hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvor er Sindbæk ?
Jette
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.06
Lagt på d. 21/01/2007 10:38
I min anejagt er jeg stødt på Jens Jensen Sindbeck viet 1787 i Østerbjerg Lomborg sogn. Nu havde præst/degn der den rigtig gode skik at skrive et stednavn efter stort set alle mænd og nogle kvinder, det øger jo sikkerheden. Jeg kan i FT 1787 ikke finde Sindbeck i Lomborg sogn, ej heller finde Jens Jensen f. der omk. 1762-1764.
Nu vil jeg spørge her, om nogen ved i hvilket sogn Sindbeck er?

mvh Jette Mejnertsen, Tølløse
? ? ? ? ?  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/01/2007 13:01
Et forsigtig gæt kunne være Sinkbæk i Flynder sogn.

Dom Quasimodo 1781 konfirmeres i Flynder Jens Lille Sinkbeks søn Jens. Det kunne være en mulighed, men han er nok lidt yngre end det du tilsyneladende forventer.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 21/01/2007 13:12
Hej Jytte
Den er svær, da Krabsen svarer negativt på forespørgsler om navnene : Sindbeck, Sindbek, Sindbæk og Sindbech. Ved søgning på Google bliver man henvist til 2 hjemmesider i USA og på Topografisk Atlas er der heller ingen hjælp at hente, da det eneste navn der ligner lidt hedder Ravnsbæk. Ej heller Kort og matrikkelstyrelsens kort fra 1842 kunne hjælpe, så det er nok et meget lille sted, der har denne betegnelse. Og sikkert kun præsten og nogle få andre der ved hvor det ligger.
Det var lige det jeg kunne hjælpe med !
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 21/01/2007 13:32
Hej Jette.
Hvis du engang kommer til Vestjylland, så tag en tur med VLTJ banen - det er den som "Tørfisk" (verdenberømt sanggruppe i Vestjylland) synger om.
På denne bane mellem Lemvig og Vemb findes en holdeplads 7 km. syd for Lomborg kirke, som ligger 5 km syd for Lemvig. Holdeplasen har idag navnet "SINKBÆK".
Er dette dit spor???
mvh henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 21/01/2007 13:32
Hej igen Jytte !
Jeg tror at Arne har ret, da jeg fandt en Sinkbæk liggende ca. 1700 m sydvest for Flynder kirke og lidt nord for Bækmarksbro. Umiddelbart vil jeg tro at sognet hedder Flynder i Skodborg herred.
Så god jagt !
MVH
Preben
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
Jette
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.06
Lagt på d. 21/01/2007 13:56

Tak alle sammen. Det var lige hvad jeg frygtede - Flynder sogns kirkebog for 1761 er ret håbløs. Jeg har nemlig søgt Jens Jensen der, men jeg må på den igen.
Tænk, at der kan stå Sinkbeck, jeg synes ellers lige jeg var blevet bedre til de der kruseduller.

mvh Jette
? ? ? ? ?  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
Jette
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.06
Lagt på d. 21/01/2007 14:56

Jeg må give mig. Der står tydeligt Sinchbech/Sinchbeck.
Kirkebogen for Flynder sogn nævner derimod aldrig navnet eller bare noget der ligner. Jeg finder heller ikke Jens Jensen konfirmeret der.
Kan det være en ledetråd, at der i 1793 ved et af børnenes dåb i Lomborg kirke omtales en Maren Sinchbeck fra Engberg? Hun bar barnet og er måske en faster til barnet.
Jeg leder videre selvom solen nu har givet sig til at skinne her på midtsjælland.

mvh Jette

? ? ? ? ?  
Forfatter RE: Hvor er Sindbæk ?
Jette
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.06
Lagt på d. 21/01/2007 15:15

På nettet har jeg fundet noget om Fåre - Sinkbæk og Klosterheden, tror I så stadig, at det er Flynder sogn?
Min søster bor i Gudum, så det er jo snart fristende at besøge hende.

mvh Jette
? ? ? ? ?  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk