hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Laurids N. Nyboe paa Trøstrup i Timring sogn 1749
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/08/2007 01:44
Hjesa.......

Jeg har haft et par småproblemr med den nævnte (ellers velkendte) person. Og da jeg ved, at der folk 'derude' der arbejder koncentreret med Nyboe slægten har jeg smidt en forespørgsel ud på Dis-Forum.
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,343635

Men hvis der skulle være nogen her, der har et bud på spørgsmålet, eller i det hele taget har noget at tilføje, så hører jeg megte gerne nærmere.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 11/08/2007 01:48
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids N. Nyboe paa Trøstrup i Timring sogn 1749
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 11/08/2007 20:39
Hej Arne
Kirkeregnskaberne for det pgl. sogn kan måske hjælpe dig, prøv LA, hvis der ikke er andre muligheder.
mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Laurids N. Nyboe paa Trøstrup i Timring sogn 1749
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/08/2007 00:40
Tak for svaret.

Kirkeregnskaberne kan måske give et tip om hvem der ejer kirketiender for de nævnte kirker på et givent tidspunkt. Men det vil jeg formnentlig også kunne finde i Landstingets skøde og panteprotokol.

Det der virkelig piner mig er, at jeg ikke i Landstingets skøde og panteprotokol kan finde een eneste handel med gården Trøstrup i perioden fra 1731 og frem til det tidspunkt hvor Laurids Nyboe sælger den i 1749.

Men jeg ved dog, at den må være blevet handlet mindst et par gange i den periode (bla. må Nyboe jo have købt den på et tidspunkt, måske omkring 1743).

Den nævnte Christen Pedersen Hannerup har formentlig købt gården (af hvem?) omkring 1740 og solgt den igen omkring 1743 (til hvem?), han flytter så til Aulum som præstegaardsforpagter i et par år, og senere igen til Brande som ejer af herregården Brandholm.

Laurids Nyboe er jo et kendt navn. Men hvornår han køber Trøstrup, og hvorlænge han bor dér, før han flytter til Tanderup, har jeg ikke kunnet finde.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 12/08/2007 01:19
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk