hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Svenningsen/Michelsen familien
gitteolsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.07
Lagt på d. 20/02/2007 17:08
I forbindelse med mit spørgsmål i sidste uge vedr. Mikkel Thomsen fik jeg noget godt materiale at arbejde videre med. Jeg er blevet lidt nysgerrig vedr. ovennævnte familie der nævnes som en kendt familie fra Næsholdt i Snejbjerg. Da det åbenbart er der navnet Mikkelsen stammer fra, ville det være skønt at høre mere om denne familie
venlig hilsen Gitte
 
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/02/2007 08:19
Hvis du starter med at kigge på siden:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=892

Så ser du øverst til venstre de to der har givet navn til slægten.

Michel Pedersen oprindelse kendes ikke, han har formentlig giftet sig ind i gården. Der vides dog at have været en Peder Christensen i Næstholt omkring år 1700, men han synes at være ca. jævnaldrende med Michel Pedersen og er vel så næppe hans far.

Mette Svenningsdatter kommer fra proprietærgården Ejsingkjær i Vildbjerg. Gården Næstholt er gammelt arvegods i hendes mors familie.
Se H.P.Hansens selvbiografi "Fra Hyrde til Æresdoktor" side 10 og 25ff

(Bemærk dog at H. P. Hansen også kan læse forkert. Den Niels Pedersen i Haunstrup han nævner skal være Niels Pedersen i Haursnap =Sofiedal i Sinding).

Johan C. Sulkjær "Snejbjerg Sogn" bind II, side 91ff:
X-- citat beg ----
. . . I Lundenæs Jordebog kan man i den følgende Tid læse adskillige Navne paa Selvejerbønderne i Næstholt. I 1679 hedder Manden Mogens Pedersen; men under Landmaalingen i 1683 ejes Næstholt af Jens Madsen i Ejsingkær i Vildbjerg, som »samme Gaard lader drive«. Herligheden tilhører Lundenæs. De har Hede til Fornødenhed, og 2 Aar efter giver den ny Ejer, Michel Pedersen, sig til at opdyrke Hede til Forargelse for Præsten, der mener, at han pløjer ham for nær; men saa kommer Michel jo frem med »Tingsvidnet«. -

I 1700 er Michel Pedersen med til at syne Kirken. Men nogle Aar senere er Sønnen, Svenning Michelsen, bleven Mand paa Gaarden. Han var gift med Kirsten Jensdatter, Søster til Anders Jensen i Bassumgaard. Efter Svennings Død bliver Enken gift 2. Gang med Peder Christensen, 1732, ved hvilken Lejlighed man enedes om Skiftet. Den 20/12 1732 blev nemlig tinglæst »en venlig indgangen og af Peder Christensen, Næstholt, udgiven Kontrakt og Gavebrev« for hans 2 Stifbørn, Michel Svenningsen (7 Aar) og Svenning Svenningsen (4 Aar). Begge faar i Penge tillagt som fædrene og mødrene Arv 100 Slettedaler, 50 til hver. Desuden skal Michel have den Sølvskaale, som hans Aldefader, Michel Pedersen, har givet ham, og Svenning skal have 3 Sølvskeer og 1 liden Sølvskaale. Stedfaderen lover endvidere at lade dem lære deres Børnelærdom, som han agter at forsvare det for Gud og Mennesker, desuden atføde og klæde dem, indtil de bliver saa gamle, at de selv kan fortjene deres Føde og Klæder, hvor Gud vil beskære dem Brødet. . . Kontrakten er medunderskreven af velagte Anders Jensen i Bassumgaard og velagte Anders Svenningsen i Haunstrup. (Sidstnævnte formodentlig Konens Fætter). -
[Anders Jensen i Bassumgaard er Michels svoger og Anders Svenningsen er hans morbror. Om han også skulle være konens fætter er nok lidt mere usikkert]

En Snes Aar senere har Michel Svenningsen faaet Gaarden af Stedfaderen. I 1743 regnes Næstholt tilsyneladende for en Fæstegaard; maaske det har været et Slags Arvefæste. Lundenæs har næppe haft anden Indtægt af Gaarden end de 8 Rdl., der svaredes aarligt i Landgilde. Ved Auktionen over Lundenæs Bøndergods den 21/10 1771 købte Michel Svenningsen Gaarden for 65 Rdlr. Han havde den til 1782, da han solgte den til Chr. Pedersen Buur med sin kiere Hustru Bodil Christensdatters Samtycke, med et Hus Tværbæk, som Thomas Nielsen har i Eye, og Næstholthus, »som jeg og min Hustru bor i . . med al dens Hartkorn, Bygninger og Huse, Herlighed, Landgilde, Ægt og Arbejde, samt Jens Stefansens 2 Sønner, Gravers og Stefan, item Jagt og Fiskeri . . .« Grunden til, at han solgte Gravers og Stefan sammen med det andet, var simpelthen, at disse var stavnsbundne til Næstholt. Vilde de rejse, maatte de have et Fripas af Selvejerbonden, ligesom ellers af Herremanden.*) - Købesummen paa Næstholt var nu 1200 Rdlr. Skødet har Michel Svenningsen skrevet egenhændig og sat sit Segl under. Han skriver lige saa godt som en almindelig Herremand eller Forvalter paa de Tider. Han døde i 1793 i Næstholthus, som Sønnen Jens Michelsen derefter havde efter ham.

Da Michel Svenningsen blev født i 1725, lyder det jo lidt eventyrligt, at han endnu har en Sønnesøn i Live. Men det er ikke desto mindre sandt. Jens Michelsen blev nemlig 3 Gange gift, sidste Gang i en Alder af ca. 74 Aar, og af dette ægteskab lever endnu en Søn, som hedder Mikkel - naturligvis - og som opholder sig hos sin Svigersøn, Ole Poulsen, i Ravnsvad i Ikast. Jeg har besøgt ham 2 Gange - den første Gang var han nemlig ude paa en længere Rejse, hvad jævnligt sker. Han er nemlig »kun« 86 Aar gammel og derfor endnu lidt urolig. Han er Veteran fra 64 og Dannebrogsmand. Er en ypperlig Fortæller, kunde give mig adskillige Oplysninger om gamle Snejbjergboere, samt i Tilgift en meget livlig Skildring af, hvad han oplevede i Krigen. Ligeledes fortalte han nogle Smaatræk fra den Tid, da han var mindre sat og alvorlig end nu - for Eks. Historien om »dengang han skar Tækkemanden ned«. Mikkel Jensen er kort sagt en meget kvik gammel Mand og ser aldeles saaledes ud, som jeg altid har tænkt mig hans Tipoldefader, Michel Pedersen i Næstholt, ham der satte sig op imod Provsten. Den 28. Dec. 1927 kan han og hans Hustru holde Diamantbryllup.

. . . Efter at Michel Svenningsen den 4. April 1782 havde holdt Auktion over Løsøre og Kreaturer, rykkede en ny Slægt ind paa Næstholt, som er der endnu, nemlig Buurslægten.
X--- citat slut -------

Men selvom familien forlader selve gården Næstholt, så forbliver mange af efterkommerne dog i området og er kendt fra forskellige sammenhænge.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
Litta
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 23/06/2007 15:05
Hej

Jeg er altså lidt langsom, forstår I

Gitte startede denne pga. diskusjonen om Mikkel Thomsen, som jeg jo også deltog i og det er forbindelsen til Karen Mikkelsdatter vi her ser på, ikke sandt?

Vil det sige at hun er datter af Michel Svenningsen? Eller har jeg helt misforstået det?

Hilsen Litta
 
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/06/2007 15:58
Jo. Karen Mikkelsdatter og hendes søskende er børn af Mikkel Svenningsen (1725 - 1793) og Bodil Christensdatter (1723 - 1814) i Næstholt.

Karen og de fleste af de andre børn er pt. ikke med på min overisgt (kun den ældste søn Svenning er med) , men i tråden på Dis-forum bliver de alle nævnt i et par af de sidste indlæg:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,318693,318693#msg-318693


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
jane bredkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.06
Lagt på d. 04/07/2007 00:03
Er den Michel Svenningsen som I skriver om søn af Svenning Michelsen og Kirsten Jensdatter. For så krydser gården Næstholdt min slægt mere end én gang. Min tipoldefar er nemlig Jens Næstholdt Engelbrechtsen.
 
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/07/2007 00:44
jane bredkjær skrev:
Er den Michel Svenningsen som I skriver om søn af Svenning Michelsen og Kirsten Jensdatter.

Ja. Den omtalte Michel Svenningesen Næstholt (1725 - 1793), gift med Bodil Christensdatter fra Dalgaard i Tjørring, var søn af Svenning Michelsen (1685 - 1732) gift med Kirsten Jensdatter (der givetvis kom fra Bassumgaard, men den præcise forbindelse er lidt uklar).

Svenning Michelsen (1685 - 1732)s morfar er Svenning Andersen i Ejsingkjær i Vildbjerg, deraf navnet. Han mormor er fra Østergaard i Tjørring og Næstholt er gammelt arvegods i hendes familie.
Se: http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=879

N.B Kun få af børnene er nævnt i denne oversigt, men de øvrige har været nævnt i en anden tråd fornylig.

Men, men, men. Jens Nestholdt Engelbretsen har da ikke noget med Svenningsen familien at gøre - han er da en Engelbredt fra Helstrup.??
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=494


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
jane bredkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.06
Lagt på d. 04/07/2007 10:39
Det er helt korrekt - Jens Nestholdt er af en helt anden gren af min familie, det var bare gården der bandt det hele sammen. Han er fra Helstrup.
Hilsen Jane
 
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 07/11/2009 00:35
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=879

Jeg kan ikke få ovennævnte til at passe ind i Østergård og Næstholt. se venligst denne om Karen Madsdatter og hendes mand Dalgård:
http://www.biskov.dk/HBS_data/2%20Anetavle%20for%20Niels%20Jensen%20(Skovmose).pdf

Endvidere er der fra Oluf Nielsens afskrifter fra Hammerum Herred Tingbog, flg.:
"1689, 13 nov.
Mads Christensen i Tjørring Østergaard på egne og sal. Søster Anne Christensdatter af Ejsingkjær hendes børns vegne og nogle andre skøder til ærlige, agtbare og velforstandige mand Mikkel Pedersen i Nestholt og hans hustru, ærlige, dydige og meget gudfrygtige Matrone Mette Svenningsdatter selvejergården Nestholt i Snejbjerg, som Mette selv ibor og har arvet efter den sal. Anne Nielsdatter, som boede og døde i Tjørring Østergård"

Og hvem mon Denne Anne Nielsdatter var? Det skulle vel ikke være Las Christensens kone.

Hilsen Randi



 
Forfatter RE: Svenningsen/Michelsen familien
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/11/2009 08:00
Randi skrev:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=879
Jeg kan ikke få ovennævnte til at passe ind i Østergård og Næstholt.

Hvad kan du ikke få til at passe.?

At Simon Nielsen er fæster i Dalgaard på den tid er der ikke noget nyt i. Bodil Christensdatter der var gift med Michel Svenningsen var hans barnebarn.

At bogen under ane#27 i skiftet efter Christen Simonsen kalder hende for Dorte må stå for deres regning. Skiftet nævner slet ikke hvem af børnene der var gift med hvem.

Endvidere er der fra Oluf Nielsens afskrifter fra Hammerum Herred Tingbog, flg.:

Ja. det er een af de ting der viser forbindelsen mellem Ejsingkjær og Østergaard i Tjørring, og som viser at Svenning Andersens kone Anne Christensdatter kom fra Østergaard i Tjørring og at hun havde arvet en part af Næstholt. Se flere eksempler i H. P. Hansenn "Fra Hyrde til Æresdoktor" side 25 - 30.

Og hvem mon Denne Anne Nielsdatter var? Det skulle vel ikke være Las Christensens kone.

Nej. Hun var enke efter Mads Jensen i Østergaard som var død ca. 1650. Hun døde selv i juni 1669 og parret var barnløse.

Men de indviklede arveforhold fremgår bla. af, hun ved sin død ejede en femtendedel af en fjerdepart af Østergaard. Og at bare den halvdel af Næstholt der omtales var spredt på 10 ejere.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk