hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Nej, hvor det ærgrer mig....
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 25/11/2006 13:36
Hej allesammen.

Jeg har netop fået en slægtsbog hjem fra biblioteket om den fra Kollund kendte Fløe-lægt, Palle Christensen Fløe.
Nu kommer vi til det der ærgrer mig:
Der mangler et barnebarn til Palle Christensen Fløe.
De har simpelthen glemt det i familien, eller også har slægtsforsker firmaet overset pigens fødsel i kirkebogen.

Grunden til jeg skriver disse linier, er bare endnu en reminder om, at man altså ikke bare kan stole på andres arbejder. Men når de har lavet så stort et arbejde med at finde alle generationer og udspørge dem som udspørges kunne og ville, så er det da ærgerligt, at den ugifte pige ikke er nævnt i værket med et ord, men kun i de kirkebøger, hvor der er ført hendes fødsel, dåb, konfirmation og død.
Jeg undrer mig såre over, at de helt har overset hende, da hun dør så sent som i år 1900.

Med venlig hilsen
Conni Pedersen
 
Forfatter RE: Nej, hvor det ærgrer mig....
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 26/11/2006 20:39
Hej Conni.

Det er små tilfældigheder, der afgør om der glemmes eller gøres fejl.

Jeg var ude for det samme, da min ane Søren Jensen Vejen fra Rind f. 22 feb. 1733 ikke var indført som død/begravet i familiens slægtsbog.(Den første udgave skrevet af P. Fløe Jensen i 1930. Den skulle lige med)

Om han har brugt Karen Golls afskrifter ved jeg ikke, men Goll noterer: Hr. Søren Jensen Vejen en datter født osv. osv., men der står: D. 14. juni Sl. Søren Vejens Datter, 14 juni 1767 osv., og selv samme side står han anført som druknet i Kidderis mølledam d. 21 feb. 1767.

Så var der også lidt spændende forskning til mig.

I en anden linie af min slægt var endnu et dødsfald ikke angivet men den eftersøgte dame blev også 93 år. Hun blev født, boede og døde i samme sogn hele sit liv. Slægtsforskeren gav nok op undervejs, det er jo ikke mange beskåret at blive så gammel.

Men du har ret, man kan ikke altid stole på andres arbejde, og kildematerialet må man aldrig glemme.

Mvh
Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk