hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Skovhuset
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 02/11/2005 23:00
Arne Feldborg

Jeg vil også gerne sige tak for det materiale, du har serveret for os vedr. Skovhus

Ovenfor skriver du: "Mht Ole Skovhus så er det sådan, at hvis det er før 1800 så er det Ole Madsen gift med Anne Marie der er tale om. Han er sikkert søn af Mads Skovhus."

Jeg har en anden teori:
Oluf Madsen / Ole Skovhus/ Oluf Hammerum/Ole Ravnsvad
er søn af den Mads Ravnsvad som er nævnt i:

BEREGNING AF 1. JUNI FOLKELØNNINGSSKATTER – EXTRA SKATTEREGNSKAB 1710-12

"I de to små kirkebøger, 1709-1816, er fundet følgende i Ravnsvad….. Mads Christensen, 1669-1755 ~ 1711 med Karen Madsdt."
Kilde: Ikast sogn ved Bernhard Larsen

Han er født ca. 1717 beregnet ud fra hans alder ved død, så det ovennævnte par kan være hans forældre. Jeg har forsøgt at finde ham i kirkebogen på Hammerum-Herred.dk, men kirkebogen er meget vanskelig at læse. Jeg fandt dog en Anne Ravnsvad. Hun kan være den Anne Ravnsvad, som står fadder til flere af hans børn sammen med flere andre fra Ravnsvad.

Personer kaldet Ravnsvad står fadder til flere af hans børn – både af 1. og 2. ægteskab, hvilket også peger i retningen af Ravnsvad.

Venlig hilsen
Doris



http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Vedr. Skovhuset / Raunsvad.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 17/11/2005 19:44
Hej til alle med indlæg i denne sag.
Jeg har skrevet noget sammen med Doris Ting Pedersen, vedr. hendes formodning om, at Ole Madsen var søn af Mads Christensen gift 1711 med Karen Madsdatter i Raunsvad. Det er ikke rigtigt, men han var formentlig sønnesøn af Karen Madsdatter. Hun var gift 1.gang med Christen (evt. Christen Nielsen nævnt i Raunsvad i matriklen 1688). Ved hendes død i 1724 blev der afholdt skifte, hvoraf det fremgår, at hun havde 5 døtre og en søn Mads Christensen i Raunsvad. Skiftet er indført i Lundenæs amtsskifteprot. B8-1073, fol. 306b-307b.
Mads Christensen, som hun blev gift med i 1711, var enkemand fra Nørlund, og han havde 2 døtre i sit 1.ægteskab. Efter hans død i 1748, blev der afholdt skifte, som er indført i Lundenæs amtsskifteprot. B8-1079, fol. 30b-44a. Han er en af mine aner.
Karen Madsdatter's søn nævnt i skiftet 1724 som Mads Christensen i Raunsvad blev gift før 1712 med Anne Raunsvad, der formentlig hed Anne Ollesdatter.
De fik 5 børn fundet døbt i Ikast, nemlig: Karen f. 1712, Margrethe f. 1714, Christen f. 1717, død 1718, Christen f. 1722, død 1730, og Anne Catrine f. 1724.
Ole Madsen Raunsvad/Skovhus m.m. skulle iflg. død være født ca. 1717, men iflg. Fkt. 1787 skulle han være født ca. 1720, og der er der plads i søskenderækken, så han hører formentlig til denne familie, trods manglende dåbsindførelse.
Faderen Mads Christensen i Raunsvad døde allerede i 1725, men desværre er der intet skifte fundet, det kunne ellers løse vores problem. Der er så mange indicier, men intet sikkert, der peger på at Ole Madsen var søn af Mads Christensen og Anne Ollesdatter i Raunsvad.
Den Mads Christensen i Raunsvad der døde i 1755, 86 år gl., har jeg ikke kunnet indentificere.

M.v.h. Niels Okkels.
 
Forfatter RE: Skovhuset
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 19/11/2005 09:18
Hej alle,

Da det nu er lykkedes, med stor hjælp fra Niels Okkels at udrede hvem der er Ole Madsens forældre, så vidt det synes muligt, melder sig nye spørgsmål:

Er Olle Madsens moder, Anne Ollesdatter Ravnsvad, datter af Olle Pedersen, Lyngholm? En sandsynlig mulighed foreslået af N.O. - set ud fra faddere.

Jeg har fundet Oluf Madsens 1. vielse: Ikast sogns KB C 516-02 side 86 af 130: Trolovet den 25 februar Olle Madsen og Anne Christine Svendsdatter. Copuleret 14. juni.

Mulige søstre til Anne Christine:
Karen Svendsdatter Ravnsvad. 1746 Public absolveret med Jens Jensen Schalmstang udlagt som barnefader.
Dorthe Svendsdatter.
Boel Svendsdatter.
Anne Svendsdatter som den 17.8.1741 bliver gift i Gjellerup med Jens Ravnsvad
Maren Svendsdatter i Krogslund g.m.?

Er der nogen der har et bud på, hvem forældrene til disse piger er? Er det her forbindelsen til Vrå skal findes? Eller er de døtre af Svend Tjørring, som bliver nævnt ved et af dåbene?

mvh
Doris Thing Pedersen

Redigeret af Doris Thing Pedersen d. 19/11/2005 09:19
http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk