hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/02/2007 02:18
Til Annie og hvem det ellers måtte interessere.

Som nævnt kan du selv printe siderne med de gamle slægtstavler ud, både P. S. Christiansens og Frølunds. Christiansens stamtavler vedr. Ildsgaardslægten forekommer mig dog at være en smule upræcise, for nu at sige det på en pæn måde.


A.Milther Christensen:
For det første må oplysningen om Milter Christensens kones navn helt og aldeles stå for hr. Christiansens egen regning. Hun har altid været kendt som Johanne Milters og kun som det. Hendes efternavn er ukendt, men er muligvis Christensdatter. Hvordan han får hende til at hedde Boel Jensdatter får stå hen i det uvisse, men en kildehenvisnig ville absolut være på sin plads.

Flere andre kilder nævner, at Milther kunne være en søn af den Christen Pedersen der nævnes i Ildsgaard ved matriklen af 1688. Men da Milter er et ret usædvanligt navn, og da nyere oplysninger viser, at ihvertfald hans mor kommer fra Engesvang / Klode området (hvor navnet kendes i adskillige generationer tilbage) er det vel sansynligt, at han også kommer derfra og at det nærmere er Johanne der er barnefødt på stedet.?

Dette er forholdsvis nyt stof. Og jeg hører gerne fra andre der arbejder med Milter-slægten fra Ildsgaard.


A.1 Jens Miltersen:
A.1.e. Peder Jensen f ca. 1727 (ham der bliver gift med Birte Knudsdatter) er lidt usikker. Det forekommer usansynligt, at han skulle være 20 år yngre end sine søskende. På den anden side kender vi jo ikke Jens Miltersens kone, og ved ej heller om han har været gift flere gange, så helt afvises kan det jo ikke.

Han kan ihvertfald næppe (som nogle kilder ellers oplyser) være en søn af A.1.c Jens Jensen. Dels er han alt for gammel, og dels er han ikke nævnt i skiftet efter Jens Jensen.


A.1.c Jens Jensen:
Jens Jensen har muligvis været gift 2 gange, eller har måske en datter ført udenfor ægteskab. Ihvertfald nævnes i skiftet en Kirsten, som det er lidt vanskeligt at få placeret.

Den nævnte Svend Jensen hører ikke hjemme her. Til gengæld mangler der et par stykker, bla. Jens (Jensen) Ildsgaard i Nr. Søby i Rind sogn.


A.1.c.3 Anne Marie Jensdatter
Hagelskjærbogen, og en lang række andre kilder, har bunkevis af forkerte oplysninger om såvel hende som (og især) hendes mand. De faktuelle oplysninger her ser dog ud til at være ok.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/02/2007 17:03
Lige en tilføjelse:

Den del af Ildsgaardslægten jeg selv kender bedst kan ses her:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=1060

Den gren der bliver til "Slægten fra Fastegaard" er der lidt om her:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=10197

Den gren der bliver boende i Ildsgaard og som senere bliver en del af Hagelskjærslægten ses her:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=1124


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 12/02/2007 00:39
hej
jeg har nogle oplysninger vedr Ilsgård. jeg bruger Bk6 og har tænkt mig for nemheds skyld at sende dem som familiegruppeskemaer med noter, kan du lære mig hvordan man gøret elektronisk?
Har forresten selv fundet ud af forholdene i et indlæg vedr. Jens Langelund ved hjælp af tingbøgerne.
 
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/02/2007 01:09
Eftersom netop Ildsgaard er et helt centralt punkt i min egen slægtsforskning, og iøvrigt et spændnede emne i sig selv, så er jeg naturligvis interesseret i alle nye oplysninger om dette emne.

Det er efterhånden længe side jeg har arbejdet med programmet BQ, men mon ikke de nævnte familieskemaer kan eksporteres i enten Word, RTF eller PDF format.? Alternativt kan de jo udprintes og så scannes, men det må absolut være den sidste udvej.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 12/02/2007 20:24
Erik Broch har skrevet fler artikler i Fra Viborg amt, hvor Klode Mølle og Selvejet i Hids herred før landboreformerne kan være meget interessante. Bl.a : Alligevel bortskødes bondeskylden 15.12. 1663 af ovennævnte Niels Miltersen til Christen Jensen i Klode og hustru Kirsten Miltersdatter, der dog boende i Ilskov, allerede 27.-6. lovbød til sine børn Peder, Milter (1639-1702), gårdmand i Ilskov), Las, Knud samt Kirsten.......osv. Kirsten Miltersdatters forældre var Rasmus Miltersen og Anne Pedersdatter.

Ang. Peder Jensen, gift med Birthe Knudsdatter fra Bording sogn.
Haderup kirkebog, trin. søndag 1730: Jens Christensens (Årestrup) søn Peder.Hans Moster Maren Pedersdatter(hun var gift med Jens Ilsgård f. 1675) Store
Gråsand bar, Test. Christen Christensen Årestrup Karup sogn, Tyge Løvig, Jens Christensen Kølvrå, Mette Larsdatter, Søren Christensens hustru af Hvam i Viborg s., Karen Jakobsdatter af Fårbæk.
Dette sammenholdes med et skifte fra Herningsholm, sluttet den 25.jan. 1762 over
Knud Christensen, boende hos broderen Søren i Suderbæk i Ikast sogn. Her nævnes bl.a. brodersønnen Peder boendes i Ilsgård.
Peders stedfar og stedmor Maren Knudsdatter fra Hesselund(søster til Birthe) ses også som faddere i ilsgård.

Jens Jensen Ilsgård gift 1.gang med Anne Marie Hansdatter fra Raunholt i Thorning sogn d. 1.okt 1741 i Thorning. Det er Kirstens mor.

Milter Jensen, broderen, blev gift med Maren Hansdatter, en søster til Anne Marie den 14.okt 1736 i Thorning. Milter byttede sted med Knud Linnebjerg i Ikast sogn.

Håber det kan bruges, hilsen jørn
 
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/02/2007 00:00
jørn jensen skrev:
Erik Broch har skrevet fler artikler i Fra Viborg amt, hvor Klode Mølle og Selvejet i Hids herred før landboreformerne kan være meget interessante.


Det er lige præcist dette jeg har i tankerne, især artiklen i 1964 udgaven af årbogen. Der er for mig at se ingen tvivl om, at vi her har oprindelsen til Milter navnet i Ilskov, og at denne slægt vil kunne føres ihvertfald en 4 - 5 led længere tilbage.

Det undrer mig bare, eftersom det er mere end 40 år siden Erik Broch skrev disse ting, at det ikke er blevet mere omtalt og efterforsket.

Jeg tror også, at der er forbindelser til Lassen familien i Skophus, der jo også kommer "østerfra" og som også udgår af en slægt af selvejerbønder. Og fra Skophus er der igen forbindlese til den Inger Michelsdatter fra Hollingholt der gifter sig ind i Munklindeslægten

Det er klart at Kirsten Miltersdatter er mor til Milther Christensen (og det passer jo også med at han kalder sin egen datter for Kirsten). Men er Christen Jensen hans far.?

Det er også sansynligt, men ihvertfald i det materiale jeg hidtil har set ikke bevist, at Kirsten er søster til Niels Miltersen og datter af Rasmus Miltersen og Anne Pedersdatter.

Og Anne Pedersdatter er vel iøvrigt en søster til til Jens Pedersen i Sinding.?

Jeg håber hermed at have lagt kimen til endnu flere kommnetarer og bidrag.

Jeg er meget glad for de andre ting du nævner, en del af det er nyt stof for mig. Jeg skal lige have lidt tid til at nærlæse det - ok.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/02/2007 00:04
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 13/02/2007 21:27
Man må håbe at Christen Jensen er far til Milter, han var helt sikkert gift med Kirsten Miltersdatter. Med hensyn til om Niels og Kirsten er søskende kan vist godt gå ud fra med efternavnet Miltersen.
Lidt fra Brochs optegnelser: Søren Mortensens gård i Engesvang og Klode mølle overtoges af stedsønnen Niels Miltersen, søn af Anne Pedersdatter og Milter Rasmussen, der nævnes i Engesvang 1610 og 1620.
Men man kan jo ikke vide om Milter Rasmussen har været gift før, så de er halvsøskende, usikkerhed vil der jo nok altid være. Det kunne da være spændende at vide hvor Christen Jensen og Kirsten Miltersdatters andre sønner Las, Knud og Peder blev af.
Vedr. Skophus, eller Nygård som den hed oprindelig, kan man i Vrads herreds tingbog 1680 læse: Las Christensen i Nygård esket. Niels Jensen i ll. Thorlund med fuldmagt som følger: Anders Nielsen i Hvejsel og Michel Nielsen i Hollingholt giver Niels Jensen Ll Thorlund fuldmagt at give og gøre vores kære svoger og hustruers broder Las Christensen og hans hustru Anne Nielsdatter en fuldkommen skøde på en anpart af en gård i Ejstrup, såvidt vores hustruer Kirsten Christensdatter og Maren Christensdatter er arveligen tilfalden efter deres sl. fader Christen Lassen, som boede og døde i Nygård i sunds sogn.
Desværre kan jeg ikke huske hvor jeg har oplysningerne fra, måske Peder Skautrups "gamle tingsvidner"
mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/02/2007 01:22
jørn jensen skrev:
Man må håbe at Christen Jensen er far til Milter, han var helt sikkert gift med Kirsten Miltersdatter. Med hensyn til om Niels og Kirsten er søskende kan vist godt gå ud fra med efternavnet Miltersen.


Det tegner til at blive et ganske spændede emne dette her. Måske er der flere der hopper med på vognen senere.?

Mht. Kirsten Miltersdatter så studser jeg lidt over formuleringen: "Christen Jensen i Klode og hustru, Kirsten Miltersdatter, der dog, boende i Ilskov, allerede 27.6. lovbød til sine børn" osv.

Det lyder som hun enten er flyttet fra manden eller er blevet enke på det tidspunkt. Også den omstændighed, at det er hende (og ikke manden på hendes vegne) der lovbyder peger i den retning. Mna kunne vel godt forestille sig, at hun som enke har giftet sig ind i Ildsgaard og har taget sønnen Milter med.?

En anden mulighed er, at hun som enke er søgt til sønnen som allerede i forvejen bor på Ildsgaard.?

Men hun og manden omtales dog som "Christen Jensen i Klode og hustru, Kirsten Miltersdatter" i en anden sammenhæng bare 6 månder før det her tidpunkt.!

At Niels Miltersen er søn af Milter Rasmussen ligger vel fast, og at Kirsten er hans søster er vel sansynligt udfra ejerskabet til det nævnte gods, men et egentlig bevis mnagler.?

Og hvor kommer Milter Rasmussen iøvrigt fra. Han kan mæppe være søn af Rasmus Winther.?
Se iøvrigt også: http://80.62.84.41/milters.doc

Vedr. Skophus, eller Nygård som den hed oprindelig, kan man i Vrads herreds tingbog 1680 læse: Las Christensen i Nygård esket. Niels Jensen i ll. Thorlund med fuldmagt som følger: Anders Nielsen i Hvejsel og Michel Nielsen i Hollingholt giver Niels Jensen Ll Thorlund fuldmagt at give og gøre vores kære svoger og hustruers broder Las Christensen og hans hustru Anne Nielsdatter en fuldkommen skøde på en anpart af en gård i Ejstrup, såvidt vores hustruer Kirsten Christensdatter og Maren Christensdatter er arveligen tilfalden efter deres sl. fader Christen Lassen, som boede og døde i Nygård i sunds sogn.
Desværre kan jeg ikke huske hvor jeg har oplysningerne fra,


Disse oplysninger og flere af samme slags har i en del år cirkuleret blant folk der arbejder men Skophus (Schoophuus) slægten. Samtidig har andre undersøgelser bla. på lokalarkivet i Herning sat alvorlige spørgsmålstegn ved dele af A. M. Bisgaards stamtavle over Lassen slægten fra Skophus.

Netop det citat, du nævner ovenfor, er det, der der får mig til at antage, at der allerede på det her tidspunkt er en familiær forbindelse mellem Michel Nielsen i Hollingholt og Lassen familien på Skophus.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/02/2007 08:55
jørn jensen skrev:
Erik Broch har skrevet fler artikler i Fra Viborg amt, hvor Klode Mølle og Selvejet i Hids herred før landboreformerne kan være meget interessante. Bl.a : Alligevel bortskødes bondeskylden 15.12. 1663 af ovennævnte Niels Miltersen til Christen Jensen i Klode og hustru Kirsten Miltersdatter, der dog boende i Ilskov, allerede 27.-6. lovbød til sine børn Peder, Milter (1639-1702), gårdmand i Ilskov), Las, Knud samt Kirsten.......osv. Kirsten Miltersdatters forældre var Rasmus Miltersen og Anne Pedersdatter.


Nu skal man jo nok også lige tage forbehold for, hvornår Broch fortolker tingene og hvornår han skriver direkte af efter tingbogen.

Jeg går ud fra at du har læst filen:
http://80.62.84.41/milters.doc

Ellers ville jeg meget gerne om du ville gøre det og evt. kommentere det.

I Bjarne Nørgaards afskrift ser det sådan her ud:

16/6 1657.

** Christen Mikkelsen i Engesvang fremlagde et skiftebrev dateret 2/11 1655 efter sl Anne Pedersdatter, Søren Mortensens hustru, som boede og døde i Engesvang, og da løsøret ikke kunne strække til at betale gælden, fandtes der en halv selvejergård sønden bækken, som tilhørte Søren Mortensen, men var pantsat til Christen Mikkelsen i Nørlund for 200 sld, og den blev vurderet til 350 sld, som Christen Mikkelsen købte den for, og af de resterende 150 sld skal han betale Søren Mortensens efterskrevne gæld. varsel til Niels Miltersen i Holstebro Søren Mortensen i Engesvang Kirsten Miltersdatter i Klode

1/12 1663.

** Niels Miltersen i Holstebro 2.ting lovbød Klode og Klode mølle og i lige måde 2.ting lovbød den part, hans sl far havde købt deri


8/12 1663.

** Niels Miltersen, borger i Holstebro, lovbød Klode med al sin tilliggende grund og ejendom samt Klode mølle med tilliggende grund og ejendom. varsel til alle Niels Miltersens arvinger, nemlig Albret Nielsen Iver Nielsen Anne Nielsdatter alle i Holstebro

15/12 1663.

** hr Christen Andersen i Sunds, sognepræst til Sunds kirke. Niels Miltersen, borger i Holstebro, solgte og skødede fra sig og sin hustru og deres arvinger og til hr Christen Andersen og hans hustru Apelone Jacobsdatter og deres arvinger den selvejer bondemølle, som kaldes Klode mølle med tilliggende grund og ejendom hus og jord

** Niels Miltersen, borger i Holstebro, solgte og skødede fra sig og sin hustru til Christen Jensen, nu boende i Klode, og hans hustru Kirsten Miltersdatter den bolig, som kaldes Klode i Kragelund sogn


27/6 1665.

** Tomas Jacobsen i Tollund med fuldmagt af Christen Jensen Klode, nu boende i Ilshoved og på hans vegne lovbød den selvejerbolig i Kragelund sogn, som kaldes Klode, som tilhører Christen Jensen. varsel til Peder Christensen i Ilshoved Milter Christensen Las Christensen Knud Christensen og Kirsten Christensdatter, førnævnte Christen Jensens børn

29/8 1665.
** Christen Mikkelsen i Engesvang. Christen Jensen Klode solgte og skødede fra sig og hustru Kirsten Miltersdatter og til Christen Mikkelsen i Engesvang og hans hustru Anne Pedersdatter, den selvejerbolig Klode i Kragelund sogn

Og det er jo en noget anderledes udlægning.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 18/02/2007 15:45
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 04/04/2007 19:08
Hej Feldborg, du skrev 14 febr. :

" Mht. Kirsten Miltersdatter så studser jeg lidt over formuleringen: "Christen Jensen i Klode og hustru, Kirsten Miltersdatter, der dog, boende i Ilskov, allerede 27.6. lovbød til sine børn" osv.

Det lyder som hun enten er flyttet fra manden eller er blevet enke på det tidspunkt. Også den omstændighed, at det er hende (og ikke manden på hendes vegne) der lovbyder peger i den retning. Mna kunne vel godt forestille sig, at hun som enke har giftet sig ind i Ildsgaard og har taget sønnen Milter med.?"

Måske du kan bruge denne oplysning fra Sunds sg kirkebog.:

Kjerstin Miltersdatter i Ilskov forlovet 1/4 1701 med Niels Nielsen Søehale. De bliver gift 12/6 ' Her Jens i Nørsnede førde brudgommen, min (præstens) kone smyckede hende'

Og i Ildsgårdbogen stårnogen om Inger Michelsdatter fra Hollingholt:

Hun er datter af Michel Nilesen 1620-1686 fæster på en af de store gårde i

Hollingholt. Hun er gift 3 gange: 1. Adzer Poulsen Hollingholt 1669-1695 (3 børn)

2. Peder Nilsen Bording vandmølle, i ca. 1699
flytter de til Skygge

3. Niels Sørensen Mortensgård


Iøvrigt er Milter Ilshood og Inger Lasdatter faddere ved Mathias Jacob Lassens dåb 12/4 1701. Så der er helt klart en forbindelse mellem de to familier, (enten du vil det eller ej - du taler meget om Lassen familiens "rod", og det kan da også - ligesom i andre slægter - være svært at forstå sammenhængen. Men jeg synes det er vigtigt at forstå at hvis forskere ikke sørger for objektive bevisførelse og efter tjek, så kan det medføre det omtalte rod. Dermed sagt at rodet tilhører forskeren og ikke slægtens, selvom det er dem det går ud over, idet en konstant italesættelse af en sådan fejlagtig opfattelse medfører at en slægt bliver omgærdet med dette syn.
Jeg laver en ny tråd for at vise den korrekte sammenhæng i disse Lassen børn, hvor iøvrigt én af dine aner jo er forfædre til.

Randi





 
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/04/2007 22:00
Randi skrev:

" Mht. Kirsten Miltersdatter så studser jeg lidt over formuleringen: "Christen Jensen i Klode og hustru, Kirsten Miltersdatter, der dog, boende i Ilskov, allerede 27.6. lovbød til sine børn" osv.

Der er vis tale om nogle misforståelser her.

Det er rigtig at jeg undrede mig over selve ordlyden i Erik Brocks artikkel. Det har da også efterfølgende vist sig, at den afviger en god del fra den originale tekst. Bjarne Nørgaards referat ligner mere, hvad man ville forvente at finde i tingdokumenter fra den tid.


Kjerstin Miltersdatter i Ilskov forlovet 1/4 1701 med Niels Nielsen Søehale. De bliver gift 12/6 ' Her Jens i Nørsnede førde brudgommen, min (præstens) kone smyckede hende'

Jo, men det er jo ikke dén Kirsten Milters. Hende der bliver gift hér er hendes barnebarn (hende der bliver stammoder til "Slægten fra Fastergaard")


Og i Ildsgårdbogen stårnogen om Inger Michelsdatter fra Hollingholt:

Hvis du med Ildsgaardbogen mener heftet "Ildsgaard og den beboere i 100 år", så skal dens oplysninger tagets med et gran salt.

De oplysninger du nævner om Inger Michelsdatter ser dog ud til at være OK. Det kan så tilføjes, at hendes far Michel Nielsen var gift med en datter af Christen Lassen i Skophus.


Iøvrigt er Milter Ilshood og Inger Lasdatter faddere ved Mathias Jacob Lassens dåb 12/4 1701. Så der er helt klart en forbindelse mellem de to familier, (enten du vil det eller ej - du taler meget om Lassen familiens "rod", og det kan da også - ligesom i andre slægter - være svært at forstå sammenhængen.

Det forstår jeg ærlig talt ikke, hvad du mener med.

Jeg argunemterer jo netop for, at der er en sammehæng mellem Miltersslægten, Munklindeslægten, folkene i Hollingholt og Lassen slægten i Skophus. Jeg har faktisk en ide om, at Johanne Milters også har een eller anden tilknytning til disse familier, allerede før hun bliver gift med gamle Milter.

Når jeg skriver om Lassen familiens rod, så mener jeg jo netop den kendsgerning at de kommer østfra, ligesom Miltersfamilien gør. Og at de bege stammer fra gamle selvejerslægter på den samme egn. Både Hollingholt og Skophus er iøvrigt tæt knyttet til Herningsholm, og Michelsenfamilien stammer jo fra en funtionærfamilie på dette gods.


Jeg laver en ny tråd for at vise den korrekte sammenhæng i disse Lassen børn, hvor iøvrigt én af dine aner jo er forfædre til.

Det lyder godt. Alle nye oplysninger er velkomne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 17/02/2009 10:55
Hej
dette et et hop fra ormstrupindlægget.
Det er Milter Jensens datter fra Ilsgård. Denne Milter flyttede til Linnebjerg i Ikast sogn, og blev selvfølgelig kaldet Milter Linnebjerg. Hans død er pt ikke fundet i Ikast, så måske er han død i Egebjerg i Vridsted sogn.
Datteren Kirsten blev gift 10. april 1765 med Peder Andersen Wormstrup fra Haderup sogn, og må være flyttet til Egebjerg. En søn Milter Pedersen blev gift med Appelone Jakobsdatter fra Høstrup i Haderup sogn 1815.

En anden søster til Kirsten, Dorthe Marie, ses ved barnedåb i Nr. Søby i 1795 hos fætteren Jens Jensen kaldet Ilsgård.

Selve navnet Milter og Melkior bruges i flæng, selvom Melkior for det meste er et jødisk navn. I Bjarne Nørgårds udskrifter, Viborg domb. omk 1590 er nævnt en Hr. Milter i Thorning, det må være den samme som er nævnt i præstehistorie, nemlig Melcior sst.
Om der så er fobindelse til Engesvang, Milter Rasmussen, er vist for usikkert at kloge i endnu.
mvh jørn
 
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/02/2009 15:00
jørn jensen skrev:
Det er Milter Jensens datter fra Ilsgård. Denne Milter flyttede til Linnebjerg i Ikast sogn, og blev selvfølgelig kaldet Milter Linnebjerg.

Ja, det husker jeg. Det har vi været ind på før.

Datteren Kirsten blev gift 10. april 1765 med Peder Andersen Wormstrup fra Haderup sogn, og må være flyttet til Egebjerg. En søn Milter Pedersen blev gift med Appelone Jakobsdatter fra Høstrup i Haderup sogn 1815.

Tak for oplysningen. Jeg havde ikke rigtig noget på hende i forvejen.

Selve navnet Milter og Melkior bruges i flæng, selvom Melkior for det meste er et

Jeg mener der er tale om en fejllæsning i hvert fald i eet af de tilfælde, hvor gamle Milter bliver kaldt Melchior.

Om der så er fobindelse til Engesvang, Milter Rasmussen, er vist for usikkert at kloge i endnu.

Den forbindelse anser jeg for at være 99% sikker. En evt. forbindelse til Hr. Melchior i Thorning kender jeg ikke udover navneligheden.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 17/02/2009 15:02
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 17/02/2009 17:27
Hej
Med hensyn til fejllæsninger, har jeg også været af samme opfattelse, indtil der kom for mange af dem. Det seneste eksempel er føromtalte Kirsten fra Egebjerg, der i skifteoversigten er kaldet Kirsten Melchiorsdatter. I Nygårds sedler er der også tilfælde, og ligeledes i Vib. dombøger, hvor en er nævnt Milter Byrialsen en gang, så senere Melchior.

JO forbindelsen fra Milter Linnebjerg til Milter Rasmussen er sikker (er villig til at runde op med 1%). Men så har vi jo det kedelige hul til Søren Miltersen, der levede omk 1525. Af hans børn er ingen Milter nævnt, men der må da være en opkaldt, skulle man tro.
Brochs opremsninger med de forskellige arvelodder i selvejet i Hids er meget forvirrende i forhold til at finde en link til Milter Rasmussen. Men kan han være en Vinter?? I teksten er nævnt en Rasmus Nielsen Vinter død omk 1602, 1618 er nævnt sk fra Jens Pedersen Sinding til sin bror Niels Rasmussen Vinter. Kan Milter Rasmussen have spillet en rolle uden at være nævnt?---han er ihvertfald samtidig, født omk. 159?, og død omk. år 1630.
mvh. jørn
 
Forfatter RE: Ildsgaard-slægten mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/02/2009 12:52
Ja, vi mangler en Milter Sørensen, til gengæld har vi en Milter Rasmusen i overskud.

Milter Rasmusens kone Anne Pedersdatter er jo datter af Kirsten Eriksdatter (barnebarn af Søren Miltersen). Kirsten er gift anden gang med Rasmus Nielsen Winter.

Kunne man forestille sig, at Milter Rasmusen er et barn Rasmus Vinter har fra et tidligere ægteskab. At sammenbragte børn gifter sig findes der jo mange eksempler på. I så fald må han jo have Milter navnet efter sin ukendte mor.

Imod teorien taler naturligvis, at Milter Rasmusen ikke ses nævnt andre steder i den hidtil kendte sammenhæng. Om der er ting de direkte taler imod teorien har jeg ikke lige checket. Men alting taler dog for at folkene i Klode, Engesvang og Elbæk er een stor familie og, at Milter Rasmusen må være en del deraf.

Hvem der er far til Kirsten Eriksdatters to første børn Jens Pedersen i Sinding og den her nævnte Anne Pedersdatter ved vi vel heller ikke meget om.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk