hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Er Las Christensen identisk med Las Kiærsgård?
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 17/08/2007 20:18
Hej

Jeg leder efter forældrene til Niels Lassen (Kiærsgård/Salholt).

I 1766 blev Niels Lassen Kiærsgård viet til Dorthe Lasdatter i Holling (Kb Rind-Herning 1723-1814 opslag 130), og i 1791 døde Niels Larsen i Salholt, 60 år gammel (sst opslag 200) – et pænt rundt tal, men derfor kan det jo godt være korrekt. I Ft 1787 angives han at være 55 år og Dorthe Lasdatter at være 40 år. Han må så formentlig være født i 1730’ernes første år.

I Gullestrup optræder i 1720’erne og 1730’erne flere mulige fædre: Las Pedersen, Las Christensen og Las Kiærsgård. Jeg antager, at Las Kiærsgård er far til Niels, og jeg tror, at Las Christensen er identisk med Las Kiærsgård. Las Pedersens Poul og Las Kiærsgårds Niels konfirmeres (begge af Gullestrup) i 1746 (sst opslag 71) – Las Pedersen kan altså ikke være Las Kiærsgård. Men er Las Christensen så identisk med Las Kiærsgård?

I får lige lidt flere oplysninger, som måske kan hjælpe:

I 1731 fik Las Christensen et barn – navn og køn er ikke angivet (sst opslag 28). Det kunne være Niels, der så konfirmeres som 15-16-årig, hvilket synes at være den gængse konfirmationsalder (Poul er således født 1730).

Las Christensen fik en datter – navn ikke angivet – i 1728 (sst opslag 18), en datter Apelone i 1729 (sst opslag 21) og så det famøse barn i 1731. Tilsyneladende er der ingen Christensen-børn efter 1731. Men i 1738 fik Las Kiærsgård en søn, Christen, død samme år (sst opslag 50). Jeg kan ikke finde andre Kiærsgård-børn. Og det er nu underligt med et spring på 7 år mellem de to sidste børn. Et nyt ægteskab, to forskellige personer, en midlertidig flytning fra sognet eller er der ikke-registrerede børn?

Hvis Las Kiærsgård er identisk med Las Christensen kunne man måske arbejde med den antagelse, at barnets morfar hed Niels, idet søn nummer to kaldes Christen. Men det er måske lidt for teoretisk.

Las Christensen i Gjellerup blev i 1717 viet til Anne Jensdatter og i 1727 til Apelone Andersdatter. Men er det den samme Las? Jeg kan ikke se Las Kiærsgård blandt de viede. I øvrigt døde Las Christensens ( i Gullestrup) hustru i 1728 (sst opslag 18), formentlig efter en fødsel i feb måned. Kan det være Apelone – jeg har ikke kunnet findes hendes død i Kb? I så fald har den første datter (født 1729) i det nye ægteskab fået hendes navn. Men hvem er så mor til Niels fra 1731? Og Christen fra 1738?

I 1777 døde Lars Christensen i Salholt, 81 år (sst opslag 158). Det kunne være ”min” Las Christensen, hvis vi antager, at han har opholdt sig hos sin søn i Salholt. Samme år døde imidlertid gamle Lars i Gullestrup, 73 år (sst opslag 159). Det kunne være ”min” Las – så slipper vi for at antage en flytning.

Måske kan skifterne give nogle svar, men jeg har mangler nok lidt lokalkendskab. Jeg ved ikke, hvor jeg skal lede.

Som I kan se er der nok at spekulere over. Hertil kommer et spørgsmål, som I med lokalkendskab nok forholdsvis nemt kan svare på: jeg har på Videnskabernes selskabs kort fundet Gullestrup og Holing, men hvor ligger Kiærsgård? Jeg kan se, at der i 1682 lå en ret stor gård ved navn Kjærgård i Sunds sogn, men navnet er jo nok ikke specielt sjældent.

Og lige til sidst: jeg er ret ny som slægtsforsker, så der kan nemt have sneget sig fejl ind. Og så må jeg sige, at jeres hjemmeside er intet mindre end fremragende. Det er en fornøjelse at bruge de mange hjælpeværktøjer.

mange hilsener og god weekend
Jørgen Pedersen, Beder
 
Forfatter RE: Er Las Christensen identisk med Las Kiærsgård?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/08/2007 23:34
Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, men udfra disse to skifter må man vel formode, at Niels Lauridsen i Salholt er bror til Kirsten og Abbelone.

Herningsholm gods Skifteprotokol 1741-1788 G 428-3
151 Kirsten Lauridsdatter i Gullestrup i Herning sogn. 27.12.1773, fol.282B.
E: Anders Troelsen. B: Laurids 10, Troels 8, Christen 6, Jens 2. FM: morbror Niels Lauridsen i Salholt.

Herningsholm gods Skifteprotokol 1741-1788 G 428-3
162 Abelone Lauridsdatter i Gullestrup. 6.7.1782, fol.298B.
E: Thomas Christensen. B: Christen 15, Laurids 13. FM: Niels Lauridsen i Salholt.

Og det er formentlig de to, der er døbt i Herning henholdsvis 02 Jul 1729 og 19 Dec 1734 som døtre af Las Christensen i Gullestrup. Og det er uden tvivl denne Las Christensøn i Gullestrup der bliver viet i Gjellerup til Abelonne Andersdatter fastelavsnsøndag 1727. Det må også være hende der dør i 1728.

Gullestrup, Holing og Salholt ligger alle lidt nord for Herning (Salholt dog lidt længere mod øst end de to andre).

Mht Kiersgaard navnet er det lidt mere usikkert hvor det stammer fra. Det kan være Kjærgaard i Sunds, Kjærsgaard i Snejbjerg er også en mulighed, Kiergaard i Gjellerup osv.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Er Las Christensen identisk med Las Kiærsgård?
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 19/08/2007 09:32
Tak for det hurtige svar. Og det var faktisk en stor hjælp. Jeg har nu kigget på bærere/faddere og kan se, at de i skifterne nævnte personer optræder hos hinanden - ikke hver gang, men ofte. Konklusionen må være, at Las Christensen er identisk med Las Kiærsgård. Jeg må så se på, hvem han blev gift med i 1728. Det må så være hans tredie ægteskab.

Hvis han blev gift i 1717, så kan gamle Lars, der døde i 1777 i en alder af 73 ikke være "min" Las Christensen. Det må være Las Christensen, død i Salholt - hos sit eneste overlevende barn, Niels - i en alder af 81 år (eller 89 iflg afskriften)

mvh
Jørgen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk