hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Lars Nielsen, født omkring 1870 - men usporlig
flemming nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 22.11.06
Lagt på d. 23/11/2006 13:41
Ugift fruentimmer Ane Cathrine Jensen (hun var som så mange andre et tip-tip-oldebarn af Mads Andersen Widebæk) udlagde Strømpehandler Niels Nielsen af Sinding som far til Niels Christian Nielsen, der blev født 5 sep 1868 i Avlum sogn. Parret blev gift 7 apr 1870 i Avlum sogn og fik yderligere følgende børn:

Lars Nielsen, født ?
Andreas Peter Nielsen, født 14 jun 1872 i Blæsbjerg, Hodsager sogn.
Christian Daniel Nielsen, født 1 maj 1874 i Kollund, Rind sogn.
Christen Augustinus Nielsen, født 20 feb 1876 i Kollund, Rind sogn.
Jens Nielsen, født 29 dec 1877 i Kollund, Rind sogn.
Anton Bernt Nielsen, født 24 jan 1880 i Kollund, Rind sogn.
Ane Birgitte Nielsen, født 24 dec 1881 i Kollund, Rind sogn.

Mit problem er den nævnte Lars Nielsen, for hvor og hvornår er han født?

Jeg har gennemtrawlet alle tænkbare kirkebøger fra Ringkøbing amt omkring 1869-1873.

Jeg har yderligere konstateret, at forældrene ved folketællingen i 1880 havde Andreas Peter og Anton Bernt boende hjemme hos sig i Kollund, og at Niels Christian, Christian Daniel og Christen Augustinus samtidig var sat i pleje hos andre familier i Kollund, men jeg kan ikke finde noget spor af Lars som evt. plejeanbragt (for resten heller ikke af Jens, men hans senere liv kender jeg).

Jeg ved, at Lars engang i 1890erne emigrerede til USA sammen med Christian Daniel og Niels Christian. Ingen af dem findes i udvandrerarkivets database, men Lars og Christian Daniel blev i mange år i USA og døde derovre. Kun Niels Christian vendte hjem igen og blev min farfar.

Den usynlige Lars Nielsen sætter mig grå hår i hovedet.

mvh.

Flemming
www.mardi.dk  
Forfatter RE: Lars Nielsen, født omkring 1870 - men usporlig
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/11/2006 00:45
Ved du med sikkerhed, at Lars er deres søn.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Nielsen, født omkring 1870 - men usporlig
flemming nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 22.11.06
Lagt på d. 27/11/2006 14:34
Jeg beklager, at tekniske problemer har forhindret mig i at svare på Arne Feldborgs indlæg. Nu fungerer det.

Lars Nielsen ER en bror til de øvrige nævnte. Jeg har set billeder af ham som voksen i Amerika, men ved ikke, hvornår han døde derovre. Selvfølgelig kan han være en slægtning, men Christian Daniels familie i USA opfatter ham indlysende som en bror. Der er jo også god plads til ham som født mellem Niels Chr. Nielsen og Peter Andreas Nielsen.

Niels Chr. fødes som omtalt den 5. sep 1868. Hans forældre gifter sig sært nok først den 7 apr 1870, og så går der helt frem til 14 jun 1872, før den næste i rækken fødes. Altså næsten 4 år.

Det har altid undret mig, at hverken Niels Chr., Lars eller Christian Daniel optræder i udvandrerarkivets database. Jeg ved heller ikke, hvornår Niels Chr. vendte hjem til DK igen. Men det gjorde han og fik sit første barn i 1907. Ellers havde jeg ikke siddet her som hans barnebarn.

De tre udvandreres far Niels Nielsen døde 3 maj 1927 i Rindum sogn, og hans hustru Ane Cathrine Jensen døde 8 aug 1928 i Rindum sogn. Jeg har overvejet, om der i den forbindelse skulle findes et skiftedokument, hvori Lars er omtalt. Hvor kan man i givet fald finde et sådant dokument?

mvh.
Flemming

mvh.
Flemming
www.mardi.dk  
Forfatter RE: Lars Nielsen, født omkring 1870 - men usporlig
flemming nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 22.11.06
Lagt på d. 28/11/2006 17:26
Nu fandt jeg muligvis i udvandrerdatabasen én af de tre omtalte udvandrere, men de to andre ser stadig ikke ud til at være der. Så måske er ham her en helt fjerde.

Navn: Nielsen, Kristen Daniel Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 20 Bestemmelsessted: Chikago
Kontrakt nr.: 35100 Forevisningsdato: 2/28/1894
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Sr. Lem Sidste oph. amt: Ringkøbing
Sidste oph.sted: S. Lem, Ringkjb. Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9294N5504

mvh.
Flemming
www.mardi.dk  
Forfatter RE: Lars Nielsen, født omkring 1870 - men usporlig
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/12/2006 17:51
Har du prøvet:
http://www.ellisisland.org/

og evt.
http://landing.ancestry.com/immigration/main/


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lars Nielsen, født omkring 1870 - men usporlig
flemming nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 22.11.06
Lagt på d. 01/12/2006 23:44
Tak for tippet, men jeg har faktisk forsøgt begge links for dem alle tre. Jeg vil gøre et nyt forsøg, for de kan jo ikke sporløst være kommet til USA.
Jeg har også prøvet en efterlysning i nyhedsgruppen alt.genealogy - ganske vist forgæves, men jeg kan se på andre spørgsmål og svar, at det er en nyhedsgruppe med livlig og hjælpsom aktivitet. Så den anbefales varmt.
Der findes i øvrigt også tilsvarende nyhedsgrupper for mange andre lande end USA.
mvh.
Flemming
www.mardi.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk