hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 08/09/2007 15:16
Ane Margrethe Jakobsdatter, f. 1760 og død 10. April 1799, som var gift med Peder Michelsen, Assing. Hvor er hun født og hvor blev de gift??? Er der nogen som har et tip?????

Uddrag af kontrakten: Hvorimod jeg som ingen andre venner haver der kunne eller vilde antage sig mig, overlod bemeldte Jakob Eggeris og hans arvinger ret til ham eller de efter min død maae eie og beholde alle mine efterladenskabe.
Kontrakt underskrevet 8. Februar.
De 20 RD som Peder Mikkelsen skulle have betalt til hans kone næste snapsting, bliver efter af Jakob Eggeris.

NB: Mener der har været en tråd med dette emne, kan desværre ikke finde den.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 09/09/2007 11:40
Hej Inger.

Jeg tror, at det er min søgning fra Disforum du tænker på. Den er her:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,39337,39736#msg-39736

Da jeg ikke har kunnet finde Peder Michelsens 1. hustru Margrethe Christensdatter forsøgte jeg igennem børnenes faddere at finde frem til hende her:

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=27#113

Håber at du kan bruge det til noget.

Mvh.
Ruth
 
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 09/09/2007 11:52
Hej Inger.

Jeg glemte at skrive, at jeg ikke har fundet giftermålet imellem Peder Michelsen og Ane Margrethe Jacobsdatter.

Hendes fødsel har jeg heller ikke kinnet finde, men kan se, at jeg i noter har skrevet:

Anne Magrethe Jacobsdatter bor hos Jacob Egeriis. Hvis hun evt. kommer fra Egeris i Nr. Vium, kunne dette måske være hendes giftermål:

Vorgod - Nr. Vium sogns kirkebog 1709 - 1817, C 537a-1 opslag 325 af 349.
1790, viede Vorgod
Forlovede og Copulerede 2de Par en datter af Egeriis og 1 Datter af Synderup (Lynderup?)

og

Der er født en Anne Magrethe Jacobsdatter 1760 i Arnborg, men hun er ikke gift i Arnborg, Skarrild, Vorgod eller Nr. Vium.


Hvor har du fundet kontrakten imellem Ane Magrethe Jacobsdatter og Jacob Egeriis?

Ruth
 
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 09/09/2007 13:27
Kontrakten har jeg fundet på LAV. Jeg havde håbet at der måske havde været nogle oplysninger, som kunne kunne give nogle spor, men desværre NEJ. Anne Margrethe og Peder må være gift i 1798, og kun ganske kort tid. Peder 1. Hustru døde Dec. 1797 og begr. 1. Jan. 1798.
Jeg har søgt i de nærliggende sogne, FT hjælper heller ikke så meget, men måske dukker hun op før eller siden, Hvem ved?
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/09/2007 15:14
Ruth Neumeister skrev:
[i]Anne Magrethe Jacobsdatter bor hos Jacob Egeriis. Hvis hun evt. kommer fra Egeris i Nr. Vium, kunne dette måske være hendes giftermål:

Jacob Egeris er født i Egerisgaard og er ud af den gamle Egerisslægt. Hans mor er en Jacobsdatter fra Borris og han er givetvis kaldt op efter sin morfar Jacob Gjaldbæk, men ellers kendes navnet Jacob ikke i Egerisfamilien.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=2167

jeg tro ikke der familiemæssig realtion mellem de to. Det er nok nærmere i sin egenskab af sognefoged og gaardmand Jacob Egeris bliver involveret. Kontrakten har iøvrigt tidligere været omtalt her.
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=27#136

Når der i kirkebogen kun står at der er viet 2 par i Nr. Vium, så er det fordi navnene er indført under Vorgod. Og hende der står nævnt som "en datter af Egeris" er den nye ejer af Egeris Hans Lauridsens datter Mette Marie der bliver gift med Peder Olesen fra Krog i Borris.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 09/09/2007 20:58
Her har vi så hende:
D. 30?. Marti blev Jacob Gammelgaards Datter Anna Margrethe Døbt. ....... Karen Møll. Faddere: Jens Hansen og Jens Poulsen. Boel Nielsdatter, Boel Margrethe i Søndg.?
AO Sædding - Bølling 1755-1810 Opsl 5

Dom: Esto Mihi, d. 18. Feb 1798 blev Enke Manden Peder Mishelsen udflytter fra Kibbek i Assing sogn Troloved........... i Sædding med Pigen Anna Margrethe Jakobsdatter Gammelgaard.
Dom Oculi, d. 11. Marts blev bemeldte Personer Ægteviede og holdt Brøllup i Steengaard.
AO Sædding - Bølling 1755-1810 Opsl. 44.
Er der en der kan hjælpe med de sidste ord og ????
På forhånd TAK
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/09/2007 21:52
Tillykke med fundet. :-))

Og, så har vi jo pigens far her:
Fkt-1787; Sædding - Sedding Bye; 1; Gammelgaard
30; Chresten Jacobsen; m; 36; gift,1; Hosbonde / Gaardbeboer og selvejerbonde
31; Kirsten Graversdatter; k; 31; gift,1; Madmoder
32; Jens Haulesen; m; 56; gift,1; Mand / Forrige beboere af stædet
33; Inger Jensdatter; k; 58; gift,1; Hans kone
34; Else Christensdatter; k; 1; ugift; Beboernes barn
35; Mette; k; 15; ugift; Tienestepige

Og pigen selv kunne være hende her (det er den enste i hele Ringkøbing amt der passer)::
Fkt-1787; Hanning - Hanning; 1; Mølgaard
175; Johanne Nielsdatter; k; 35; enke(mand),1; Madmoder / Bondekone og Gaardbeboer
176; Jens Michelsen; m; 9; ugift; hendes Søn
177; Niels Michelsen; m; 7; ugift; hendes Søn
178; Christen Nielsen; m; 44; gift,1; Tjenestekarl
179; Ane Jacobsdatter; k; 28; ugift; Tjenestepige
180; Ane Christensdatter; k; 70; enke(mand),1; Hendes Mands

Chresten Andersen i Steengaard (forøvrigt en bror til Søren Kierkegaards farmor) var gift med en Houlisdatter. Jeg ved ikke om det er forbindlesen til den her familie eller om det bare var fordi det var en tilstrælkkelig stor gård til et bryllupsgilde.?
Fkt-1787; Sædding - Sedding Bye; 1.; Steengaard
71; Chresten Andersen; m; 58; enkemand,1; Hosbonde / Selveierbonde
72; Anders Chrestensen; m; 15; ugift; Hans børn
73; Karen Christensdatter; k; 21; ugift; Hans børn
74; Boel Christensdatter; k; 19; ugift; Hans børn


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 09/09/2007 22:35
Mange tak.
Det kan du da ikke mene, så er han jo blevet far som 9 årig. Jeg ville nu også gerne at faderen hed Jacob.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/09/2007 00:03
Bødker-Jensen skrev:
Det kan du da ikke mene,

Nej det kan jeg da virkelig ikke mene.!

Jeg mente naturligvis hendes bror. Men jeg er senere blevet lidt i tvivl. Han er tilsyneladende hverken døbt eller konfirmeret i Sædding. Det er (Anne) Margrethe Jacobsdatter Gammelgaard derimod, nemlig den 14 apr 1776.

Det virker også lidt underligt, at den kun 56 årige Jens Houlisen i 1787 kaldes den forrige ejer af Gammelgaard, mens hendes far allerede i 1760 kaldes for Jacob Gammelgaard og hun selv bliver både konfirmeret og gift under navnet Gammelgaard.

Men han (Houlisen) kan jo godt have haft gården nogle få år ind imellem Jacob Gammelgaard og Anders Jacobsen Gammelgaard (og jeg mener trods alt stadigvæk, at der er en rimelig chance for at de to sidstnævnte er far og søn).


.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ane Margrethe Jakobsdatter, Assing.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 10/09/2007 13:08
Jeg fandt :
23. April 1764 Jacob Gammelgaar jordet, Sædding.
Tirsdagen 28, Nov 1796 døde Jacob Gammelgaards Enke og begravet onsdagen den 16. 75 år.
Slægters gang i Sædding Sogn, giver ikke rigtig nogen svar.læser man i Kirkebogen er der både Jensen,Madsen, Pedersen, Jacobsen Gammelgaard, så man kan da nemt få det rodet godt og grundigt sammen.
Som jeg læser kontrakten har Anna Margrthe ingen slægtninge
Jeg tror det bedste er at skrive dem på listen til LAV, og se om der skulle være en skifte, eller måske der pludselig dukker noget op, det er jo før sket.
Med venlig hilsen
Inger
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk