hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Nielsen (Høgsvig)
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 11/09/2007 22:08
Hejsa
Jeg beder om hjælp til at finde dødsdagen på min tipoldefar Niels Nielsen, f. 31. juli 1795 i Høgsvig i Sdr. Felding sogn.
Han blev gift med Ane Marghrethe Madsdatter fra Assing 27. nov. 1842. De fik kun et barn: Niels Mathias Nielsen 19. okt. 1844. Ane Margrethe døde som enke hos sønnen 13. dec. 1876 i Bøvl i Sdr. Omme sogn.
Familien er registreret i AO´s fk. 1845 og 50 i Høgsvig, og i 1855 og 60 i Ilderhede, også i Sdr. F.
MEN Niels Nielsens død kan jeg ikke finde i Sdr. Felding - har også ledt i bl.a. Sdr. Omme og Assing, også tilgang og afgangslister.

MEN jeg fandt så:
Død i Sdr. F. 23. april 1869, Niels Nielsen f. i Drongstrup i Sdr. F. 24. maj 1793.
Han blev gift med Else Madsdatter (en søster til førnævnte Niels´kone Ane Margrethe) og de fik 1828 deres eneste barn Else Nielsdatter. Else Madsdatter døde 18. feb. 1842 i Vester Bjerge i Sdr. F.
Denne familie er IKKE registreret i tællinger i Sdr. F. efter 1834 og 1840.

Herefter har borte altså taget denne Niels indtil hans død i 1869. Han er søgt i Assing og hvor datteren flytter hen, Skarrild o.s.v.

Og nu til det store spørgsmål:
Kan der være sket en forveksling mellem de 2 Niels´er???
Den første kan jo følges i sognet til 1860 og hans kone til 1870. Det er vel sansynligt at sønnen tog sig af hende, - hvis faderens døde i 1869
Men hvordan kan borte tage den anden Niels?

Håber meget på hjælp

Mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Niels Nielsen (Høgsvig)
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 13/09/2007 22:43
Hej Henning Ahler!

Først lige et spørgsmål: Hvorfra har du at Niels Nielsen er Niels Nielsen Høgsvig?

Jeg tror nemlig ikke det er Niels Nielsen Høgsvig du har fat i nogen af gangene, derimod jeg tror begge dine Niels Nielsen er en og samme mand, bare med første og med anden hustru.

Prøv bl.a. at se på fadderne ved Niels Mathias Nielsens dåb: 4. fadder er pigen Else Nielsdatter, det tror jeg er hans halvsøster, som bare ikke bor hjemme hos faderen mere.

En anden grund er det som du selv skriver, der står ved hans død: født i Drongstrup, Sønder Felding.

Endnu en grund er at familin ikke er i Høgsvig, men i Rørbjerg ved FT 1850 i Sønder Felding.

Ud fra dette så mangler du ingen dødsdato, og hans fader er så Niels Pedersen og moderen Sidsel Pedersdatter.

Fortsat god jagt.

Med venlig hilsen

Erna
 
Forfatter RE: Niels Nielsen (Høgsvig)
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 14/09/2007 12:27
Hej Erna
Blandt de første aner jeg arbejdede med var Høgsvig - grenen, det var jo klart en fejl, men når man først har fåer noget ind i knolden - og systemet, skal der ofte andre til at se fejlene, man har lavet. Og du har jo helt ret.

Da omtalte fadder ved Niels Mathias´ dåb, Else Nielsdatter blev døbt, var det hendes moster, Ane Margrethe der stod Fadder.

Ang. Rørbjerg i FT 1850:
Rørbjerg finder jeg kun i DDD´s udgave. Jeg har forhørt mig hos flere i Sdr. Felding, og de har aldrig hørt om Rørbjerg - med eller uden j. Ved nærlæsning i AO´s FT kan man vist med god vilje læse "Høgsvig", som ligger i Vester Bjerge.

Jeg vil herefter rette mine fejl, og derefter jagte Niels Pedersen, og det kan blive ganske sjovt, for jeg har flere aner på Drongstrup.

Tak for din hjælp
henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Niels Nielsen (Høgsvig)
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 14/09/2007 19:05
Hej Henning Ahler!

Ved FT 1850 bør der nok stå Rørkjær, for ved Niels Mathias Nielsens konfirmation i 1859 står familien til at bo i Rørkjær i Østerbjerge, mod tidligere i Vesterbjerge.

Med venlig hilsen

Erna
 
Forfatter RE: Niels Nielsen (Høgsvig)
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 14/09/2007 19:59
Hej igen
Jamen du har jo så fuldstændig ret. Den havde jeg helt overset. Jeg læser det som: "førhen Vesterbjerge, nu Østerbjerge, Rørkjær"
Tak skal du have.
mvh henn
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk