hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter løvenhøj
flemming nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 22.11.06
Lagt på d. 07/05/2007 18:09
Axel Steensberg omtaler i "Slægten Steensberg og dens vestjyske Hjemsted" bl. a. Jens Christensen Visgaards datter Kirsten Marie, f. 31.1.1825 [hendes rigtige fødselsdato er 16.3.1823]. Hun blev gift med snedker Kristen Lind, og Steensberg skriver p. X: "De skulde egentlig have overtaget Visgaard, men vilde hellere have en mindre Ejendom og købte saa "Løvenhøj" paa Ørregaards Mark."
Jeg troede, Løvenhøj var en lokalitet. Kan nogen bekræfte, at det faktisk (også) var en gård? Og der er kilder, som omtaler gården.
mvh.
Flemming
www.mardi.dk  
Forfatter RE: løvenhøj
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/05/2007 19:27
Jo, den er go' nok. Der er både en Løvenaa, en Løvenbro og en Løvenhøj i Ørre.

Dvs. højen er nu væk, men der har helt tilbage fra sidst i 1700 tallet ligget en ejendom på stedet med samme navn. Her boede bla. den kendte Kloge Mand og doktor Simon Weiss i begyndelsen af 1800 tallet.

Konrad Understrup, 1917 "Ørre Sogn", side 62: (vedr. Kr. Lind)
I Løvenhøj boede i godt 60 Aar Kristen Lind og hans
Hustru Kirsten Marie, et Par meget gæstfrie Folk, der
holdt baade Guld- og Diamantbryllup . Han døde der
1907, 90 Aar. Hun døde i Foldager faa Aar efter.


Se også:
http://hammerum-herred.dk/kip_soeg_lok/fkt_soeg.php?&f02=%&f03=%&f04=Hammerum&f09=l%F8v&f12=%&f12a=1&f13=%&f14=%&f15=%&f17=&f19=&f21=


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: løvenhøj
flemming nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 22.11.06
Lagt på d. 07/05/2007 21:36
Tak for hurtigt svar. Nårjeg spørger, skyldes det bl. a., at Steensberg i samme bog, samme side også nævner min tipoldefar Andreas Nielsen: "Endnu en Søster [Kirstine, f. 31.1.1825, søster til Kirsten Marie] var gift med Snedker Andreas Nielsen paa Søvndal Mark." Andreas og Kirstine fik sønnen Niels, født 31 jan 1849 i Løvenhøi, Ørre sogn. Jeg har altid troet, at denne Niels Nielsen altså var født på en lokalitet, der hed Løvenhøj, men nu tænker jeg jo på, om forældrene i 1849 boede på gården Løvenhøj, altså samme sted som Christen Lind og hans kone, men tilsyneladende ikke if. FT 1850. mvh Flemming
www.mardi.dk  
Forfatter RE: løvenhøj
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/05/2007 22:56
Som jeg læser kirkebogen ville jeg opfatte det som om de boede hos Christen Lind og hans kone i Løvenhøj. Og det kan de jo også godt have gjort på det tidspunkt.

Men ifølge folketællingen bor de ihvertfald et år senere i et nabohus der kaldes Mellem Ørregaard. Men måske kan man ikke udelukke, at selve udtrykket Løvenhøj af og til har været brugt om flere huse i området. Det synes ihvertfald at være tilfældet ved fkt. i 1880.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk