hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvem bestemmer??
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 09/12/2006 19:41
Jeg har et problem, min morbroder Carl Christian Leerhøy *15.feb.1912 står i kirkebogen anført med førnævnte efternavn, men på en dåbsattest udstedt 27.maj 1932 er han noteret med efternavnet Leerhøj, som han også brugte som familienavn. Hans mor Clara Christiane Leerhøy er ved hendes dåb indskrevet som Lerhøj, altså total forvirring om den rigtige stavemåde. Så er mit spørgsmål hvem bestemmer hvad der er rigtigt. Det ser ud til at være Præster/Kordegne(hvis de kan stave), men der må være en regel eller er der ikke det?
venlig hilsen erling leerhøy
 
Forfatter RE: Hvem bestemmer??
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/12/2006 07:55
Tidligere kunne man jo sagtens opleve at det samme navn blev stavet på flere forskellige måder af forskellige personer og til forskellige tider - uden at nogen af den grund kunne sige hvad der var mest rigtig..

Men i nyere tid er det mig bekendt ubetinget hvad præsten skriver i hovedministerialbogen ved dåben der er gældendede. Det er også altid denne tekst nye attester efterfølgende bliver udskrevet efter.

Og da de kirkbøger vi andre har mulighed for at se normalvis altid er kordegenes kopibog kan det du har oplevet godt forekomme, hvis præst og degn har stavet forskelligt. Men som nævnt er det altså præstens stavemåde der er den gældende.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk