hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Familien Nørschou i Ikast ?
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 26/01/2007 14:28
Jeg mener, at jeg har set nogle udredninger om denne slægt et sted, men kan naturligvis ikke finde tilbage til det nu, hvor jeg via min svigersøns aner pludselig fik mere interesse i denne slægt !

Er der nogen her, der har prøvet at rede trådene ud ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Familien Nørschou i Ikast ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/01/2007 08:17
Jeg kan desværre ikke give dig detaljer, og det var vel egentlig det du spurgte efter. Men da ikke andre har svaret vover jeg pelsen med et par skud fra hoften. Hovedsageligt de lidt større rammer, sådan mest pr. hukommelse (med hvad deraf følger af fejlmuligheder).

Peder Nørschau er muligvis af gammel Ikast-slægt, ihvertfald nævner bogen Ikast Sogn side 231 en Mads Nørschou (1727-82) som formodes at være sønnesøn af en Mads Andersen i Remmegaard. Men navnet træffes også sporardisk andre steder i landet.

Hvad Peder Nørschou har lavet i sine yngre dage ved jeg ikke, men tjent penge har han hvertfald. Han er ikke kendt som hosekræmmer, så det er nok enten studehandel eller som forvalter / forpagter på en større gard. Det kan måske have noget med Hans Rosbergs overtagelse af Højris med tilhørende bøndergods at gøre, det bragte jo bla. dennes forvalter Johan Busch her til egnen som herredsfoged.

Nok om det. Ihvertfald ejer Peder Nørschou på et tidspunkt sidst i 1700 tallet flere af de større (eller rettere største) gårde i Ikast sogn, herunder også Højris, Nygaard og Remmegaard.

Han bliver også, omend ikke Europas, så dog midtjyllands svigerfar. Een datter får han gift med herredsfoged, kammerherre mv. Casper Møller og overlader dem Højris. En anden datter får han gift med Jens Leth fra Lethenborg og overlader dem Remmegaard. En tredie bliver gift med Westrup på Herningsholm og en fjerde med en storkøbmand i Aarhus.

Selv flytter han på sine gammle dage til Lethenborg i Skanderborg amt (han bytter simpelthen med svigersønnen). Det skal dog bemærkes, at trods det klingende navn er der nu ikke meget 'borg' over det sted. Men både han selv og Jens Leth bliver omtalt som fornemme personer, så de har givetvis været rimeligt velkonsoliderede. Med til historien hører også, at det var Jens Leths tredie ægteskab. Og at han iøvrigt var jævnaldrende med sin svigerfader.

Se også Ikast Sogn side: 164-65, 173, 231-32, 167.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Familien Nørschou i Ikast ?
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 29/01/2007 12:44
Det var nok dine lignende bemærkninger i DSI-forum, jeg tænkte på - en intensiv søgning på nettet har ihverfald ikke bragt meget andet frem !

Ikast bogen mener også kun MÅSKE, at han har forbindelse med tidligere Nørschouer på Remmegaard.

Lidt mærkeligt at en sådan mand ikke er lidt mere beskrevet !

Han hed muligvis Peder RASMUSSEN Nørschou, men det har indtil videre heller ikke hjulpet noget !

mvh Bent Skaarup Pedersen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk