hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jørgen Jensen, Madum Kiærgaard
Norma Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 10.07.05
Lagt på d. 29/11/2006 14:38
I bogen "vort sogns historie" vedr. Madum song- bind 20 side 383neders og side 484 foroven omtales, at Jørgen Jensen giftede sig med enken på gården i 1781 og, at den siden har været i slægtens eje. Jørgen var min tipoldefar var gift 3 gange - 2. gang med min 2xtipoldemor, som var Maren Sørensdatter (Nygaard??) og 3. gang med enken i gården - Marens Christensdatter, som var enke efter Niels Mouridsen. Den første kone ved jeg ikke noget navn på.

Er der nogen som har nogen ideer til hvordan jeg finder hans aner og fødsel. Han døde i Madum kærgaard i 1817 og jeg kan regne ud derfra, at han må være født omkring 1737
www.norma-nielsen.dk  
Forfatter RE: Jørgen Jensen, Madum Kiærgaard
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/11/2006 19:20
Hej Norma.

Ved død og begravelse, har præsten da ikke noteret, hvor han kommer fra?

Er der noteret foliosider i alm. jevnførelsesregister, de kunne evt. henvise til eet eller andet vigtigt.

Ruth
 
Forfatter RE: Jørgen Jensen, Madum Kiærgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/11/2006 20:34
Må jeg stille et par modspørgsmål.?

Hvorfor mener du at din 2xtip var hans anden kone, og hvorfra stammer oplysningen om at hun hed Sørensdatter.?

Har du fundet et skifte efter hende.? Eftersom der er børn må der vel være et skifte inden han gifter sig igen

Både ved Sørens dåb i 1762 og ved Karens i 1768 kaldes han for Jørgen Nygaard. Og det er formentlig også hans kone der bliver begravet 13 p trin 76 som Maren Nygaard 40 år.

Hvis du har ret i at Maren hedder Sørensdatter så er det vel hende der bliver døbt 14 Okt 1736 som datter af Søren Nygaard, og i så fald er det vel også hende der er mor til Søren født 1762 (opkald efter hendes far).

Desværre indeholder kirkebogen ikke viede for den perioden, men de kan jo være blevet gift omkring 1760, hvor han så overtager Nygaard efter sin svigerfar. Og efter Marens død i 1776 gifter han sig så med enken i Kjærgaard.

Den 15 årige Else Katrine der nævnes i fkt 1787, ved du hvor hun kommer fra.?

23 okt 1778 begraves Sidsel Christensdatter i Nygaard 33 år. Ved du hvem hun er.?

Ihvertfald synes Nygaard at spille en betydelig rolle i hans liv, så det må i første omgang være dér indsatsen skal koncentreres. P. Storgaard Pedersens bog om Ulfborg Herred (1900) indeholder et afsnit om Madum Kjærgaard, men jeg husker ikke lige om der også er noget om Nygaard.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jørgen Jensen, Madum Kiærgaard
Norma Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 10.07.05
Lagt på d. 29/11/2006 23:34
Tak for jeres svar. Det var ikke meningen, at det skulle have været sendt før der var lidt mere "kød" på. Jeg synes jeg har prøvet mange muligheder, men I giver mig begge noget at tænke over. Nogle af de ting som du anfører, Arne, har jeg med i min forskning, men andre ting vil jeg kigge nærmere på, bl.a. låne P. Storgaard Pedersens bog.
med venlig hilsen fra Norma
www.norma-nielsen.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk