hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Johanne Eriksdatter, Grøn
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 22/12/2015 15:14
Jeg fandt denne dame en dag, hvor jeg kiggede lidt omkring historien af Tanderupgaard.

Jeg finder hende interessant fordi at hun er foedt paa Tanderupgaard i 1550.

http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I3949&tree=TheHanssonTribe

Jeg ved ikke, hvem der ejer gaarden i dette aar, hvor Johanne Eriksdatter Grøn er foedt men den tidligere ejer, Niels Lauridsen, overtager gaarden i 1528 af sin fader, Lars Nielsen. Faderen har en datter (hvilket jeg gaar udfra er soester til Niels Lauridsen) som er gift med Morten Grøn som ejer Ørnhoved.

Hvis Johanne Eriksdatter, Grøn er foedt paa gaarden i 1550, kan det saa taenkes at hendes fader, Erik Grøn, ejede gaarden i dette aar?

Dette ville passe godt med at en Lars Grøn ejere gaarden i 1575. men jeg kan ikke finde nogle oplysninger omkring Erik Grøn. Er der nogle der kan kaede disse to personer sammen? Jeg ved at Lars Grøn er søn af Morten Grøn på Ørnhoved, og altså en søstersøn af Niels Lauridsen.

Og til sidst saa vil jeg spoege om der er nogle der ved noget om Kirsten Pedersdatter som ejer gaarden i 1564. Har hun mon ogsaa forbindelse med familen Grøn?

Hvis I gerne vil se en stoerre overblik af disse personer og gaarden, saa se denne side:
www.tanderupgaard.dk

Glaedlig jul til jer alle.
Soren

Redigeret af SorenKlitLambaek d. 22/12/2015 15:21
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/12/2015 20:48
Nogen af de ting du kaster ud har være debatteret i årtier blandt både faghistorikere og amatører. Det eneste der kan siges med sikkerhed er, at der hersker en betydelig usikkerhed omkring disse ting!

Jeg har lige lagt nogle input fra anerkendte forskere ud på disse adresser:

Anton Blaabjerg i Slægten nr. 4 1991
http://78.156.97.214/groen/Slaegten_nr_04_1991_Groen.pdf

Flemming Bæk Laursen i Slægten nr. 12 1995
http://78.156.97.214/groen/Slaegten_nr_12_1995_Blik.pdf

Ole Bech Knudsen i Slægten nr. 13 1996
http://78.156.97.214/groen/Slaegten_nr_13_1996_Groen.pdf

Se også:
http://www.google.dk/search?q=site:dis-danmark.dk+%22johanne%20eriksdatter%20gr%C3%B8n%22

http://www.google.dk/search?q=site:slaegtogdata.dk+%22johanne%20eriksdatter%20gr%C3%B8n%22

Ikke alle hjemmesideejere er lige kritiske, så pas på med at tro på alt hvad du ser på tilfældige sider.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 22/12/2015 20:57
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
SorenKlitLambaek
Medlemmer

Antal indlæg: 22
Bopæl:
Tilmeldt: 22.09.13
Lagt på d. 23/12/2015 12:59
Mange tak skal du havde Feldborg.
Utrolig spaendende laesning til juleferien.

Med venlig hilsen
Soren
www.tanderupgaard.dk  
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 23/12/2015 13:19
Søren skrev

Dette ville passe godt med at en Lars Grøn ejere gaarden i 1575. men jeg kan ikke finde nogle oplysninger omkring Erik Grøn. Er der nogle der kan kaede disse to personer sammen? Jeg ved at Lars Grøn er søn af Morten Grøn på Ørnhoved, og altså en søstersøn af Niels Lauridsen.


Hammerum h. tingbog ops 334 her på siden og ops 169 i ao, år 1697
nævnes Laurids Grøn og Erik Grøn og deres søster, navn utydeligt. Et dokument fra 1560.
mvh jørn

Redigeret af luk nu forum op d. 23/12/2015 13:23
 
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 24/12/2015 01:19

Johanne Eriksdatter Grøn som du nævner er født på Tanderupgaard og siden du henviser til har vist ingen kilde til det ? på siden bliver også nævnt en margrete jensdatter hvid som er noget usikker ??
 
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/12/2015 10:37
Det er vel den almindelige antagelse også blandt fagfolk at hun er datter af den Erik Grøn der på et tidspunkt (formentlig ca. 1565 - ca. 1583) har ejet Ørnhoved.

Om hun er født på Tanderup eller på Ørnhoved, tror jeg man skal være forsigtig med at lægge sig fast på. De to gårde er jo på det tidspunkt forbundet med indtil flere familiemæssige bånd, og hvem der helt præcist har boet hvor og hvornår kan man vanskeligt sige med sikkerhed.

Men umiddelbart forekommer Ørnhoved vel at være det mest sandsynlige fødested for Johanne Grøn. Dog med det forbehold, at hvis hun som angivet er født ca. 1550, så er det 15 år før hendes far formodes at have overtaget Ørnhoved, og så kan hun jo lige så godt være født er helt andet sted i landet.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/12/2015 10:42
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 26/12/2015 21:39
Hej Søren,
Du spørger:
Og til sidst saa vil jeg spoege om der er nogle der ved noget om Kirsten Pedersdatter som ejer gaarden i 1564. Har hun mon ogsaa forbindelse med familen Grøn?[/

I historien om Tiphede kirke i Timring står der:

[i]"Den oprindelige gård, "Tep Hedegaard", senere kaldt Tiphede Hovgaard, er den nuværende Nørgaard. Gården tilhørte Laurits Grøn på Tanderup indtil 1575. Dette år havde Peder Gyldenstjeme til Tim erhvervet kronens rettigheder i gården og samtidig fået tilladelse til at købe den.
Senere, i året 1699, blev gården solgt til Christen Linde, som ejede Møltrup."


Derfor er mit forslag, at Kirsten Pedersdatter måske er den datter af Peder Gyldenstjerne, som var gift med Eiler Stygge, der døde 1535.
Hun kunne herefter, teoretisk set, være blevet gift med faren. ?

Det er der nok nogle andre, der ved noget om.

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 26/12/2015 21:43
 
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 26/12/2015 21:50
Lars Nielsen
1523 indværger han Ørnhoved, hvis Ejer, Morten Grøn, maa have været gift med Lars Nielsens Datter. ??
- Jeg mener ikke, at Morten Grøn havde børn.

Ørnhoved:
1560 af Kronen blev tilskødet Laurids, Erik og Mette Grøn „mod Afgift som før
Fejden“. 1598 kom den ved Mageskifte med Kronen til Christen Munk

Laurids, Erik og Mette Grøn mener jeg var børn af Jens Nielsen Grøn og Maren Andersdatter Bjørn, og at Mette Grøn var gift med Niels Lauridsen til Tanderupgaard

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 26/12/2015 21:51
 
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 27/12/2015 21:34
Set i dis D.

Slægten nr. 13, 1996, s. 40-45 (også i Slægtens hæfte ?Gemmesider? IIA, 2003) med titlen: ?Grøn-slægten på Tanderup og Ørnhoved?.

Heri har jeg gjort rede for Grøn slægtens tilknytning til Ørnhoved, og sandsynliggjort, at Morten Grøn, som skrives til Ørnhoved, og tog lovhævd på gården 1532, var gift med en datter af Las Nielsen til Tanderup og Ørnhoved.
Og at Morten Grøn må antages at være fader til Laurids, Erik og Mette Grøn, der overtog Ørnhoved 1560. Erik Grøn til Ørnhoved var far til ovennævnte Johanne Eriksdatter Grøn.

Der ses ikke i kilderne omtalt nogen Jens Grøn med tilknytning til Ørnhoved.

I Trap: Danmark, bd. 22, Ringkøbing amt, s. 135 læses:
?1523 ejede Las Nielsen Ørnhoved, men 1525-43 nævnes Morten Grøn i Ø., som 1532 fik lavhævd på gården. 1560 fik hans broderbørn Laurids, Erik og Mette Grøn af kronen ejendomsbrev på Ørnhoved og Skibbild?.

Slår man efter i den trykte udgave af Kancelliets Brevbøger, nævnes der under 16. juli 1560:
?Ejendomsbrev for Lauritz Grøn, Erich Grøn og deres Søster Mette Grønsdaatther paa 2 frie Kronens Bøndergaarde i Hamrom Herred, den ene kaldet Ornehouidt, den anden Skifuet, som de nu selv have i Værge, mod at svare aarlig Afgift som før Fejden?.
Her står intet om ?en farbroder Morten Grøn?.

Oplysningen stammer fra Thisets stamtavle over slægten Grøn i DAA 1895, s. 185, hvor han anfører, at Jens Grøn, g.m. Bodil Rodsteen Markorsdatter havde 5 børn: Maren, Erik, Lars, Mette og ? Anne.

Desuden nævnes, at Jens Grøn havde en broder: ? Morten Grøn til Ørnhoved.

Jens Grøns søn Erik anføres at have 2 døtre: Ide g.m. Philip Heidersdorf til Orelund, og Anne g.m. Anders Rytter til Kabbel.

Disse oplysninger har Thiset efter bedste evne prøvet at sammensætte i stamtavlen.
Men i ?Slægten? nr. 4, 1991, s.34-36, er trykt en stævning 1599 til Kongens Retterting (fundet af Holger Hertzum-Larsen, Nr. Nissum), hvoraf fremgår, at Erik Grøn havde 3 døtre:
Johanne g.m. Sejer Andersen Bonde i Oustrup, Røgen sogn,
Karine g.m. Niels Hansen i Grimlund, Hoven sogn , og
Marine g.m. Christen Munk til Ørnhoved.

Det er tydeligt, at Thisets opstilling ikke holder.

Jeg mener ikke, at der kan være tvivl om Morten Grøns faderskab til Erik, Laurids og Mette Grøn i Ørnhoved.

mvh.
Ole Bech Knudsen
 
Forfatter RE: Johanne Eriksdatter, Grøn
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 27/12/2015 21:34
Niels Munksgaard skrev:
Set på dis D.

Slægten nr. 13, 1996, s. 40-45 (også i Slægtens hæfte ?Gemmesider? IIA, 2003) med titlen: ?Grøn-slægten på Tanderup og Ørnhoved?.

Heri har jeg gjort rede for Grøn slægtens tilknytning til Ørnhoved, og sandsynliggjort, at Morten Grøn, som skrives til Ørnhoved, og tog lovhævd på gården 1532, var gift med en datter af Las Nielsen til Tanderup og Ørnhoved.
Og at Morten Grøn må antages at være fader til Laurids, Erik og Mette Grøn, der overtog Ørnhoved 1560. Erik Grøn til Ørnhoved var far til ovennævnte Johanne Eriksdatter Grøn.

Der ses ikke i kilderne omtalt nogen Jens Grøn med tilknytning til Ørnhoved.

I Trap: Danmark, bd. 22, Ringkøbing amt, s. 135 læses:
?1523 ejede Las Nielsen Ørnhoved, men 1525-43 nævnes Morten Grøn i Ø., som 1532 fik lavhævd på gården. 1560 fik hans broderbørn Laurids, Erik og Mette Grøn af kronen ejendomsbrev på Ørnhoved og Skibbild?.

Slår man efter i den trykte udgave af Kancelliets Brevbøger, nævnes der under 16. juli 1560:
?Ejendomsbrev for Lauritz Grøn, Erich Grøn og deres Søster Mette Grønsdaatther paa 2 frie Kronens Bøndergaarde i Hamrom Herred, den ene kaldet Ornehouidt, den anden Skifuet, som de nu selv have i Værge, mod at svare aarlig Afgift som før Fejden?.
Her står intet om ?en farbroder Morten Grøn?.

Oplysningen stammer fra Thisets stamtavle over slægten Grøn i DAA 1895, s. 185, hvor han anfører, at Jens Grøn, g.m. Bodil Rodsteen Markorsdatter havde 5 børn: Maren, Erik, Lars, Mette og ? Anne.

Desuden nævnes, at Jens Grøn havde en broder: ? Morten Grøn til Ørnhoved.

Jens Grøns søn Erik anføres at have 2 døtre: Ide g.m. Philip Heidersdorf til Orelund, og Anne g.m. Anders Rytter til Kabbel.

Disse oplysninger har Thiset efter bedste evne prøvet at sammensætte i stamtavlen.
Men i ?Slægten? nr. 4, 1991, s.34-36, er trykt en stævning 1599 til Kongens Retterting (fundet af Holger Hertzum-Larsen, Nr. Nissum), hvoraf fremgår, at Erik Grøn havde 3 døtre:
Johanne g.m. Sejer Andersen Bonde i Oustrup, Røgen sogn,
Karine g.m. Niels Hansen i Grimlund, Hoven sogn , og
Marine g.m. Christen Munk til Ørnhoved.

Det er tydeligt, at Thisets opstilling ikke holder.

Jeg mener ikke, at der kan være tvivl om Morten Grøns faderskab til Erik, Laurids og Mette Grøn i Ørnhoved.

mvh.
Ole Bech Knudsen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk