hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 19/03/2014 19:11
Hej jeg hedder Edel Fruergaard jeg efterlyser oplysninger om min Oldemor
Marie Katrine Jensen hun er født i Moselund, Bording, Hammerum, Ringkøbing A. d. 10-05 1856 datter af Husmand Jens Jensen Klok og Marie Kirstine Pedersdatter. hun var gift 1. gang med Anders Jensen fra Hestlund ,sidste
oplysninger jeg har på hende re fra F:T. 1901 matrikel nr.1a.Kirkeby Gjellerup
Hammerum, Ringkøbing. A. da er hun gift 2. gang med Kreaturpasser Simon Larsen .de var medlem af Frelsenshær , håber på at der er nogle som kan hjælpe med oplysninger om dem ,da de måske er flyttet fra sognet .

Mvh. Edel
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/03/2014 22:29
Selvom de var medlemmer af "Frelsens Hær" så vil jeg mene, at deres død skal være indført i kirkebogen for det sogn hvor de døde.

Hverken Marie Katrine eller Simon ser ud til at være døde i hverken Gjellerup, Herning eller eller nogen af de andre nabosogne. Så du har nok ret i at de er flyttet længere væk (måske til eet af børnene?).

Hvor mange børn havde hun, ved du hvor de er konfirmeret, og hvor de senere flyttede hen.?

Een af børnene må jo være din bedstefar eller bedstemor ved du hvor vedkommende er konfirmeret, gift, og har boet. Har du checket om din Oldemor er der.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 21/03/2014 07:54
Marie Katrine fik 3 børn med Anders Jensen ,en dreng født før de blev gift han er født d. 15-02 1877,så fik de 2 piger efter giftemålet , den første pige Ane Marie Kristine er født d. 05-11 1878 også i Hestlund .pige nr.2 er min Bedstemor hun er født d. 23-03 1881 i Them ,Skanderborg, de 3 børn blev sat i pleje i Feldingbjerg ,Fjends ,Viborg. de 2 piger med fattig forsørgelse fra Bording, sogn . de kom to forskellige steder hen iFeldingbjerg drengen et sted og pigerne sammen,de er alle tre konfimeret der. Anders J. må have forladt Marie Katrine efter min bedstemor blev født for da hun gifter sig med Simon står de ude i højre hjørne at hun betragtes som fraskilt fra sin bortløben 1. mand ,hun blev gift 2. gang 19-12 1889 med Simon ,de fik 2 børn i FT. 1901 står der at hun havde 5 børn 3 døde og 2 levende ,de3 første må være dem hun fik med Anders .derfor tror jeg ikke hun havde forbindelse med dem .Hun står ikke som fadder til nogle af deres børn ,ej heller ved deres giftemål er hun nævnt, jeg har alle data på de 3 børn, men ikke Konfirmation på de to sidste så er de forsvunden for mig . efter FT.1901 er det mulig at finde Fattigkomitions protokold for Bording S. onlien så man kan se hvornår de 3 første børn blev sat i pleje. Mvh. Edel
,
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/03/2014 19:08
Du kan næppe finde noget online.

Sognerådets protokoller, eller ihvertfald største delen af dem, ligger på landsarkivet i Viborg:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=bording+sogn&d=1&e=2014

Men prøv først at spørge på Bording lokalarkiv, om de har noget vedr. de tre første børn:
http://bordinghistorie.dk/

Prøv evt. også lokalarkivet i Gjellerup, det er jo der du sidst ved at Marie Katrine og Simon har boet:
http://www.herningbib.dk/lokalarkiver/GjellerupHammerum

Og ellers må du jo bare håbe på, at nogen af brugerne her er stødt på eet eller andet sted.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 21/03/2014 19:10
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 21/03/2014 20:10

Tak for dit svar til mig ,jeg vil prøve de forslag du har lagt frem her, og så håbe der er nogen her der støder på noget, der må da være andre efterkommer efter Marie Katrine og Simon .jeg ved hun havde en broder der passede husmandstedet i Hestlund for hendes moder Marie Kirstine dem har jeg i FT.1880 fra Hestlund . Mvh. Edel
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 21/03/2014 21:13
Hej Edel

Jeg linker lige til din tråd vedr. Marie Katrine i DIS-Forum: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,63238.0.html

For nemheds skyld viser jeg også FT-1901: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=21449#21449,1981176

Venlig hilsen
Inger Toudal

Redigeret af IHToudal d. 21/03/2014 21:18
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 24/03/2014 07:52

Hej Inger tak for dit arbejde med at linke min tråd i Dis forum ,håber det hjælper ,jeg har søgt hjælp efter Ane Katrine der uden resultat og flere andre steder, så jeg håbede der var nogle her i forum der ku hjælpe, da hun jo er født her i Amtet. Lige et tillægs spørgsmål angående hendes moder Marie Kirstine Pedersen hun stod fadder da min Bedstemor blev født i Them d. 23-03 1881 hun blev døbt Ana Andersen i Them Kirke d. 27-07 1881 . Marie Kirstine boede på Them Mark , har ikke ku finde hende i hverken FT.1890 eller i Kirkebøgerne i årene omkring min bedstemors dåb. hvis hun var begravet i Them hendes mand Jens Jensen Klok døde 1880 og er begravet på Bording Kirkegård .på forhånd tak Mvh .Edel
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/03/2014 12:35
Nogle kilder oplyser, at Jens Jensen Klok har været gift to gange, at hans første kone skulle være død ca. 1856

Men det bygger så vidt jeg husker på en overfortolkning af fkt. 1855 og 1660, hvor der dels er et problem med alder og fødested og dels er en sammenblanding af dansk og tysk navneskik.

Jeg mener hendes far hed Peder Herman og derfor de to forskellige efternavne.

Fkt-1855; Bording - Moeslund ; 7; Et huus
567; Jens Jensen; ; 35; gift; Kragelund Sogn, Vib. Amt; Lutheran; Lever af sin jordlod
568; Christine Pedersdatter; ; 31; gift; Finderup Sogn, Vib. Amt; Lutheran; Hans kone
569; Jens Peder Jensen; ; 2; ugift; Her i Sognet; Lutheran; Deres børn
570; Jens Christian Klak; ; 80; enkemand; Holstebro, Ringk. Amt; Lutheran; Deres børn

Fkt-1860; Bording - Stubkjær ; 23;
431; Jens Jensen; ; 39; gift; Kragel. S., Vib. A.; Luthersk; Huusmd., lever af sin jordlod
432; Christine Hermansen; ; 30; gift; Frederiks S., Vib. A.; Luthersk; Hans kone
433; Frands Peder Jensen; ; 7; ugift; Her i Sognet; Luthersk; Deres børn
434; Marie Katrine Jensen; ; 3; ugift; Her i Sognet; Luthersk; Deres børn
435; Jens Chr. Klock; ; 60; enkemand; Holstebro; Luthersk; Lever af aftægt
436; Magdalene Jensen; ; 20; ugift; Her i Sognet; Luthersk; Hans datter

Jeg burde eet eller andet sted have nogle gamle notater liggende om det emne, men kan ikke lige finde det nu.

Hvis du går ind på siden:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=27
så ligger der ca. midt på siden et dokument ved navn:
"Jens Chr Mathiasen Kloch og Maria Bitsch.doc "
der er en del om forslægten.

Der findes også en trykt bog: "Slægten Klock, bidrag til slægtens historie" men den omfatter en anden gren af slægten.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 24/03/2014 19:03
Tak for hurtig svar ,det er mine aner både Bitsch ,Klock, og Hermansen . Ja jeg har Kartoffeltysker aner. Jens Jensen Klok og Kirstine Pedersen er fætre og kusine deres mødre er søstre, kan man få en kupi fra siden hvor der skrives om Slægten . eller af dine notater når du finder dem ,det ville jeg blive meget glad for. Mvh Edel
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/03/2014 09:51
Det dokument jeg nævnte i et tidligere indlæg kan du jo bare tage hjem og gemme eller printe ud. Men det ser jo iøvrigt ud til, at du har rimeligt styr på den del af slægten.

Det jeg mener at kunne huske fra tidligere var netop udredningen af Christine Pedersdatter / Hermandatters herkomst, og hvorfor oplysningerne er så modstridende, men det har du vist også selv været igennem.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 25/03/2014 12:00
Endnu engang tak ja jeg har styr på Christine Pedersen,s herkomst også Bitsch familien det jeg manglede er hvor hun er død og begravet, for hun er ikke begravet på Bording Kirkegård ligesom Jens Jensen Klock ,eller i Them ,hvor hun boede da Ana Andersen blev døbt.

mvh.Edel
 
Forfatter RE: Efterlyser Marie Katrine Jensen født d. 10-05 1856
Edel
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 18.03.14
Lagt på d. 06/12/2014 17:01
Tak for dit svar ,den Marie Katrine du skriver om er min Oldemors store søster min Marie Katrine er født år 1857 hun var gift med Anders Jensen de fik 3 børn hun blev gift igen år 1889 i Odder kirke i d 12 / 12 med Simon Larsen . Jeg har des være ingen link til min stamtavle men det jeg har ligger på dis forum, jeg kan skrive det ned her , så kan du se hvad jeg har på mine aner . PS der går nogle dage med at finde det frem da det er pakket væk lige for tiden.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk