hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Familien Pinckes/Piller - natmandsfolk
Aslaug Ruotsalainen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 16.08.06
Lagt på d. 05/06/2007 19:19
Hvis der er nogen der ligger inde med oplysninger om disse familier ville jeg være særdeles interesseret i at høre nærmere.

Også hvor de havde de navne fra? Hvor var familierne oprindeligt indvandret fra?

Så har du yderligere informationer bliver jeg meget glad.


Med hjertelig hilsen
Aslaug Ruotsalainen
aslaugruotsalainen@gmail.com http://aslaugruotsalainen.dk  
Forfatter RE: Familien Pinckes/Piller - natmandsfolk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/06/2007 22:28
Der er nok ikke tale om et familienavn, men nærmere om et tilnavn afledt de pågældendes beskæftigelse. Et tilnavn de har fået oven i deres gode danske navne.

Der er altså overhovedet heller ikke noget belæg for at de skulle være indvandrere (hvilket natmandsfolket normalvis heller aldrig var).

Så vidt jeg ved bruges navnet mest (kun?) i Bjerre sogn omkring år 1700. Som feks.

Niels Pillers Barn i Bierre kaldet Anne.
Niels Jensen Pillerens Barn kaldet Jens.
Faderen oc en Pillers Datter fra Lystrup navnlig Marine Peersd: [Holte] bar Barnet
Pinckmandens Nels Jensens Barn kaldet Lodvig
Niels Pillers Barn kaldet Knud.
den unge Pinckmans Barn kaldet [Mourits]
Holger Andersen Pinckmands Barn kaldet Niels

Se selv videre på:
http://www.rakker.dk/individual.php?pid=I002014&ged=rakker.ged


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Familien Pinckes/Piller - natmandsfolk
Aslaug Ruotsalainen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 16.08.06
Lagt på d. 07/06/2007 07:18
Nå men hvordan ved man så at folk f.eks er tatere, natmandsfolk, jøder osv. Man kan jo ikke se det på navnene! Folk blev jo ofte kaldt et navn i.f.t til hvad de lavede men taterne hed jo også danske navne f.eks ikk'?

Det med de "gode danske navne" har jeg ihvertfald fundet ud af ingen betydning har for deres "etnicitet". Der er særdeles mange, og dette ved jeg fra min egen familie, der er helt mørklødede med næsten sorte øjne og de ka' umuligt bare være danskere. Måske bliver de det med tiden men jeg er interesseret i hvor pokker folk kommer fra.....

Uanset at folk hedder f.eks "Krejle Lars" eller lign. betyder det jo ikke at deres familie kommer fra Danmark. Der var da, så vidt jeg ved, en ret stor indvandring dengang også......

Med venlig hilsen
Aslaug Ruotsalainen


Med hjertelig hilsen
Aslaug Ruotsalainen
aslaugruotsalainen@gmail.com http://aslaugruotsalainen.dk  
Forfatter RE: Familien Pinckes/Piller - natmandsfolk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/06/2007 19:54
Aslaug Ruotsalainen skrev:
Nå men hvordan ved man så at folk f.eks er tatere, natmandsfolk, jøder osv. Man kan jo ikke se det på navnene! Folk blev jo ofte kaldt et navn i.f.t til hvad de lavede men taterne hed jo også danske navne f.eks ikk'?


ad 1. Natmandsfolk:
Hvis vi nu holder os til kendsgerningerne og til de folk vi kalder Natmandsfolk, Skøjere, Rakkere, Omvandredene Glarmestre, etc. etc (ofte fejlagtigt også kaldt Tatere) så er de alle unden undtagelse ganske almindelige danskere der af den ene eller den anden grund, nogle gange selvvalgt, men for de flestes vedkommende tvunget af ydre omstændigheder, var landet på samfundets absolutte bund.

Og de havde alle ganske almindelige danske navne samt ofte også diverse tilnavne.

At der så i diverse familietraditioner, og sågar også i den trykte litteratur, findes en masse romantiske forestillinger om, at de skulle være af udenlandsk herkomst, ja at der ligefrem skule være tale om en samlet stamme der havde deres oprindelse eet eller andet sted i orienten er da ganske hyggelig, men er altså kun historier.

Hvis du følger det link jeg gav dig og som en anden også gav dig på Dis-Danmark og selv arbejder lidt videre med det, så ser du også at der lige netop på den tid og på det sted er ganske mange der tillæges de to navne der her er tale om. Og at det for alles vedkommende 'kun' er en tilføjelse til deres ganske almindelige danske navn og at de næppe alle sammene er i familie, men tværtimod bundet sammen af deres sociale status.

ad 2. Zigeunere:
Zigeunere ses stort set ikke integreret i de danske samfund. De drog rundt i større eller mindre flokke, og holdt sammen inden for flokken. Når de så blev for upopulære eet sted
drog de i samlet flok videre til et andet.

ad 3. Jøder:
Vel har jøder ikke altid været lige velsete i Danmark. Men at påstå, at hele familier af jøder skulle have skjult sig som natmandsfolk på den jydske hede, det er altså for langt ude.

Nogen egentlig jødeforfølgelse har der jo aldrig været i Danmark. Tværtimod har flere danske konger været fuldstændig afhængig af de pengesummer de kunne låne af rige jødiske købmænd.

Og desuden havde jøderne også et skærkt sammenhold indbyrdes og et stærkt internationalt netværk, og kunne derfor forholdsvis let rejse fra land til land. Langt de fleste var om ikke rige så dog folk der befandt sig i de større byers middelklasse. Og de blandede sig iøvrigt yderst sjældent med den lokale befolkning.

Det med de "gode danske navne" har jeg ihvertfald fundet ud af ingen betydning har for deres "etnicitet". Der er særdeles mange, og dette ved jeg fra min egen familie, der er helt mørklødede med næsten sorte øjne og de ka' umuligt bare være danskere. Måske bliver de det med tiden men jeg er interesseret i hvor pokker folk kommer fra.....

Det kan jeg da godt forstå, Men så hold dig dog til realiteterne istedet for at puste til en romantisk familietradition.

Fakta er jo dog, at Danskene altid har været et folk af kræmmere, og at vi har rejst såvel syd- som østeuropa tyndt, enten som handelsrejsende eller som krigsfolk. Og folk fra andre lande i stor udstrækning har besøgt Danmark i samme ærinde. Og derfor har vi alle 'udenlandske' gener i os. Nogle flere end andre og og nogle mere tydelige end andre.

Nogen gange kan det lykkes at finde een eller flere af disse aner, men langt de fleste gange lykkes det ikke, og så får de spanske soldater som regel skylden eller æren om man vil.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk