hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 06/01/2007 10:31
Laurits Christensen blev gift 8. juni 1781 i Vildbjerg kirke med Appelone Pedersdatter Aagaard.

De fik en række børn i årene 1782-1798, bl.a. Anne Katrine i 1793.

Om hendes dåb står der i kirkebogen for Vildbjerg:

Vildbjerg - Timring sogns kirkebog 1790 - 1816
C 513a-1-1 [Kort 1 af 5] Række C - Billede 2 [nr. 23 af 242]

2 Januari 1793 hiemedøbte jeg Lauritz Aagaard og hustru Appelone Pedersdatter deres dem af Gud givne Datter som natten til forn blev fød til Verden
Barnets navn ANNE KATRINE
Kom til Kirken første Søndag efter hellig 3 Konger, den 13de Januari
Barnets Faster Anne Marie i Aagaard b.b.
Faddere var:
Niels Helleschou
Gregers Lauritzen i Gammelager
Christen Pedersen i Bundgaard
Maren Lysgaard
Anna Kringelgaard


Laurits Christensen er søn af Christen Svendsen og Anne Pedersdatter i O. Simmelkjær, og da fasteren Anne Maries navn ikke nævnes i skiftet efter Anne Pedersdatter i 1756, må Laurits Christensen enten have været gift før, eller Anne Marie er fra Laurits Christensens 2. eller 3. ægteskab med Anne Cathrine Knudsdatter (gift 3. nov. 1756 i Ørre kirke).
Desværre kan jeg ikke finde noget om Anne Marie (Christensdatter).

Hvem kender til Anne Maries herkomst eller hvor hun rejser hen.

Mvh.
Ruth
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/01/2007 14:22
På den måde det er formuleret vil jeg formode, at det er en yngre ugift søster der opholder sig i Aagaard som tjenestepige.

Så prøv lige at se på Anne Marie nede midt på siden her (læg også mærke til det der står med små bogstaver ude til højre):
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=17&dir=514a-01

Det er sikkert den samme som hende her:
Fkt-1787; Ørre - Ørre Sogn; 6; Over Simmelkiær
208; Søren Christensen; -; 31; gift,1; hosbond / bonde og gaardbeboer
209; Anne Nielsdatter; -; 27; gift,1; madmoder
210; Niels Sørensen; -; 2; ugift; deres børn af 1.ægteskab
211; Maren Sørensdatter; -; 1; ugift; deres børn af 1.ægteskab
212; Christen Pedersen; -; 67; gift,1; hosbondens fader / sit ophold hos sønnen
213; Maren Sørensdatter; -; 64; gift,1; hosbondens moder
214; Anne Marie Christensdatter; -; 16; ugift; tjenestepige

Fkt-1801; Ørre - Oversimmelkier; 5;
224; Peder Nielsen; -; 52; gift,3; huusbond / bonde og gaardbeboer
225; Anne Marie Christensdatter; -; 30; gift,1; hans kone
226; Niels Pedersen; -; 12; ugift; deres børn
227; Christen Pedersen; -; 3; ugift; deres børn
228; Maren Pedersdatter; -; 7; ugift; deres børn
229; Anne Marie Pedersdatter; -; 1; ugift; deres børn


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/01/2007 14:35
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 07/01/2007 00:45
Kære Arne.

Den Anne Marie Christensdatter du nævner har jeg også tygget længe på som en mulighed, men da hun ved dåben er nævnt som barnets faster, altså Laurits Christensen Aagaards søster, burde hendes far hedde Christen Svendsen og ikke Christen Pedersen.

Måske har jeg fat i den forkerte far til Laurits Christensen Aagaard.

Jeg må søge videre i kirkebøgerne i morgen.

Tak for hjælpen
Ruth


 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 07/01/2007 21:08
Jeg har et nyt spørgsmål vedr Aagaard-folkene fra Vildbjerg, så jeg forbliver i tråden.

PÅ FS står, at Laurits Christensen Aagaards (Simmelkjær) hustru Appelone Pedersdatter skulle være født 1754 i Vildbjerg som datter af Peder Brogaard. Jeg har søgt i Vildbjerg kgb. men kan ikke finde hende.
Hvem er Peder Brogaard ?

Ruth
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/01/2007 21:15
Ja, jeg var nok lidt for hurtig dér. jeg tænkte på, om det kunne være en halv- eller kvartsøster. Altså en datter Anne Katrine Knudsdatter havde fået i et nyt ægteskab efter Christen Svendsens død. Men hun gifter sig vel med Simon Sørensen og så passer efternavnet jo heller ikke.

På den anden side er jeg ikke helt sikker på, at Laurids Aagaard i det hele taget er ham du har fat i fra Overkjær. Prøv at se det der er skrevet med småt ved hans fødsel::
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=8&dir=514a-01

Jeg læser det som: Boede i 1807 i Neuling Sogn i Tvevad. Det lyder mere som om det er den her familie:

Fkt-1787; Sinding - Nybye. Boelshuse, inderster; 3;
37; Laurs Kristensen; -; 30; gift,1; mand / Smed og Huusmand
38; Maren Justesdatter; -; 31; gift,1; hans kone
39; Kristen Laursen; -; 3; -; deres søn
40; Anne Marie Laursdatter; -; 2; -; deres datter

Fkt-1801; Sinding - Quindvad; 1;
175; Lars Kristensen; m; 44; gift,1; Huusbonde / Smed og gaardbeboer
176; Maren Justdatter; k; 45; gift,1; Hans kone
177; Kristen Larsen; m; 15; ugift; Deres børn
178; Maren Larsdatter; k; 8; ugift; Deres børn
179; Jens Larsen; m; 6; ugift; Deres børn
180; Else Larsdatter; k; 5; ugift; Deres børn
181; Karen Larsdatter; k; 1; ugift; Deres børn
182; Anna Thøgersdatter; k; 80; enke,1; Konens moder / Nyder almisse af sognet

Maren Justsdatter dør som enke- og aftægtskone i Qvindvad i 1827. Så Laurids må være død mellem 1807 og 1817. I 1834 bor sønnen i Qvindvad og datteren i Tvevad, så det er vel ret sansynligt at det også er ham der bor i Tvevad i 1807.

Fkt-1834; Nøvling - Tvevad; 15; et Huus
108; Christen Christensen; m; 42; gift; Huusmand, Skomager
109; Maren Larsdatter; k; 43; gift; hans Kone
110; Karen Christensdatter; k; 15; ugift; deres Børn
111; Mariane Christensdatter; k; 12; ugift; deres Børn
112; Dorthe Christensdatter; k; 10; ugift; deres Børn
113; Lars Christensen; m; 8; ugift; deres Børn
114; Christen Christensen; m; 4; ugift; deres Børn

Fkt-1834; Sinding - Qvindvad; -; en Gaard
110; Christen Larsen; m; 50; gift; Gaardmand
111; Karen Troelsdatter; k; 51; gift; hans Kone
112; Troels Christensen; m; 15; ugift; deres Børn
113; Jens Christensen; m; 10; ugift; deres Børn
114; Karen Pedersdatter; k; 23; ugift; Indsidder, lever af Strikning
115; Peder Karensen; m; 1; ugift; hendes uægte Barn, Almisse


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 07/01/2007 22:36
Hej Ruth.

Med hensyn til søsteren Anne Marie, så tror jeg nærmere dette er hendes dåb:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=16&dir=514a-01&size=100

Med velign hilsen
Erna
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 07/01/2007 22:37
Præver lige igen da den ikke blev klikbar:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=16&dir=514a-01&size=100

m.v.h.
Erna
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 07/01/2007 23:53
Hej Erna

det må næsten være den anne marie ruth søger



Christen Svendsen død 1772 94 år gammel??
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=49&dir=514a-01&size=100


Arne, hvis ikke det er "Vores" (er både min og Ruths 3 tip) Laurits der er født i Over simmelkier
har du så et bud på hvem Laurits Christensen af simmelkier der
blev gift med Appelone Pedersdatter var???

Ruth Appelones forældre skulle være Peder Mortensen og IngerKirstine hansdatter
fra Aagaard i Vildbjerg

ringkoebing, Hammerum, Vildbjerg, Aagaard, , 2, FT-1787, C1677
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Mortensen 70 Gift Konens fader
Inger Hansdatter 62 Gift Konens moder

--------------------------------------------------------------------------------


Vildbjerg kirkebog:
1781 - Trolovede og Ægte viede - I Wildbjerg sogn i 1781 d. 10 Martii en Lørdag Trolovet Ungkarl Lauritz Christensen af Simmelkier og Peder Aagaards Datter Appolone Pedersdatter - Viede d: 8de Junii i: a:

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Vildbjerg, 1787, 1, Aagaard,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Lars Christensen, 34, Gift, Bonde, 1, , , Mand, , , , , Aagaard, 1, , , , , M, ,
Apelone Pedersdatter, 28, Gift, , 1, , , Hans kone, , , , , Aagaard, 1, , , , , K, ,
Christen Larsen, 4, , , 1, , , Ægte Børn, , , , , Aagaard, , , , , , M, ,
Peder Larsen, 3, , , 1, , , Ægte Børn, , , , , Aagaard, , , , , , M, ,
Niels Larsen, 1, , , 1, , , Ægte Børn, , , , , Aagaard, , , , , , M, ,
Mette Andersdatter, 22, , , 1, , , Tjenestepige, , , , , Aagaard, , , , , , K, ,
Peder Mortensen, 70, Gift, , 2, , , Konens fader, , , , , Aagaard, 1, , , , , M, ,
Inger Hansdatter, 62, Gift, , 2, , , Konens moder, , , , , Aagaard, 1, , , , , K, ,

Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Vildbjerg, 1801, 159204, Aagaard,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Lars Christensen, 48, Gift, Bonde og gaardbeboer, 159204, , , Husbonde, , , , , Aagaard, 1, , , , , M, ,
Appelone Pedersdatter, 42, Gift, , 159204, , , Hans koene, , , , , Aagaard, 1, , , , , K, ,
Christen Larsen, 16, Ugift, , 159204, , , -, , , , , Aagaard, , formentlig deres børn, , , , M, ,
Inger Larsdatter, 10, Ugift, , 159204, , , -, , , , , Aagaard, , formentlig deres børn, , , , K, ,
Anne Catrine Larsdatter, 8, Ugift, , 159204, , , -, , , , , Aagaard, , formentlig deres børn, , , , K, ,
Anne Larsdatter, 4, Ugift, , 159204, , , -, , , , , Aagaard, , formentlig deres børn, , , , K, ,
Maren Pedersdatter, 30, Ugift, , 159204, , , Tienestepige, , , , , Aagaard, , , , , , K, ,

Snejbjerg kirkebog:
1831 - Døde - død den 9de April - beg: d. 15 April - Lars Christensen - Indsidder hos Peder Vium i Sneiberg Bye - 69 år.

Han blev gift med Appelone Pedersdatter, trolovet 10 mar 1781 i Vildbjerg, gift 08 jun 1781 i Vildbjerg, f. ca 1759, (datter af Peder Mortensen og Inger Kirstine Hansdatter) stilling: Husm. Ågård, Vildbjerg, d. feb 1828 i Snejbjerg, begravet 07 feb 1828 i Snejbjerg.

Appelone:
Snejbjerg kirkebog:
1828 - Døde - død ? Februar - beg: 7 Februar - Appelone Pedersdatter - Indsidder Lars Aagaard Hustru - 74 år.
Børn:
i Christen Larsen, f. 1782 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 1782 i hjemmet, fremst. 03 feb 1782 i Vildbjerg Kirke, d. 01 mar 1783 i Aagaard, Vildbjerg.
Vildbjerg kirkebog:
1782 - Fødte - Domca: (6Gma) den 3die Febr: loed Lauritz Christensen i Aagaard og Hustru Appolone Pedersdatter deres Søns Daab publicert i Kirken som blev kaldet Christen. Niels Hellisckous Hustru b. B. Niels Helleskov, (Just) Pedersen, Peder Lysgrds: Hustru og Karen Pedersdatter var Faddere.

Dødsdato ifølge FamilySearch.
ii Christen Larsen, f. 1783 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 27 jul 1783 i hjemmet, fremst. 03 aug 1783 i Vildbjerg Kirke.
Vildbjerg kirkebog:
1783 - Fødte - Dom: VII i Trinit: d. 3die Augusti loede Lauritz Christensen Aagaard og Hustrue Appolone Pedersdatter deres Søns Daab publicers, som blev kaldet Christen. Karen Lysgaard bar ham. Faddere vare Peder Aagaard og Datter Kiersten, Niels Helleschou og Jacob Egebæk - Nb. Hiemmedøbt d. 27 Julie.

Min 2 Tip:
Peder Larsen, f. 1784 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 22 dec 1784 i hjemmet, fremst.
26 dec 1784 i Vildbjerg Kirke. Vildbjerg kirkebog 1784 - Fødte - den 26 December, som var dend anden Juuledag lode Lauritz (Aaegaard) og Hustrue Appelone Pedersdatter deres Søns Daab publicere i Kirken og kaldet Peder. Barnets Moster b. B. Fadderne vare Niels Helleskou og Hustru, Niels Kringelgaard - Nb. Hiemmedøbt den 22de December

iv Niels Larsen, f. 1787 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 28 apr 1787 i hjemmet, fremst. 06 maj 1787 i Vildbjerg Kirke, d. aug 1787, begravet 12 aug 1787.
Vildbjerg Kirkebog:
1787 - Fødte - Dominica 4de p: Pasch: loede Lauritz Christensen fra Aagaard og Hustrue Appelone Pedersdatter deres dend 28(?) April Hiemmedøbte Søns Daab publicere i Wildberg Kirke, og blev hand kaldet Niels. Jomfrue Morsing b: B: Faddere vare Niels Helleskov og Hust:, Jens Simonsen, Just (Ped...sen) i (Præste...), Degnens Datter Mariane.
v Anne Kirstine Larsdatter, f. 24 maj 1788 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 25 maj 1788 i hjemmet, fremst. 15 jun 1788 i Vildbjerg Kirke.
Vildbjerg kirkebog:
1788 - Fødte - Dominica 1ma 1. p. Trinit d. 25 Maij Hiemmedøbte ieg Lauritz Christensen Aagaard og Hustrue Appellone Pedersdatter deres Liden Datter, som blev fød til Verden d. 24de om Løverdagen. - Barnets Navn Anne Kirstine kom til Kirken Dominica 4de p. Trinit. d. 15de Junii. - Niels Helleskovs kone b. B. faddere: Niels Kringelgaard, Peder Aagaard, Kirsten Jespersdatter, Karen Lysgaard og Peder Lysgaards Datter.
vi Inger Kirstine Larsdatter, f. 01 sep 1790 i Aagaard Vildbjerg, døbt 01 sep 1790 i hjemmet, fremst. 19 sep 1790 i Vildbjerg Kirke, d. 24 apr 1865, reference Aagaard, stilling: Husm. Trælund, Tjørring.
Vildbjerg kirkebog:
1790 - Fødte - Onsdagen d. 1ste September Hiemmedøbte ieg Lauritz Aagaard og Hustrue Appellone Pedersdatters deres lille Datter, som samme Dag blev fød til Verden. - Barnets Navn Inger Kirstine. - Kom til Kirke Dominica 16de p. Trinit. Dothe Johanne i Lysgaad: b. B. - Faddere var Niels Helleskov og H., (..... Kone i Aaegaard) Kirsten (Kringelgrd) og Maren Gammelager.


vii Anne Katrine Larsdatter f. 01 jan 1793.
viii Ane Larsdatter, f. 13 apr 1797 i Aagaard, Vildbjerg, døbt 13 apr 1797 i hjemmet, fremst. 07 maj 1797 i Vildbjerg Kirke.
Vildbjerg Kirkebog:
1797 - Fødte - Løverdagen dend 13de April Hiemmedøbte ieg (Lauritz) Christensen i Aagaard og Hustrue Appellone Pedersdatter deres dend af Gud samme Dag givne Datter. Barnets Navn Ane kom til Kirken Dominica (?) p. Pasche: den 7de Maij. Dorthe Johanne i Lysgaard b. B. Faddere var Niels Helleskov, Thomas Aagaard, Jens Christensen i Præstegaarden, Anne Dorthe Aagaard, Niels (Halleskovs) Kone, Mette Pedersdatter i (Buurgaard)
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/01/2007 00:48
Ruth Neumeister skrev:

Hvem er Peder Brogaard ?

Ruth


Jeg tror ikke han findes.

Den fadder du har i dit første indlæg Christen Pedersen i Bundgaard skulle uden tvivl være Christen Pedersen i Buurgaard. Han er muligvis en bror til Appelone, og det kunne jo lede til den teori, at de begge er børn af Peder Barfoed i Buurgaard. Men det tror jeg ikke på.

At de skulle være født i Buurgaard mener jeg heller ikke der findes noget tegn på. Appelone kommer jo tydeligvis fra Aagaard, men er næppe heller født dér.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 08/01/2007 19:15
Hej igen.

Nu har jeg vist fattet, hvorfor der står hurtigt svar.
Jeg gjorde det atter engang. Skrev, søgte, ledte, tænkte og forfra igen. Da jeg endelig blev færdig med mit indlæg smuttede det ud i atmosfæren. Pist væk. Jeg havde brugt for lang tid. ØV. Så jeg prøver lige igen. Forhåbentlig har jeg husket det hele.

Til dig Erna, mange tak fordi du fandt Anne Maries dåb. Det bliver så spændende, om jeg er i familie med hende.

Arne. Jeg læser det også som Tvevad, og det ser ikke ud til, at det er min og Eriks ane Laurits Christensen, der bor der. Men ser man på børnenes Laurits Aagaards børns navne kunne det alligevel godt være at Laurits Christensen kom fra Simmelkjær, og derudover er der jo faster Anne Marie.

Christen (Farfar)
Peder (Morfar)
Niels (Niels Hellseschou, se nedenunder)
Anne Kirstine (Farmor, eller både farmor og mormor)
Inger Kirstine (Mormor)
Anne Cathrine (Niels Helleschous hustru, se nedenunder)
Anne (?)

Niels Christensen Helleschou og hustru Anne Cathrine Pedersdatter er faddere ved alle 8 børn. Ved den førstefødte er Anne Cathrine bæremoder.
Anne Cathrine Pedersdatter er døbt 1750, datter af Peder Pedersen Stoubek i Hallundbæk. Ved indførslen i kirkebogen for Ørre-Hodsager står den anmærkning, at hun bliver gift med Niels Christensen af Overkier (ulæseligt) Hellesgaard i Vildbjerg sogn….kom 1809 til ???
Niels Christensen Helleschou må så vel være søn af Christen Svendsen i Over Simmelkjær? Men er Anne Cathrine og Appelone søskende ?

Peder Madsen Lysgaard, hustru Maren Nielsdatter og døtre er også faddere i alt 4 gange, men dem kan jeg ikke lige få puttet ind, måske er de ikke er andet end gode venner?

Christen Pedersen i Burgaard har jeg intet gæt på, men du har nok ret Arne, at det ikke er Appelones bror. Til gengæld interesserer jeg mig for hans hustru Maren Mortensdatter.
Iflg. FT er hun født ca. 1771. Hendes far hedder Morten (evt. Pedersen?), hvis ja, kunne han måske være en storebror til Appelone. Men det er rent gætteri.

En stor tak til dig Erik fordi du fyldte mine huller ud i tydningen af børnenes dåbsindførsler. Jeg havde noget svært ved dem, og fik en del rettelser.

Tilbage sidder jeg så med overvejelser om, hvorfor Laurits Christensen og Appelone Pedersdatter flytter til Snejbjerg i så sen en alder. Kan der måske findes noget om dem i omegnen af Snejbjerg?


Mvh.
Ruth


 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 08/01/2007 19:21
Så glemte jeg alligevel noget.

I 1783 er Peder Aagaard fadder sammen med datter Kirsten. Det må nok være Peder Mortensen Aagard med datter Kirsten Pedersdatter. Kirsten Pedersdatter har jeg ikke kunnet finde noget på.

1784 kaldes en fadder : Barnets moster Om det er Kirsten Pedersdatter igen eller en anden moster finder vi aldrig ud af.

Ruth
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/01/2007 00:06
Som nogen måske har bemærket, så har jeg de sidste par dage været optaget af det mere tekniske. Så det bliver bare et par løse skud fra hoften.

Der er nok ingen tvivl om, at det er den rigtige søster Anne Marie Erna har fundet. Og det bestyrker jo i høj grad formodningen om at Luridss Aagaard er søn af Christen Svendsen.

På den anden side tæller bemærkningen i kirkebogen ved hans fødsel i modsat retning (medmindre da Christen Svendsen har to sønner ved navn Laurids?). Disse senere tilføjede kommentarer plejer at være rimelig pålidelige. Hertil kommer at jeg ved, at der rent faktisk har været smedie i Tvevad, og ham den anden Laurids fra Sinding var jo netop smed.

Men Aagaard er noget mærkeligt noget, nogen gange regnes det for præsetgods og andre tider for almindeligt fæstegods. Der bor for det meste to familier, men der er ingen kontinuitet. Familierne kommer og går. Hvor Apelones far kommer fra vides ikke, og hvorfor Laurids og Appelone senere havner hos P. Vium i Snejbjerg står også hen i det uvisse.

Anne Kierstine har tilsyneladende tjent hos Christen Korshøj i Nøvling(!), og det blev så hendes skæbne. Men alligevel bliver hun gift med kromanden Jocum Christiansen som iøvrigt senere købte Ørnhoved i Tjørring.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 12/01/2007 19:53
Kære Arne, og alle andre

Tak for dit svar Arne.

Jeg vidste ikke, at Jochum Christiansen var kroholder, men jeg har også først lige fundet Anne Kirstine Larsdatters uægte barn samt vielse med Jochum Cock Christiansen. Med hensyn til at blive krofatter, var det en stilling man ”arvede” efter faderen, eller hvordan høstede man erfaringer?

Jeg har forgæves forsøgt at finde en broder til Laurids Christensen af sammen navn.

Laurids Pedersen Aagaards hustru Abelone Pedersdatter har jeg ledt forgæves efter i følgende sogne 1753-1765:
Vildbjerg, Ørre, Sinding, Timring, Hodsager, Gjellerup, Nøvling, Aulum, Tjørring, Karup.
Abelone ses heller ikke konfirmeret i Sunds.

Jeg håbede på, at kunne finde ét eller andet spor i Snejbjerg, hvor familien rejser hen, men indtil videre har jeg ikke rigtig noget. Det eneste jeg lige nu har på lager er, at familien flyttede til Snejbjerg i perioden 1801-1811. Jeg skal nok søge videre.

Til gengæld fandt jeg disse dåbsindførsler i Vildbjerg kgb. Kunne det evt. være Peder Mortensens børn?
I vildbjerg får Peder Aagaard børnene:
1759: Johanne
1762: Kirsten
1765: Kirsten

Arne du skriver, at Aagaard regnes både for fæstegods og præstegods, og at familierne kommer og går. Jeg mindes at have læst, at præsten gjorde krav på Aagaards jord, men hvordan endte striden?

Så har jeg et andet spørgsmål, hvis nogen kan svare.
I FT 1787 bor der i Aagaard også en Jørgen Sivertsen, 74 år og almisselem. Sivert er jo ikke et helt almindeligt navn, og jeg faldt over denne FT i 1801:

ringkoebing, Ulfborg, Timring, Mosegårde, Markhus, 17, FT-1801, B9198

Niels Christensen 49 Gift Mand Husmand med jord
Johanne Nielsdatter 54 Gift Hans kone
Niels Nielsen 11 Ugift Deres Søn
Marianne Nielsdatter 15 Ugift Datter
Søren Sivertsen 85 Enke Mandens fader Svag får almisse af sognet

Er denne Søren Sivertsen og Jørgen Sivertsen evt. den samme? Er Niels Christensen evt. i familie Laurits Christensen Aagaard, og hvor kommer Sivert-navnet fra?

Jeg ved godt, at jeg kommer vidt omkring, men intet skal være uprøvet, når man ikke kan komme videre.

Mvh. Ruth




 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 12/01/2007 20:54
Nu får jeg pludselig mine tvivl vedr. Laurids Christensen Aagaards død. Han skulle være født ca. 1752-1753 iflg. Folketællingerne 1787 og 1801.

Jeg er hidtil gået ud fra, at Laurits Christensen (Simmelkjær) Aagard var nedenstående person, men ved indførslen for død og begravelse nævnes ikke, at han er enkemand, han benævnes ikke Aagaard som de andre steder i kirkebogen og beregnet fødselsår er 10 år forkert.

www.hammerum-herred.dk
Snejbjerg sogns Kirkebog 1825 - 1835,C 519-4 opslag 111 af 272 (fol 103)
1831, nr. 3
Død: 9. April
Begravet: 19. April
Navn: Lars Christensen
Anm: Insidder hos Peder Vium i Sneiberg bye, 69 Aar (= f. ca. 1762)
Alm. jevnf: fol: 198 (Her ses kun, hvor han er anført som død)

Jeg ved godt, at præster kunne regne galt ved hovedregning, når der skulle ”lånes”, men alligevel….

Lars Christensen, død 1831 var insidder hos denne familie:

ringkoebing, Hammerum, Snejbjerg, Sneiberg bye, en gaard, 44, FT-1834, C0134

Peder Thygesen 39 Gift Ernærer sig af sin gaards avl og har et halvt teglverk Anna Mogensdatter 35 Gift Hans kone
Anna Margrethe Hansdatter 78 Enke Er aftægtskone paa gaarden
Mogens Pedersen 13 Ugift Deres børn
Anna Pedersdatter 8 Ugift Deres børn
Peder Christian Andersen 22 Ugift Deres tjenestefolk
Johanna Mogensdatter 24 Ugift Deres tjenestefolk
Karen Lauritzdatter 18 Ugift Deres tjenestefolk

Dette skulle så være Peder (Vium) Thygesens far, og her bor en Laurits Christensen, omregnet født ca. 1760.

ringkoebing, Bølling, Nørre Vium, Vium, , 2, FT-1787, C1112

Tyge Madsen 36 Gift Mand Gaardbeboer
Anne Pedersdatter 24 Gift Hans kone
Laurids Christensen 28 Ugift Tienistefolk [tienestefolk] National soldat
Kiersten Christensdatter 19 Ugift Tienistefolk [tienestefolk]

Jeg tror simpelthen, at jeg har fået fat i den forkerte indførsel i kirkebogen.

Jeg er ved at være rigtig godt forvirret.

Ruth
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 30/08/2007 08:27
Hej Ruth


Er du kommet vidre med familien Aagaard.


Du nævner at Lars/Laurids Christensen ikke nævnes med
tilnavnet Aagaard ved hans død.

Der findes ikke noget skifte efter Lars Aagaard,men en dødsanmeldelse
som fortæller at han kaldes Aagaard.

Lars Aagaard snejbjerg død 9/4 1831
B-79arkivnr. 5374 fol 295


Aar 1831 den 25 April anmærkede Skifteforvalteren
at til Contoiret var fremkommet Anmeldelse
fra Sognepræst Arctander om at Fattiglem Lars
Aagaard af Sneiberg den 9de i denne Maaned ved
Døden er afgaaet. - Anmeldelsen blev fremlagt.


Hilsen

Niels Munksgaard
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 30/08/2007 21:20
Hej Niels.

Tusind tak for din oplysning. Så er det endelig slået fast, at vi har fat i den rigtige Laurits Aagaard, der døde 9. april 1831 som indsidder hos Peder Vium.

Nu er det noget tid siden jeg hev denne søgning i baggrunden, for en dag at starte forfra med nye øjne. Det plejer at hjælpe en smule. Jeg er på igen.

For at få en begyndelse, har jeg tidligere haft set på Laurits' far, og er meget usikker på ham.

Iflg. mine olysninger er det tidligste vedr. Christen Svendsen et barn Niels, født ca. 1747, hvor Christen Svendsen skulle have en alder af 69 år. Så vidt så godt, men at han skulle få et barn med Anne knudsdatter i en alder af 88 år, lyder i mine ører usandsynligt. Jeg ved godt, at det kan lade sig gøre, men har jeg oversprunget en generation??

Derudover mangler jeg et par børn født før 1747 opkaldt efter bedstefædrene Svend og Peder.

Der er to Svend Christensen i Erik Brejls skifter, det evt. kunne betale sig at efterforske, hvoraf der i det ene skifte nævnes en Jens Vium. (Jeg skriver ikke skifterne ind, da det kun vil forvirre, sålænge jeg ikke har efterset det nærmere)

Derudover har jeg haft kigget lidt på Peder (Thygesen) Vium, hvor Laurids boede ved sin død. Hans hustru Anna Mogensdatter er født i Krogstrup i Snejbjerg. Hun er datter af Mogens Mikkelsen og Anna Magrethe Hansdatter i Sønder Felding (Altsammen ifølge folketællinger).

Det er hertil jeg er kommet.

Mvh.
Ruth









 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/08/2007 21:48
Ruth Neumeister skrev:
Derudover har jeg haft kigget lidt på Peder (Thygesen) Vium, hvor Laurids boede ved sin død. Hans hustru Anna Mogensdatter er født i Krogstrup i Snejbjerg. Hun er datter af Mogens Mikkelsen og Anna Magrethe Hansdatter i Sønder Felding (Altsammen ifølge folketællinger).

Peder Th. Vium og hans nærmeste familie er rimeligt godt undersøgt. Flere her har ham i deres database.
Se feks:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=2124

Bemærk iøvrigt, at hans storesøster Kirsten også bor i Snejbjerg og er gift med Anne Mogensdatters bror.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=2118
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=5826


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 01/09/2007 12:16
Hej Ruth
ja, i dette indlæg kommer du godt nok omkring mange ting - så hvorfor ikke lidt mere
Om Aagaard i Vildbjerg skriver Konrad Understrup i bogen ”Vildbjerg Sogn” bl.a. følgende:

”Aagaard synes oprindelig at have hørt til Præstegaarden. Den har ikke hørt under nogen Herregaard; ved Udskiftningen hører den til samme Ejerlav som Præstegaarden, og den fik da ogaa tillagt en hel Del Jord Øst for Præstegaardes Mark”,

Og om Udskiftningen skriver Understrup:

”Først 1815 bliver Præstegaarden med sine Afbyggersteder og Aagaard, som hører til samme Ejerlav, udskiftet af fællesskabet. Med Agermarken sker der ikke stor Forandring, derimod skiftes der noget om med Hede, Eng og Mose, og Kringelgaard … som ligger på Præstegaardens Mark overfor Aagaard, enes man om at flytte til nuværende Plads; til Hjælp hertil skal Pastor Linde give 9 Tdr. Rug, men Christen Pedersen i Aagaard, som er Selvejer, har mest interesse af, at Peder Vedvad flytter Kringelgaard, skal yde 3 Tdr. Rug, 10 Gangdage på Vejvads Kost og køre 100 Læs fra Kringelgaard til den nye Byggeplads paa sin egen Kost, samt gøre 2 Rejser til Holstebro eller Gjellerup.

Så der har sikkert været en del at skændes om gennem tiderne

og så har jeg et spørgsmål

Den Christen Korshøj, som åbenbart får et uægte barn med Anne Kirstine Larsdater, var det den Christen Korshøj, som var gift med Anne Jensdatter fra Riis i Timring?
Jeg har ikke kunnet finde noget om et uægte barns fødsel i kirkebogen for Nøvling eller Vildbjerg.
Christen Korshøj er ikke min ane, men det er Anne Jensdatter

Mvh
Margit
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 02/09/2007 15:54
Hej Margit.

Det var præcis den tekst jeg mente. Tak for det.

Den Christen Korshøj der får et uægte barn i Snejbjerg kan du finde i Snejbjerg kgb.:

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=83&dir=519-02&size=75

Om han er den samme som Ane Jensdatter fra Riis i Timring bliver gift med, ved jeg desværre ikke, men måske andre kan svare på det.

Mvh.
Ruth
 
Forfatter RE: Laurits Christensen fra O. Simmelkjær i Ørre f. 1752
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 02/09/2007 20:38
Hej Ruth

Tak for henvisningen til Snejbjerg Kirkebog

Barnefadderen, Christen Jensen, Korshøj i Nøvling, født 1774 i Sunds, blev den 20-12-1799 gift med enken i Korshøj, Anne Jensdatter, født 1767 i Timring.

Anne Jensdatter havde 5 børn af første ægteskab med Ole Nielsen, men så vidt jeg ved fik Anne Jensdatter og Christen Jensen ingen børn sammen.

Nu kan jeg så notere, at Christen Jensen altså ikke forblev barnløs

Mvh
Margit
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk