hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anne Christensens fødested- hjælp til tydning
Else Damsgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 16.07.07
Lagt på d. 19/07/2007 21:08
Anne Christensdatter dør i Ikast i 1844, Gmd Lars Pedersens hustru i Rom født..... her kan jeg ikke læse, eller regne ud hvad der står ?

Arkivalier online 1844 døde opslag 156.

De blev gift i Sunds 2 nov 1810 og første barn Maren født i Sunds 1811.
De 2 næste børn Peder og Inger Marie er født i Hold Huse i Ikast sogn 1813 og 1815, her er moderen anført som Anne Skjønning

4. barn Peder Christian er født 1819 i Rom, moder Anne Larsdatter(?) dette er også angivet ved hans konfirmation i 1834. Men ved de 3 ældstes konfirmationer 1826, 1828, 1830 er Lars Pedersens hustru Anne Christensdatter - Mon ikke det er den samme Anne ?
Navnet Skjønning , hvor kommer det kra ? I FT 1834 og 40 har de hendes gamle mor boende, Inger Pedersdatter.
 
Forfatter RE: Anne Christensens fødested- hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/07/2007 06:59
Jeg mener vi har haft emnet oppe at vende før. Jeg tror han har været gift 2 gange og at det er en tilfældighed, at begge koner hedder Anne. Inger Pedersdatter er i så fald mor til nr 2.

Lars Pedersen skulle være født i Gjellerup ca. 1782.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Christensens fødested- hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/07/2007 06:48
Så fik jeg omsider tid til at finde den gamle sag frem igen.

Det er nok en fejl når der i Ikast Sogn står at han var gift to gange, men der er godt nok et par småproblemer omkring konens navn.

Den linie du ikke kan tyde lyder ca. sådan her "Født Horsens, Slefreddtr. af Inger Pdt." og Inger Pedersdatter er jo netop hende der er nævnt som Annes mor. Faderen er en Schøinning (eller noget i den retning) deraf tilnavnet. Anne kaldes iøvrigt for Anne Christiansdatter og ikke Christensdatter..

Lars Pedersen (Nørum) er søn af Peder Pedersen Nørum i Hollingholt. Men han er såvidt jeg husker født i Gjellerup hvor faderen kommer fra (deraf navnet Nørum).

Men det er altsammen en lang og kringlet historie. Nærlæs nu først de to tråde herunder, og kom så tilbage med evt. supplerende spørgsmål. Det kunne jo være ganske spændende om det kunne lykkes at føje endnu et par brikker til puslespillet.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,79293,79293#msg-79293

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,206717,206816#msg-206816


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Christensens fødested- hjælp til tydning
Else Damsgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 16.07.07
Lagt på d. 22/07/2007 13:28
Tak for hurtigt svar. Det er en rigtig "kokosnød" jeg er stødt på, og et stort arbejde, der er gjort for at finde en forklaring. Det sparer i hvert fald en masse tid for mig, men den må nok hvile lidt, jeg har mange andre løse ender at kaste mig over. Oplysningerne om Lars Pedersen har jeg ogaå fundet.
 
Forfatter RE: Anne Christensens fødested- hjælp til tydning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/07/2007 00:32
Else Damsgaard skrev:
og et stort arbejde, der er gjort for at finde en forklaring. Det sparer i hvert fald en masse tid for mig, men den må nok hvile lidt,

Og du kommer naturligvis med en tilbagemelding her, hvis du finder nye oplysninger i den sag.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk