hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Finansering?
moustgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.09
Lagt på d. 11/02/2014 10:36
Hej !
Jeg vil gerne vide noget om finansering før der kom kreditforeninger (1851) på landet.Når man læser om hedeopdyrkerne, støder man ofte på at man sætte sig i gæld,men hvor lånte de pendene?
Nogle fik et stykke hede af deres fædrene gård,men der var mange som måtte tage arbejde så man kunne få føden og afdragene og i deres sparsomme "fritid"dyrkede man heden og efter en rum tid havde så meget jord op dyrket der var nok til at få føden af bedriften.
mvh. Svend
www.ole-moustgaard.dk  
Forfatter RE: Finansering?
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 11/02/2014 18:57
Hej Svend,

På landboreformernes tid kunne man låne i "enkekassen" (prøv at Google). Såvidt jeg husker: til 3% rente. Den mulighed blev især udnyttet i Nordvestjylland, herunder også Hammerum Herred. Men langt den største del af købesummen blev finansieret ved at sælger (herremanden) lod størstedelen af købesummen stå i ejendommen.

Derudover: familielån, naturligvis.

Der var også mange privatpersoner, også bønder, der lånte penge ud. Langt op i 1900-tallet.

Ja, og så sent som 1950'erne - 1960'erne hjalp mange bønder tjenestefolk, der ville købe ejendom. Evt. i form af kaution for banklån (prioritetsstilling: efter kreditforening). Kreditforeninger var iøvrigt tit meget tilbageholdende med at yde lån, især til husmænd.

Mvh,

Ove
 
Forfatter RE: Finansering?
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 14/02/2014 12:25
Korrektion: lån i enkekassen blev forrentet med 4%. Skulle afdrages over 28 år.
 
Forfatter RE: Finansering?
moustgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.09
Lagt på d. 15/02/2014 20:33
Hej Ove!
Tak for hjælpen, jeg har også fundet at man i tiden efter statsbankerottet i 1813, begyndte sparekasserne at komme, men hvor meget kunne de hjælpe?Folk var meget påholdende efter kraket og opsparinge skulle helst kunne indløse i guld eller sølv er jeg blevet fortalt.
mvh Svend
www.ole-moustgaard.dk  
Forfatter RE: Finansering?
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 15/02/2014 23:23
Ja. Der var sparekasser allerede i begyndelsen af 1800-tallet (Holsteinsborg: 1810). Men vi skal hen til slutningen af 1800-tallet, før der kommer sparekasser (og andelskasser) mere eller mindre overalt.

Jeg tror ikke, der er nogen sammenhæng mellem statsbankerot og oprettelse af sparekasser. Og jeg tror ikke, at de tidlige sparekasser har betydet noget videre for finansiering af ejendomskøb.

Jeg tror, at de tidlige sparekasser har fungeret nogenlunde som vore dages mikrofinansinstitutter i u-lande: meget små indskud og meget små udlån.

Som du skriver: ja: der gik lang tid efter statsbankerotten før den nye rigsdaler kom i pari. Såvidt jeg sådan lige husker: ikke før i 1845.

mvh,

Ove
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk