hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mikkel Thomsen / Thomasen
gitteolsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.07
Lagt på d. 14/02/2007 12:06
undskyld Mikkel Thomsen er født i 1783

Redigeret af feldborg d. 07/05/2007 16:21
 
Forfatter RE: rettelse vedr. spørgsmål Mikkel Thomsen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/02/2007 13:14
Du bliver nødt til lige at fortælle noget mere om hvad du allerede ved om manden, og hvad der får dig til at tro, at han skulle være født i Herning omkring det nævnte tidspunkt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: rettelse vedr. spørgsmål Mikkel Thomsen
gitteolsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.07
Lagt på d. 14/02/2007 16:23
Det er nyt for mig at forsøge slægtsforskning, men jeg har selv fundet en Otto Mikkelsen som konfirmeret i 1843, han er søn af Mikkel Thomsen og Ane Pedersdatter i Herningby. Det er hele denne slægt jeg vil forsøge at finde lidt mere om
 
Forfatter RE: rettelse vedr. spørgsmål Mikkel Thomsen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/02/2007 01:11
Ok. Vi tar lige en "How to do it, in one easy Lesson". Det vil nok være en fordel for dig at printe det efterfølgende ud på papir.

Regel nr. 1: Der er ingen regler uden undtagelser (heller ikke denne).

Regel nr. 2: Stol aldrig på andres oplysninger, hverken trykte eller elektroniske. Brug dem som ledetråde til at finde sammenhængen i et slægtsforløb. Men på eet eller andet tidspunkt bør de kontrolleres i den originale kilde.

Regel nr. 3: Stol aldrig på stavemåder. Det samme navn kan staves på et utal af forskellige måder, uden at man kan sige at det een er mere rigtigt end det andet. (Lars, Las, Laus, Laurids, Lauritz, Lasse osv. bare for at tage et eksempel)

Regel nr. 4: Stol aldrig på aldersangivelser i gamle kilder. Ofte har præsten bare udfyldt feks. folketælinger udfra hukommelsen, i andre tilfælde har een person i husstanden givet oplysninger om alle de andre, ved dødsfald har de pårørende ofte slet ikke vidst hvor gammel afdøde var. Og så fremdeles. Men igen alderen er en god ledetråd til at følge en person i folketællingerne ihvertfald for så vidt angår perioden fra 1834 og opad.

Regel nr. 5: Stol aldrig på opgivne fødesteder. Også her kan det være en andenhåndsoplysning listeføreren har fået, eller måske har pågældende ikke engang selv vidst helt præcist hvor han var født. Men som udgangspunkt er det naturligvis en vigtig oplysning at have til rådighed.

Og for nu at vende tilbage til dit spørgsmål, så er det i det her tilfælde folketællingerne der er din ven.

Du ved, at Otto Mikkelsen er konfirmeret i Herning i 1843 og du kender forældrenes navne (der er dog på nuværende tidspunkt ingen grund til at tro, at forældrene skulle være født i Herning). Men vi søger lige på den unge mands navn, i den nærmest foregående tælling som er 1840, og for en sikkerheds skyld søger vi på hele herredet. Og for sikre os mod forskellige stavemåder søger vi kun "ot% mi%" og får resultatet:
http://hammerum-herred.dk/kip_soeg_lok/fkt_soeg.php?&f02=1840&f03=%&f04=Hammerum&f09=&f12=ot%%20mi%&f12a=1&f13=%&f14=%&f15=%&f17=&f19=&f21=

Der er vel klart, at det er ham i Herning der er interessant. Så ham klikker vi lige på, og får husstanden at se:

Fkt-1840; Herning - Herning Bye; 24; en Gaard m. 1 fam
501; Mikkel Thomsen; m; 56; enkemand; Gaardmd.
502; Bodil Maria Michelsen; k; 25; ugift; hans Børn
503; Christian Michelsen; m; 23; ugift; hans Børn
504; Morten Michelsen; m; 15; ugift; hans Børn
505; Peder Michelsen; m; 14; ugift; hans Børn
506; Otto Michelsen; m; 12; ugift; hans Børn

Fint nok. Faderen er ham du også fandt ved konfirmationen og moderen er åbenbart død.

Vi prøver så om vi kan følge faderen, både frem og tilbage. Frem for at nå op til 1845 og 1850 hvor fødestedet er oplyst og tilbage for at se om vi kan finde ud af noget mere om hvor familien har boet osv. Og ved at søge på "mi% t%" får vi bla.:

Fkt-1845; Gjellerup - Hammmerum Bye; 84; et huus m. 1 fam
1124; Mikkel Thomsen; -; 63; gift; Sneiberg sogn, Ringkøbing amt; dagleier og huusmand
1125; Zidse Jensen; -; 50; gift; her i sognet; hans kone
1126; Mikkel Byngsen; -; 5; ugift; Herning sogn, Ringkøbing amt; pleiesøn

Bortset fra alderen er der ikke lige en klokke der ringer. Men vi gemmer ham lige lidt og ser om vi kan finde mere i 1850.

Fkt-1850; Gjellerup - Agerskouby; 257;
1207; Mikkel Thomsen; m; 66; gift; Sunds; fæstehuusmand
1208; Sidsel Jensdatter; k; 56; gift; Her i Sognet; hans Kone
1209; Peder Mikkelsen; m; 23; ugift; Her i Sognet; deres Barn
1210; Mikkel Christian Børgesen; m; 9; ugift; Her i Sognet; Pleiebarn

Dette er utvilvsomt den samme mand, som ham vi havde fat i 1845, og den 23 årige Peder Mikkelsen mere end antyder at det også er ham vi havde fat i i 1840 og som er Ottos far (at der står "deres barn" skal man ikke lægge alt for megen vægt på, det er rimeligvis "hans barn". Og manden er tydeligvis blevet gift igen og er flyttet til Gjellerup.

Vi har nu to mulige fødesteder, Sunds og Snejbjerg, og han formodes at være født ca 1783. Et par opslag i Snejbjerg kirkebog giver ikke noget resultat, ej heller en søgning i IGI-Data (men der er Sunds heller ikke med). Så vi kaster os over Sunds kirkebog, i første omgang den afskrift der ligger her på siden.

http://hammerum-herred.dk/pdf/su_kb_1758-1810_1.pdf

Da vi ikke kan søge med Wildcard her, og Michael i diverse stavemåder er et meget brugt navn i Sunds, vælger vi scrolle manuelt ned til det sted hvor født i 1782 findes og bladrer så langsomt frem. Og finder Michel døbt 3. søndag efter paaske i året 1783. Forældrene er Thomas Madsen og Karen Michelsdtr. i Linå.

Næste skridt er så helt logisk at finde familien ved folketælling 1787. Men det kan vi bare ikke, uanset hvor og hvordan vi søger. Derimod kan vi Snejbjerg kirkebog se, at Thomas Madsen og Karen Michelsdatter af Næstholt er blevet viet i Snbejbjerg 12 apr 1782. Moderen er altså udaf den kendte Svenningsen / Michelsen familie fra Næstholt i Snejbjerg.

Og så finder vi vores ven sat i pleje hos sin moster.

Fkt-1787; Snejbjerg - Nør Helstrup bye; 4;
168; Peder Møller; m; 31; gift,1; hosbonde / bonde og 1 td. hartkorn
169; Mette Michelsdatter; k; 29; gift,1; madmoder
170; Jens Pedersen; m; 9; -; søn
171; Michel Thomsen; m; 4; -; plejebarn

I 1801 er han hos en anden moster:

Fkt-1801; Tjørring - Trellund Bye; 3;
168; Troels Troelsen; -; 60; gift,1; huusbond / fæstebonde og gaardbeboer
169; Kirsten Mikkelsdatter; -; 56; gift,1; hans kone
170; Anna Troelsdatter; -; 22; ugift; deres datter
171; Troels Troelsen; -; 10; ugift; deres søn
172; Mikkel Svenningsen; -; 4; ugift; konens brodersøn
173; Mikkel Thomasen; -; 15; ugift; tjenestedreng
174; Iver Simonsen; -; 23; ugift; til leieboende / tømmermand og rekrut

Og i 1834 er han blevet gift med Anne Pedersdatter og har fået børn:

Fkt-1834; Herning - Herning Bye; 63; en Gaard
404; Michel Thomsen; m; 51; gift; Gaardmand
405; Ane Pedersdatter; k; 49; gift; hans Kone
406; Karen Michelsdatter; k; 15; ugift; deres Børn
407; Jens Michelsen; m; 13; ugift; deres Børn
408; Morten Michelsen; m; 10; ugift; deres Børn
409; Peder Michelsen; m; 9; ugift; deres Børn
410; Otto Michelsen; m; 6; ugift; deres Børn

Desværre ved vi ikke, hvor Anne Pedersdatter kommer fra. Men et par tilfældige søgninger i IGI-data bringer for dagen, at de er noteret som viede viet i Tjørring 02 mar 1809. Et oplsag i kirkebogen fra Tjørring siger dog, at de faktisk er viede i Rind kirke, men de betegnes begge som "Her af Sognet" (altså Tjørring). Hun ser dog ikke ud til, at være hverken født eller opvokset i Tjørring. Så Rind er nok nærmere hendes fødested.

Hvor Mikkels forældre Thomas Madsen og Karen Mikkelsdatter er i 1787 er ikke umidelbart indlysende, men det kan evt være dem der tjener i henholdsvis Skovbjerggaard i Skarrild og Neder Amtrup i Snejbjerg. Men hvorom alting er, så får de ihvertfadl et par børn døbt i Snejbjerg nemlig Anne 02 Jul 1789 og Bodild Marie 02 Apr 1795.

Og i 1801 er de igen sammen (men uden Mikkel):

Fkt-1801; Snejbjerg - Sneiberg bye; 6;
296; Thomas Madsen; m; 50; gift,1; Mand / Huusmand med jord, bonde, selveyer
297; Karen Mikkelsdatter; k; 50; gift,1; Hans kone
298; Anna Thomasdatter; k; 12; ugift; Deres datter

Confused.? You wont be after next Weeks Epiosode.!


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: rettelse vedr. spørgsmål Mikkel Thomsen
gitteolsen
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 07.02.07
Lagt på d. 15/02/2007 10:19
mange tak for dit svar og "How to do it lesson". nu har jeg noget at fortsætte med
 
Forfatter Mikkel Thomsen / Thomasen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/05/2007 16:18
Efter Litta Olsens 2 indlæg i Dis-forum trækker jeg lige den her lidt frem i køen igen.
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,318693
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,318636

Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at det er Mikkel Thomasen og Anne Pedersdatters søn Thomas der bliver døbt i Snejbjerg 06 aug 1809. Der er 6 måneder efter at de er blevet gift. Det er der der ikke noget usædvanligt i, nærmest tværtimod. Men det kan være grunden til at der ligger en oplysning på FS der er 'pyntet' lidt.

Der er nok heller ingen tvivl om, at det denne Thomas der havner på Sjælland og som Litta omtaler i sit indlæg i Dis-Forum.

Fkt-1845; Stenlille - Sandlyng; 95; Et Huus
579; Thomas Mikkelsen; m; 36; gift; Snegebjerg Sogn Ringkjøbing Amt; Hmd og Dagleier
580; Maren Olesdatter; k; 33; gift; Pedersborg Sogn Sorø Amt; hans Kone
581; Ole Thomassen; m; 5; ugift; Heri Sognet; deres Børn
582; Peder Thomassen; m; 4; ugift; Steenmagle Sogn Sorø Amt; deres Børn
583; Mikkel Thomassen; m; 1; ugift; Heri Sognet; deres Børn

Foruden Thomas får parret ihvertfald mindst 6 børn mere:
Peder 17 Feb 1811, Rind
Karen 20 Sep 1819, Herning
Jens 07 Jan 1822, Herning
Morten 27 Apr 1825, Herning
Peder 27 Aug 1827, Herning
Otte 14 Dec 1828, Herning

Mht. Anne Pedersdatters oprindelse, så er der et par spor der peger i hver sin retning. Men ved hendes død (22 april 1839 i Herning) oplyses at hun var 54 år gammel og født i Rind.

Dette, samt den omstændighed at hun kalder sin første datter for Karen, får mig til at tro, at det det sansynligvis er hende vi har her:

Fkt-1787; Rind - Collund Bye; 11;
214; Peder Jørgensen; -; 40; gift,1; hosbond / en fattig gaardbeboer med mange uopfødte børn
215; Karen Pedersdatter; -; 38; gift,1; hans kone
216; Jørgen Pedersen; -; 9; ugift; af 1.ægteskab
217; Inger Pedersdatter; -; 8; ugift; af 1.ægteskab
218; Kiersten Pedersdatter; -; 6; ugift; af 1.ægteskab
219; Maren Pedersdatter; -; 4; ugift; af 1.ægteskab
220; Ane Pedersdatter; -; 2; ugift; af 1.ægteskab
221; Maren Pedersdatter; -; 34; ugift; tjenestepige


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 07/05/2007 16:20
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mikkel Thomsen / Thomasen
Litta
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 23/06/2007 15:29
feldborg skrev:

Desværre ved vi ikke, hvor Anne Pedersdatter kommer fra. Men et par tilfældige søgninger i IGI-data bringer for dagen, at de er noteret som viede viet i Tjørring 02 mar 1809. Et oplsag i kirkebogen fra Tjørring siger dog, at de faktisk er viede i Rind kirke, men de betegnes begge som "Her af Sognet" (altså Tjørring). Hun ser dog ikke ud til, at være hverken født eller opvokset i Tjørring. Så Rind er nok nærmere hendes fødested.



Jeg plukker lige den her tråd op igen!

I Rind finder jeg en Anne Pedersdatter født i 1785 og det er sikkert samme person som er opført i FT1787 som 2 år gammel og datter af Peder Jørgensen og hans 1. hustru.

Kan det være den rigtige Anne ? Jeg kan jo prøve at spore hende videre og se om jeg kan finde
ud af hvor hun bliver af.

Hilsen Litta

Glem det! Jeg er ikke helt vågen! Svaret har du jo allerede givet......

Redigeret af Litta d. 24/06/2007 09:40
 
Forfatter RE: Anne Pedersdatter igen...
Litta
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 24/06/2007 14:29
Hej

Nu er det alvor!

Jeg gik lidt videre med Anne Pedersdatter eller rettere sagt med det som sandsynligvis er hendes far.

Han skal være født 1744-1747, men i Rind finder jeg ham ikke. I Sunds er der en Jørgen født 1699 og hans far er Jørgen Pedersen og denne Jørgen Jørgensen kunne jo godt være Peder Jørgensens far. Faddere er: Christine Sørensdtr. Stendorph , Chr. Pedersen, Jens Jensen, Niels Thomæsen, Jens Andersen, Birgitte Hack og Else pedersdtr.

Problemet er at få det bekræftet.

Hvad gør jeg nu? Kender I til denne Jørgen Pedersen, som for øvrigt var afdød ved barnets fødsel.

Hilsen
Litta
 
Forfatter RE: Mikkel Thomsen / Thomasen
agerlund
Medlemmer

Antal indlæg: 193
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 24/06/2007 14:48
Hvis din teori er rigtg, at hun skal være datter af Peder Jørgensen og Karen Pedersdatter, så har jeg en Anne * 1785 af dem, jeg ved desværre ikke hvad der bliver af hende.
Men Peder Jørgensen var født 1748/ 16-8 Ikast Hesselbjerg og døde 31-12-1823 rind Collund. de blev gift 11-10-1776 Rind. konene ved jeg ikke noget om.
Peder Jørgensen er søn af Jørgen nielsen Vium og Kirste Lauridsdatter hun var født 1719/ 23-3 Ikast Lægsgård og døde 1751/ 1-6 Ikast hesselbjerg
Jørgen nielsen Vium skulle være født ca. 1712 evt. i Nr. Vium
Håber at det kan hjælpe dig videre,
mvh. Grete Skatka
 
Forfatter RE: Mikkel Thomsen / Thomasen
Litta
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 06.05.07
Lagt på d. 24/06/2007 19:40
Hej Grete og tak for svar!

Så har jeg vel fået Peder Jørgensen på plass. Mht. Karen så har jeg en kandidat (har fået hjælp til tydning af indførslen idag faktisk - på DIS-DK). Så genstår det at verificere at det er den rigtige Karen og, ikke mindst, om de er forældre til Anne. Men hvor mange Anne Pedersdtr. er der med fødested Rind?? -dersom hun da ER fra Rind.....

Det skal ikke være så let, nei

Hilsen
Litta
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk