hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/11/2006 20:13
Svend Vinther har stillet mig dette spørgsmål, som jeg tillader mig at flytte over i det offentligt forum. Jeg håber der er nogen der kan løse lidt op for spørgsmålet om feks. faderens og moderns oprindelse. Jeg har selv gravet lidt frem lige omkring fødslen.

mvh, a.f.

Svend Vinter skriver:
Jeg søger aner til Kirsten Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.

Jeg har fundet hende i kirkebogen for Snejbjerg, men kan ikke læse, hvem der er hendes far? I Ft 1840 bor hun hos sin ugifte mor Anne Pedersdatter i Bredkjærhuus, Nøvling.

Venligst / Svend
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/11/2006 20:18
Jeg tror hun er født den 1ste april, men det er meget utydeligt. Ihvertfald er hun døbt den 13 april som du også skriver.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=55&dir=519-04&size=100

Teksten lyder iøvrigt:
Kirsten Marie Andersen
Forældre:
Fruentimmer Anna Pedersdatter der opholder sig hos Fæstehuusmand Iver Holgersen i Amtruphuse. til Barnefader blev udlagt Ungkarl Anders Christensen Agerskov tjenende Gaardmand Jens Andersen i Haunstrup her i Sognet.
Faddere:
Pigen Anne Kirstine Pedersdatter af Nørveien i Rind Sogn bar det, huusmand Christen Lauritsens kone, Huusmand Iver Holgersen, Ungkarl Mads Nielsen tjenende i Neder Amtrup og Pigen Maren Jensdatter ibidm, de fire sidste her af sognet og af Amtrup.
Yderst til højre mener jeg der står: Avlet udenfor Ægtestanden.

Barnefaderen har du her:
Fkt-1834; Snejbjerg - Haunstrup; 65; en gaard
348; Jens Andersen; -; 34; gift; Ernærer sig af sin gaards avl
349; Else Jensdatter; -; 32; gift; Hans kone
350; Anders Jensen; -; 7; ugift; Deres børn
351; Jens Christian Jensen; -; 1; ugift; Deres børn
352; Appelone Jensen; -; 5; ugift; Deres børn
353; Mette Maria Jensen; -; 3; ugift; Deres børn
354; Anders Agerskou Christensen; -; 23; ugift; Tjenestefolk
355; Jørgen Christensen; -; 19; ugift; Tjenestefolk
356; Mette Johanna Jensdatter; -; 21; ugift; Tjenestefolk

Tilnavnet Agerskov antyder en forbindelse til Gjellerup sogn, så det er nok dér du skal lede after ham.


Bæremoderen kunne meget vel være en søster, måske hende der ved fkt. 1834 bor i fattighuset i Nr. Vejen?

Her har du moderen kort tid før fødslen:
Fkt-1834; Snejbjerg - Amtrup; 6; et huus
32; Iver Holgersen; -; 39; gift; Ernærer sig dels af sit huuslod og dels af dagleie
33; Cecilia Mette Cathrine Christiansdatter; -; 38; ugift; Hans huusholderske [Fruentimmer""]
34; Lauritz Iversen; -; 14; ugift; Husets eiers børn
35; Christian Peder Iversen; -; 9; ugift; Husets eiers børn
36; Kirsten Iversdatter; -; 7; ugift; Husets eiers børn
37; Anna Pedersdatter; -; 29; ugift; Indsidderske

Den gode mand Iver Holgersen er iøvrigt også lidt af et studium værd. Han er uægte søn af Holger Schested (een af sønnerne fra Herningsholm) og en pige i Sunds. På det her tidspunkt er han separeret fra sin første kone og lever 'på polsk' med sin husholderske - men det er jo en helt anden historie.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 20/11/2006 22:30
Kirsten Marie Andersen, død 3. Nov. 1939 Opslag 500 Snejbjerg Kirkebog.
Mogens Rasmus Mikkelsen, død 6. Okt. 1892, Opslag 198 Snejbjerg Kirkebog
De bliver viet 7 marts 1854, opslag 141. Nøvling Kirkebog
Sophia Dorothea Mogensen, født 5. juni 1854, opslag 62. Nøvling Kirkebog
Måske er der flere børn, så findes de nok i Snejbjerg.
M.V.H.
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/11/2006 22:47
Godt set Inger.!

Nu er det først jeg helt forstår Svend Vinthers spørgsmål.

Jeg havde helt overset, at det var Sofie Dorotheas mor vi havde fat i her. Sofie Dorothea selv bliver gift med Smeden Poul Andersen, der var en kendt bygmester mv. i Herning.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/11/2006 00:53
mht. Anders Agerskou Christensen så har jeg måske et (blindt?) sopr.

Han ankommer til Snejbjerg sogn fra Vinding i oktober 1833 for at tjene Jens Andersen i Haunstrup. I og med at Jens Andresen selv kommer fra Vinding, og kun har haft gården i Haunstrup i en 5-6 år, er det jo ikke ulogisk, at han fæster en karl fra sin hjemegn.

Men Anders er tilsyneladende hverken født eller konfirmeret i Vinding og tilnavnet Agerskou har han næppe heller derfra.

Man kunne så prøve at følge ham frem til folketælingen i 1845 for at få fødestedet. Men i nov 1834 afrejser han fra Snejbjerg til Timring - men han er ikke noteret på tilgangslisten i Timring. så eh...?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/11/2006 11:09
Jeg er ret sikker på, at Anne Pedersdatter kommer fra Rind.

Bæremoderen til hendes barn hedder Anne Kirstine Pedersdatter og kommer fra Rind. Konen i Bredkjærhuus, hvor hun bor i 1840, hedder Anne Pedersdatter og kommer fra Rind.

Jeg tror det er værd at se lidt nærmere på dissse tre søskende (så meget desto mere, som at Kirsten Iversdatter også er mor til den Iver Holgersen Anne bor hos da hun føder barnet):

Anne Pedersen; 30 Oct 1803; Rind; Peder Poulsen & Kirsten Iversdr
Kirsten Pedersen; 18 May 1807; Rind; Peder Poulsen & Kirsten Ivarsdr
Ann Kirstine Pedersen; 15 Oct 1809; Rind; Peder Poulsen & Kirst. Ivarsdr

Anne selv er muligvis i Vildbjerg i 1845.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 21/11/2006 22:36
Hej Svend Winther og Feldborg!

Dette tror vi er manden i 1845:
Husstand: København, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, 1845, 1, København, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Stilling i husstanden, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Født kildedato, Fødeår
Niels Wilhelm Hindrup, 42, Gift, Fuldmægtig, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Henriette Marie Laurine Hindrup, 36, Gift, hans kone, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Wilhelmine Henriette Rasmine Hindrup, 14, Ugift, deres datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Magrethe Nicoline Jensine Hindrup, 4, Ugift, deres datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Johan Gottlib Hindrup, 9, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Wilhelm Henrik Hindrup, 6, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Ane Margrethe Larsen, 23, Ugift, Tjenestepige, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Aarhus, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Christian Olsen, 33, Gift, Formand, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Herrested sogn Svendborg amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Kristiane Olsen, 33, Gift, hans kone, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Guddoms sogn Aalborg amt, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Carl Christian Olsen, 6, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Adolph Olufsen Olsen, 1, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Ole Jensen, 27, Gift, Arbejds karl, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Lynge sogn Frederiksborg amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Anne Margrethe Jensen, 30, Gift, hans kone, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Lynge sogn Frederiksborg amt, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Wilhelm Jensen, 4, Gift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Lynge sogn Frederiksborg amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Anders Agerskou Christensen, 33, Gift, Arbejds karl, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Vilberg sogn Ringkiøbing amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Anne Christensen, 38, Gift, hans kone, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Gram sogn Ribe amt, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Caroline Catrine Marie Christensen, 3, Ugift, deres datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Peter Berthram Christensen, 2, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Hans Larsen, 38, Gift, Gartner, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Juliane Marie Larsen, 40, Gift, hans kone, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Albertine Sophie Larsen, 14, Ugift, deres datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Lyngbye Kiøbenhavns amt, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Kristian Elvine Larsen, 10, Ugift, deres datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Lyngbye Kiøbenhavns amt, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Julius August Larsen, 5, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Webek Kiøbenhavns amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Carl Nicolai Larsen, 3, Ugift, deres søn, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Webek Kiøbenhavns amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Peter Petersen, 46, Gift, Arbeidsmand, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kirbeymagle paa Møen, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Ellen Petersen, 39, Gift, hans kone, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Thune sogn Roskilde amt, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Anne Marie Petersen, 10, Ugift, hans datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Andreas Hansen, 57, Enkemand, ??, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Fyen, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Caroline Gjertru Hansen, 22, Ugift, hans datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Rikke Amalia Hansen, 8, Ugift, hans datter, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , K, ,
Hans Ottesen, 27, Ugift, Tjenestekarl, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Oddens sogn Holbek amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Peter Larsen, 28, Ugift, Tjenestekarl, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Glomsøe sogn Præstø amt, , , , , , København, , , 7, , , M, ,
Hans Wilhelm Fryendahl, 22, Ugift, Tjenestekarl, 1, Nye Østre Kalkfabrik Østerbro 134, Kieøbenhavn, , , , , , København, , , 7, , , M, ,

Derfor tror vi dette er hans dåb:
Vildbjerg Kirkebog:
1812 – 5te Juli havde Christen Pedersen Aagaard og Hustru Maren Andersdatter et Barn til Daaben, født d. 12 Juni, navnlig Anders Agerskov. – Kirsten Catharina Christensdatter fra Agerskov i Gjellerup Sogn bar Barnet, Fadderne vare: Peder Andersen og Peder Larsen Biøstrup i Gjellerup Sogn.

Håber dette hjælper lidt på vej.

Med venlig hilsen
Harry Øvig og Erna
 
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 21/11/2006 23:38
UPS Kirsten Marie er død 1909, men resten skulle være ok Hvad er det man siger, hastværk er lastværk. Beklager fejlen.
M.V.H.
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Marie Andersen f. 13. april 1834, død efter 1890.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/11/2006 00:09
Erna skrev:
Derfor tror vi dette er hans dåb:
Vildbjerg Kirkebog:
1812 – 5te Juli havde Christen Pedersen Aagaard og Hustru Maren Andersdatter et Barn til Daaben, født d. 12 Juni, navnlig Anders Agerskov. – Kirsten Catharina Christensdatter fra Agerskov i Gjellerup Sogn bar Barnet, Fadderne vare: Peder Andersen og Peder Larsen Biøstrup i Gjellerup Sogn.



Halalieløjsa......

Jeg er sikker på at du har ret, og så er vi (med Aagaardfamilien) igen på kendt grund. Iøvrigt skarpsindigt set. Når man træffer en Agerskou i Kbh. på den tid, så forventer man jo at det er en uldkræmmersøn fra Gjellerup og ikke en husmandssønn fra Vildbjerg.


Navnet Agerskov har han altså efter opkald, ikke fordi han selv kommer fra Ageskov. Bæremoderen Kirsten Catharina er gift med Peder Andersen som bor i Agerskov i Gjellerup. Moderen Maren Andersdatter kommer fra Frølund i Gjellerup og Peder Andersen er hendes bror.

En anden grund til tilnavnet kan være, at Christen Aagaard og Maren Andersdatter allerede i forvejen har en søn ved navn Anders (Anders Aagaard Christensen født 1803).

Anders Agerskou og Anna Pedersdatter får altså barnet Kirsten Marie i 1834 og derefter skilles deres veje formentlig for bestandig. Men tro det eller lad være, broderen Anders Aagaards datter bliver ca. 20 år senere gift med en halvbror til Anna.!!

For hvem det måtte interessere:
Anna Pedersdatter er iøvrigt sønnedatter af den noksom bekendte Poul Huus og dermed udaf en stor smedefamilie.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 22/11/2006 00:12
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Et meget taknemmeligt medlem!
Svend Vinther
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 06.11.06
Lagt på d. 25/11/2006 11:43

Jeg er vildt imponeret over de mange svar jeg har modtaget på min efterlysning.

Alle skylder jeg en stor TAK!

Specielt er jeg imponeret over A. Feldborgs engagement i denne hjemmeside.
Det må være en hjertesag for dig.

Til almindelig orientering vil jeg oplyse, at jeg startede min slægtsforsning for mere end 20 år siden med det formål at find min mors fædrende ophav. For at gøre en meget lang historie kort viste det sig at Hans Karl Andersen (1865-1963), søn af Poul Andersen og Sophie Dorthea Mogensen, kopulerede med min mormor Ane Laurine Vinther, der var kokkepige på Hotel Herning i 1896. Resultatet blev min mor, Dronning Olga, hvis billed jeg bruger som baggrund på min computer. Hvis jeg viste, hvorledes jeg kan lægge hendes billed ud på dette webstd ville jeg gøre det?

Endnu engang:

MANGE TAK TIL ALLE

SnookerSvend

Se nu står jeg ved afslutningen af denne bested, hvor jeg har to muligheder, nemlig Se svar eller Gem svar! Men hvorledes sender jeg det af sted?

Hvad betyder de ni små kasser, startende med B-------?
Hvad skal jeg bruge Default til?

og alle disse smileys. Hvvordan virker de?

Men jeg skal jo videre, så jeg starter med at kopiere hele denne skrivelse.
Og hvis noget går galt, sender jeg det i en mail til Feldborg. Undskyld!
A-TeamPoker.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk