hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Anders Weilgaard i Assing død ca1772
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/02/2007 19:43
Anna Margrethe har sendt følgende spørgsmål:

anders weilgaard i assing dod ca1772 kan ikke tyde kirkebog.

v,h anna


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Weilgaard i Assing død ca1772
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/02/2007 19:51
Lige et modspørgsmål:

Kan du ikke finde begravelsen i kirkebogen, eller kan du ikke tyde teksten.?

Hvis det første er tilfældet, så må du lige fortælle noget mere om hvad du allerrede ved, og hvorfor du mener at han skulle være død i den periode.

Hvis det sidste er tilfældet, så husk at skrive præcist hvilket folionummer (sidenummer i kirkebogen) eller hvilket oplsagsnummer du har fundet det på. Husk også at fortælle om det er fundet her på siden eller på Arkivalier Online.

Jeg kan så tilføje, at begravede for årene 1771-74 mangler i kirkebogen for Assing, og at jeg iøvrigt mener Anders Vejlgaard døde i 1761.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Weilgaard i Assing død ca1772
anna margrethe
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 28.10.06
Lagt på d. 11/02/2007 21:17
jeg har i min slaegtsforskning Soren Andersen Weilgaard 9-3-1771 barn af Anders Weilgaard,jeg fandt soren anderseni i ft 1787 og hans fodsel i kirkebogen i aar 1771 sorens mor vises i ft. som mette pedersdatter og der vises ogsaa johanne fodt i 1773 barn af 1st.aegteskab soren andersenbliver begravet i Vorgod 22-4 1855 hvor han har boet hos sin datter Mette Kirstine Sorensen.han fik mette med ingeborg grauisdatter.mvh anna margrethe TAK FOR EN FIN WEBSITE


anna margrethe fairchild
 
Forfatter RE: Anders Weilgaard i Assing død ca1772
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/02/2007 00:24
Ok, så er det altså Anders Andersen Vejlgaard den 3. du har fat i. Han er til alters sammen med konen den 24 maj 1772 og hun gifter sig igen den 14 nov 1773. Du kan evt. selv checke om han har været til alters senere end det nævnte tidspunkt. Men ihvertrfald er han død i perioden maj 1772 - nov 1773 og i den periode er der ikke indført døde i Assing kirkebog.

Jeg går dog ud fra, at der findes et skifte efter ham, men jeg har ikke selv ledt efter det.

Men der er iøvrigt adskillige andre faldgrubber i den historie (hvoraf jeg selv på et tidspunkt faldt i et par stykker). Et af problemerne er, at han slet ikke er født.!

Dvs. det er han vel nok, men han har puttet sig godt i kirkebogen i så fald. Det har fået bla. Sulkjær til at hævde at Mette Pedersdatter var gift med hans bror Lars Andersen. Men hendes børn hedder som du også nævnter jo altså Andersen til efternavn, og også af andre sammenhænge fremgår det at det var en Anders (Andersen) Vejlgaard hun var gift med.

Nordisk Slægtsforskning nævner (helt korrekt iøvrigt) at Mette må være en søster til den Anne Pedersdatter der bliver gift med Peder Christensen Felding i Nr. Vium. De fremsætter så den teori, at de begge er døtre af en Peder Christensen Smed i Skarrild, der et par gange står fadder i Vejlgaard. Men selvom præmisserne er rigtige nok, så er konklussioen dog forkert. De to søstre kommer nemlig fra Lille Langlund i Gjellerup.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=5743

Og så skal det også lige for en ordens skyld nævnes, at Mette Pedersdatters anden mand efter hendes død blev gift med Maren Sørensdatter og efter dennes død gerne ville giftes igen, og i den forbindelse blev kendt som "Den døde Brudgom"
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=2


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk