstre og derfor har forskellige efternavne. Nok det mest sansynlige, og så alligevel.?

Kirsten Pedersdatter kommer jo fra Sandgaard i Aulum, viet der 20 Nov 1764 med Anders Andersen fra Rødding. Maren er viet i Vildbjerg, men tilsyneladende ikke født der. De er begge født omkring 1738 - 42 og for den periode har vi ikke nogen brugbar kirkebog for Aulum.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 29/09/2007 10:52
Hej Feldborg
Tak for dit svar og for din interesse for de små finurligheder – og løse ender - der giver os andre grå hår på hovedet

Her lidt om mine ”løse ender”

Maren Andersdatter:
Med udgangspunkt i folketællingen så er hun født i 1738.
1738 er der en Anders Huus i Vildbjerg, der får en datter døbt Maren, ham har jeg haft under overvejelse som Maren Andersdatters far, men har måttet opgive det igen, da jeg ikke kan finde hans navn nogen som helst andre steder, og jeg har heller ikke kunnet finde navnet Huus i kombination med Vildbjerg nogen andre steder.

Jens Ovesen
Han har to brødre, Mads og Niels, der også boede i Timring, så de 3 knægte er sikkert født i eller omkring Timring, det eneste, som jeg indtil nu har kunnet finde er, at navnet Ove optræder i forbindelse med noget, der hedder Odsbjerre i Vildbjerg, men det er jo langt fra nok til at drage nogen konklusioner på

Hvis der skulle være nogen, der har kendskab til navnene ”Huus” og ”Odsbjerre” i Vildbjerg, så ville det da være spændende, at høre om det.

Mvh. Margit


 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/09/2007 00:53
De tre Ovesen'er er givetvis brødre og efter al sansynlighed født i Riis. Men navnet Ove er ikke et navn der normalvis bruges i bondeslægter.

Det menes at fæstebonden Riis (hvad han så end har heddet) omkring 1700 - 1720 opkalder sin søn efter Ove Blik til Nørbækgaard og Møltrup. Han døde på Møltrup 1679 og nogle år senere solgte hans enke Anne Iversen Dyre godset, men beholdt Riis som bopæl for sig selv og sine 5 ugifte døtre.

Anne Dyre døde i Riis 1690 og den sidste af døtrene døde dér i 1716. Det skulle altså være i respekt for denne familie, at bonden i Riis opkaldte een af sine sønner efter den adelige Blik-families forlængst afdøde overhoved.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 30/09/2007 11:06
Hej Feldborg

Tak for dit indlæg.

Jeg har kikket lidt i Timring Kirkebog og kan se, at da Niels Ovesen i 1759 bliver gift med Kirsten Jespersdatter kaldes han Niels Ovesen Riis. Det styrker jo da din formodning om, at de 3 brødre er født i Riis i Timring

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 14/02/2016 23:15
Angående de 3 brødre Mads, Niels og Jens Ovesen.

Jeg tror ikke længere, at de 3 brødre: Mads Ovesen, Niels Ovesen og Jens Ovesen er født i Riis. Sådan som vi formodede i 2007.

Vi ved nu fra skiftet efter Inger Blik, at Christen Nielsen (gift med Mette Pedersdatter) er i Riis i 1716, og vi ved, at da Rudolph Henrik Linde i 1747 får skøde på Møltrup, er der en Peder Christensen i Riis, formodentlig Christen Nielsen og Mette Pedersdatters søn Peder, født i Gjellerup 1711. Det levner jo ikke rigtigt nogen plads til, at en Ove skulle have fået 3 sønner født i Riis i samme periode: (Jens Ovesen født 1733c).

Da Rudolph Henrik Linde i 1747 får skøde på Møltrup er der en fæster: Ove Madsen i Odsbjerre i Vildbjerg. Han er nævnt i Vildbjerg kirkebog i 1735, hvor han få en datter døbt, Ane Kirstine. Det er formodentlig ham, der er far til de 3 brødre: Mads Ovesen, Niels Ovesen og Jens Ovesen.

Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 15/02/2016 13:39
Kære Margit!

Forbindelsen Ove Madsen og de tre Ovesen-brødre ser fornuftig ud. Hvordan mon Jens Ovesen er endt i Riis?

Peder Christensen, fæsteren fra 1747, ser ikke ud til at have fået børn. I det hele taget vides vel ikke særlig meget om ham?

Vi mangler den tingbog for Ulfborg herred, som måske kan hjælpe med alle disse spørgsmål i mangel af en ordentlig kirkebog. Den er måske kommet på nettet nu?

Venlig hilsen

Jytte

 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 15/02/2016 17:43
Kære Margit og Jytte,
Fra Konrad Understrups bog om Timring har jeg følgende:

Regnskab for kop- og kvægskat 1678
Peder Christensen og hustru i Riis
1 dreng, 1Hop, 4 Stude under 4 år, 4 Køer, 10 Får, 2 svin, 2 Bistader.

I Markbogen Jylland 1683 er det noteret for Timring:
Riisgaard
Ejer: Velbårne Frue Fru Anna Dyre til Møltrup, beboet af Inger, Salig Peder Christensens

Inger kunne vel godt være Inger Ovesdatter, der sidder tilbage efter at mand og evt. barn er døde. og derfor sidder alene tilbage uden arvinger i 1716. Eller arvinger, som har givet afkald ? Måske har salig Peder Christensen en bror, som flytter ind i en halvgård ?

Ved Møltrups ejerskifte i 1747 er Christen Nielsen Riis i Nygaard, men da vi nu ved, at Niels Christensen Nygaard og Niels Christensen Riis ikke er den samme person, er der nogle uafklarede familieforhold, fordi vi ved, at Niels Nygaard er i Nygaard ved sit giftermål med degnedatteren Ane Cathrine Alexandersdatter.

Redigeret af asa d. 15/02/2016 17:45
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 15/02/2016 18:33
Her er lidt på Jens Ovesen Riis

63 Anders Andersen i Meldgård i Rødding i Vildbjerg sogn. 24.4.1789, fol.115.
E: Kirsten Pedersdatter. LV: Christen Jensen Møller i Sandgård i Avlum sogn.
B: Maren 22, Karen 20, Peder 19, Marianne 15, Anders 14, Niels 10, Mette10, Jens 7.
FM: mosters mand Jens Ovesen i Ris i Timring sogn. Første ægteskab med Maren Nielsdatter, skifte 14.12.1763. B: Jens Andersen Høgild 26, der tjener i København. FM: Jens Andersen Sædding i Ejsingkær.

Men det er en gåde, der ikke er så let at løse. I hvert fald ikke for mig.

Mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/03/2016 17:28
Hej Jytteduholm m. f.

Den 15-2-2016 skrev du under emnet Jens Ovesen Riis blandt andet følgende:

”Peder Christensen, fæsteren fra 1747, ser ikke ud til at have fået børn. I det hele taget vides vel ikke særlig meget om ham?”

Kunne det mon være ham, der får børn i Snejbjerg i 1754 og 1757?

Op 12:
Lars: Peder Riis ´s barn i Snejbjerg

Op 17:
Christen: Peder Riis ´s barn ud i Helstrup

Venligst Margit.
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/03/2016 20:16
Lige en tilføjelse

sønnen Christen, født 1757, dør kort efter fødselen.

sønnen Lars, født 1754, kunne være den Lars Riis, der dør i Vildbjerg 1806.

mvh. Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 06/03/2016 21:44
Hej Margit
Det lyder rigtigt spændende. !!
Der er en Laurits f. 1754 i Timring, men han er søn af Niels Dynesen Najbjerg (er måske også interessant).

En anden Peder Christensen Riis har jeg fundet på
http://www.sm1.dk/schmidt/fam24114.htm
Han er gift med Birthe Kjeldsdatter fra Velling og har måske opkaldt Kieldgaard i Timring, og boet der sammen med Christen Christensen (død i 1747) og Karen Kieldgaard, der var på gården i 1747. ??
Birthe Kjeldsdatter fra Velling døde sammen med første barn. Måske er han derefter blevet gift i Snejbjerg.

Hilsen
Annette

Redigeret af asa d. 06/03/2016 21:46
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/03/2016 23:37
Hej Annette

Jeg er et stort spørgsmålstegn.

Hvad forestiller du dig, at jeg skal bruge dit indlæg til ???

Hvilken sammenhæng har de personer, du nævner med den Peder Christensen, der er i Timring i 1747 - og som MÅSKE er identisk med den Peder Christensen, der får børn i Snejbjerg i 1754 og 1757?

Med venlig hilsen Margit

Redigeret af Margit Louise Jørgensen d. 06/03/2016 23:40
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 07/03/2016 09:16
Hej Margit,
Der var en Peder Christensen, som var bror til Enevold Christensen. Var det ikke det, der kom frem under tråden med Niels Enevoldsen.
Din konklusion om, at det ville være relevant at undersøge Peder Christensen, ser jeg som udgangspunkt for tråden her om Peder Riis, men måske har jeg taget fejl.
Jeg er jo stadig optaget af at finde relationen mellem Niels Christensen Nygaard/Alexander Nygaard og Niels Enevoldsen, som Peder Christensen måske er en del af - men den dialog er måske udspillet. ?
Hvad gør jeg forkert ?

Hilsen
Annette
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 07/03/2016 12:13
Hej Annette

Med hensyn til din teori om, at det ville være relevant at finde den Peder Christensen, der er en bror til Enevold Christensen i Snejbjerg, så har du fuldstændig ret. Jeg mener, det ville være yderst relevant at finde noget mere om ham. Jeg havde dog mere forestillet mig ham som en mulig kandidat til den Peder Christensen, der er i Grimstrup, end til den Peder Christensen der er i Riis. Peder Christensen i Grimstrup ved vi jo ikke, hvor der kommer fra. Han dukker tilsyneladende bare op ud af den blå luft. Men jeg mener også, at den undersøgelse hører hjemme i en anden tråd.
….
Du spørger om, hvad du gør forkert. Det er jeg ikke så sikker på, at jeg kan svare dig på Annette. Vi mennesker er forskellige. Nogle har en lang snor og andre har en kort lunte.

Derimod er jeg sikker på, at jeg kan svare dig på, hvad det er, der i denne tråd forvirrer mig. Et åbent spørgsmål fortjener et ærligt svar.

I denne tråd forvirrer det mig, at du kommer med en anden mulig kandidat til Peder Christensen Riis. En anden mulighed, en anden teori.
Det er selvsagt legalt, hvis du mener, at det jeg har fundet frem til er forkert, usandsynlig, umulig – eller hvad man nu måtte mene.

Og hvis du mener, at den Peder Christensen Riis i Velling, som du har fundet frem til, er en mere oplagt kandidat, så skal det selvfølgelig undersøges nærmere, for at se om det kan underbygges / begrundes og så videre.

Mit problem er bare, at den undersøgelse kan det da ikke være mig, der skal kaste mig over – det er ikke min teori. Det er ikke mig, der med rimelighed skal kunne begrunde det.

Med venlig hilsen fra Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 07/03/2016 13:46
Kære Margit!

Tak for henvisningen til Peder Christensen Riis i Snejbjerg. det ser spændende og sandsynligt ud. Jeg skal snarest undersøgen sagen nærmere.

Lige umiddelbart vidner fadderlisterne ikke om en forbindelse til Timring. Jeg har ikke haft tid til at gå dem nærmere efter i sømmene.

Venlig hilsen

Jytte
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 09/03/2016 10:30
Hej Jytte - m. f.

Jeg lægger lige ud med at kikke lidt på fadderne ved Peder Riis ´s børns dåb – for at se, om der skulle være en forbindelse til Timring, men indtil videre er jeg ikke kommet frem til andet end en række af ubesvarede spørgsmål:

Døbt 1754 Lars: Peder Riis ´s barn:
Blandt fadderne nævnes: Niels Østergaards hustru i Snejbjerg. Men er det Niels (Nielsen) Østergaards hustru eller er det Niels (Mortensen) Østergaards hustru?

Hvis det er Niels Mortensen Østergaards hustru, så er der en forbindelse til Timring, idet han jo blev gift med Mads Melchiorsens datter: Anne Madsdatter. Det kunne være hende der døde i Helstrup i Snejbjerg i 1756. I så fald, hvad laver hun i Helstrup – opholder hun sig hos Peder Riis? Hvem var Peder Riis gift med?

Døbt 1757 Christen: Peder Riis ´s barn:
Bæremoder er Knud Jensens kone i Snejbjerg.
En Knud Jensen blev gift i Snejbjerg i 1751 med en Judte Cathrine Madsdatter (Jytte Cathrine Madsdatter). Er hun også en datter af Mads Melchiorsen i Timring?

De fleste af disse spørgsmål kan nok ikke besvares ved hjælp af kirkebogen.

Venlig hilsen Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 09/03/2016 11:09
Hej Margit,

Anne Madsdatter i Timring får et uægte barn i Elkiær 1737 - Jens - og ellers har jeg hende noteret som værende gift med Niels Mortensen Helstrup.

En anden forbindelse mellem Snejbjerg og Timring med mulig forbindelse til Peder Riis fandt jeg her.

Fkt-1787; Timring - Elkier ; 1.Fam;
42; Niels Pedersen; m; 43 (1744); gift,1; ; ; Mand / Boelsmand
43; Karen Pedersdatter; k; 42 (1745); gift,1; ; ; Kone
44; Mette Marie Nielsdatter; k; 8; ugift; ; ; Barn
45; Maren Nielsdatter; k; 6; ugift; ; ; Barn
46; Peder Nielsen; m; 3; ugift; ; ; Barn


1781 Niels Pedersen i Elkier og hustru Karen Pedersdatter
Maren
Anders Lustrups datter Maren b.b.
Faddere: Niels Andersen, Peder Christensen (?) og hustru, Karen Sørensdatter
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17127100#170449,28619437

1784
Niels Pedersen i Elkiær og hustru Karen Pedersdatter Tiphede
- Peder
Karen Pedersdatter fra Snejbjerg b.b.
Faddere var: Peder Tiphede og hustru, Ove Jensen Riis og Elle Sørensdatter

Niels Pedersen og Karen Pedersdatter i Snejbjerg kunne begge være børn af Peder Riis

Hilsen
Annette

Redigeret af asa d. 09/03/2016 11:13
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 09/03/2016 17:01
Hej Annette
Du fremsætter den teori, at Niels Pedersen i Elkjær i Timring og søsteren Karen Pedersdatter kunne være børn af Peder Christensen Riis. En meget spændende teori, som jeg da helt sikkert synes du skulle undersøge nærmere.

Karen må være født 1737c og Niels må være født 1744c. Jeg går ud fra, at du har undersøgt, om de er født / konfirmeret i Timring.

Du kan selvsagt ikke finde dem som født i Snejbjerg, idet kirkebogen der jo først starter 1750, men om født 1737c og 1744c i Snejbjerg, så burde de kunne findes som konfirmerede i Snejbjerg.
Desuden burde Peder Christensen Riis i så fald være nævnt som bosiddende i Snejbjerg ved Skattemandtal 1743 / 1744.

Et par andre ting du kunne undersøge: hvor blev Niels Pedersen og Karen Pedersdatter fra Tiphede gift?
Hvor er Niels Pedersens søster, Karen Pedersdatter ved FT- 1787 og FT-1801?

Jeg er spændt på at høre, hvad du finder ud af.

Med venlig hilsen
Margit
 
Forfatter RE: Jens Ovesen Riis i Timring
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 09/03/2016 17:50
Hej Margit

Karen Pedersdatter i Elkiær er født i Timring som datter af Peder Poulsen Tiphede. De fleste af gårdene i Timring har jeg undersøgt for evt. familierelationer. De faddere, der er på hendes side, er jeg derfor ikke i tvivl om, men Niels Pedersen er tilsyneladende ikke født i Timring.

Ja, du kan tro jeg leder videre, men jeg leder jo efter Peder Christensen Grimstrup.

Når du lægger din søgen ind i tråden om Jens Ovesen Riis må det betyde, at du leder efter Peder Christensen Riis fra Timring og evt. børn, samt forbindelser mellem Snejbjerg og Timring, som jeg har forstået det ? - og så troede jeg, at f.eks. Karen Pedersdatter i Snejbjerg, som optræder i Timring kunne være en hjælp til DIG. -

Jeg har undersøgt folketælling Snejbjerg 1787, men der kan jeg ikke finde hende, så hun er nok død før 1787.

Ellers er der ikke noget for mig at hente i Peder Christensen Riis. Jeg er bare generelt nysgerrig, og især der, hvor der er grænseflader til min egen slægt.

At der måske er en relation mellem Peder Christensen Riis og Peder Christensen Hjortsballe i Grimstrup (som han hedder i skiftet) er en anden sag.

Peder Riis i Timring ser vi fra 1678

Konrad Understrup:
Om Riisgaard

Regnskab for kop- og kvægskat 1678

Peder Christensen og hustru i Riis
1 dreng, 1Hop, 4 Stude under 4 år, 4 Køer, 10 Får, 2 svin, 2 Bistader.

I Markbogen Jylland 1683 er det noteret for Timring:
Riisgaard
Ejer: Velbårne Frue Fru Anna Dyre til Møltrup, beboet af Inger, Salig Peder Christensens

1747 - Riisgaard, Peder Christensen, 5-4-1-2 Alb. Aarlig 10 Rd.

fra 1678-1747 er der 69 år, og har han været 25 år i 1678 ville han være 103 år i 1747, så det må være en ny mand i 1747, som så flytter eller dør, for da kirkebogen i Timring begynder er der ingen Peder Riis, og dermed heller ingen børn.

Peder Christensen Riis er væk fra Timring, og nu i dine hænder

Da Timring kirkebog starter i 1734 er der kun Peder Christensen Grimstrup der får barn. Det er i 1736 - en datter Anne, men hun må være død inden hans skifte, hvor hun ikke er nævnt.

Efter 1736 er der kun Jens Ovesen i Riis man ser registreret.

Jeg skriver kun dette, for at adskille vores udgangspunkter. Jeg bruger ikke dine spørgsmål til egne interesser, så undskyld, hvis oplysningerne jeg kommer med ikke kan bruges af dig, men måske de kan bruges af andre.


Med venlige hilsner
Annette

Redigeret af asa d. 09/03/2016 18:28
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk