hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Else Johansdatter Farres (1713 - 1784) mødrene slægt. Kunsten at læse en adkomstregistrering
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 06/01/2014 23:17
Kære alle!

Som utvivlsomt mange andre brugere på denne side stammer jeg fra Conrad Lundsgaard (1701 – 1781) og Else Johansdatter Farre (1713 – 1784), som residerede på Lergrav i Aulum sogn i sidste halvdel af 1700-tallet.

Conrad Lundsgaards forslægt har tidligere været diskuteret, blandt andet i en lang tråd I DIS- forum. Else Johansdatter Farres forslægt er derimod mindre velbelyst. Blandet andet har det altid været en gåde, hvorfor hun kaldte sig Farre.

Else var datter af Johan Evertsen (1672 – 1715), skomager i Viborg, og hustru Anne Pedersdatter ( ? – 1760), der efter mandens tidlige død blev gift med købmand Peder Lauridsen Gedsted. Gedsted endte som en af Viborgs mest velhavende købmænd, hvilket måske kan forklare Conrad Lundsgaards interesse for Else.

For nogle år siden fandt jeg via et skifte i Viborg ud af, at Anne Pedersdatter kom fra Farre, Sporup sogn, Gjern herred. Her blev hun og Johan gift i 1702. Dermed stod det klart, hvorfra navnet kom. Problemet har så været at komme videre derfra.

Skiftet efter Anne Pedersdatters søster, Maren, afslører ganske vist, hvad Annes søskende hed:

351 Maren Pedersdatter i Viborg. 19.6.1721, fol.256B.r32;E: Christen Pedersen Basse. A:r32;
1) Anne Pedersdatter g.m. Peder Lauridsen Gedsted i Viborgr32;
2) bror Peder Pedersen i Farre
3) søster Else Pedersdatter i Farre[/i], død. B: børn, hvis navne, der ikke angives
r32;4 ) søster Anne Pedersdatter i Sjelle
5) søster Kirstine Pedersdatter i Hinge.r32;

Testamente af 8.6.1721.r32;Afdøde døde 19.6.1721.

(Kilde: www.brejl.dk)

Jeg tjekkede naturligvis straks kirkebogen for Sporup sogn for at finde de to søskende, som boede der, men måtte konstatere, at det var vanskeligere end som så, fordi præsten konsekvent udelod stednavne. En Peder Pedersen nævnes f.eks adskillige gange, men desværre er det meget svært at vide, om der er tale om samme person eller flere forskellige personer.

Ved at sammenligne fadderlister og skifter er jeg efterhånden nået frem til den konklusion, at min Anne Pedersdatter var født i en gammel selvejergård i Farre som datter af Peder Pedersen (Sandsynligvis ca. 1622 – 1703) og hustru Maren Rasmusdatter (Sandsynligvis ca. 1630 – 1707). Gården gik i arv til Annes bror Peder Pedersen, men her brydes arverækken så: Til trods for, at Peder faktisk havde en søn, Peder, med sin hustru Birgitte Jensdatter, blev det hendes søn af andet ægteskab, Jens Jørgensen, som overtog gården. Da Skanderborg ryttergods blev solgt i 1767, kunne Jens Jørgensen fremlægge en adkomstregistrering, som følger nedenunder.

Mit problem er forståelsen af denne adkomstregistrering. Jeg vil jo gerne bringe Peder Pedersen og Maren Rasmusdatter i slægt med de personer, der giver afkald på deres arverettigheder i gården 1650erne: Maren kunne mageligt være en datter af den tidligere beboer, Rasmus Mogensen – og Peder kunne såmænd være hendes fætter, altså en søn af Peder Mogensen. Desværre siges det ikke direkte, så vidt jeg kan læse det?

I den anden halvdel af selvejergården boede bevisligt en datter af Rasmus Mogensen, nemlig Else Rasmusdatter, gift med Niels Jensen Vett. Denne gård nævnes i et lovbud fra 1668. Blandt Elses slægtninge optræder en Peder Pedersen Mogensen, som andetsteds i tingbogen for Gjern herred nærmest ser ud til at være identisk med min Peder Pedersen. Har jeg ret i den læsning?

Dette var mine spørgsmål, som jeg håber mere trænede læsere af tingbøger kan hjælpe mig med.

Jeg undskylder i øvrigt diverse slåfejl. Teknikken driller.

Venlig hilsen

Jytte Duholm

Og her følger så diverse kilder:

Adkomstregistrering ved Skanderborg ryttergods' salg, 1767:


Gård no 128.
Jens Jørgensen - For en halw part af gaarden No 10: -
Reg 1:r32;Tingswidne Skiøde af 15 Juny 1650: hworwed Else Mogensdatter lader afhænde til Peder Pedersen, hendes Arwe Rættighed i den af Peder og Rasmus Mogens Sønner beboede Selw Eier gaard. -
Sag 1:r32;Hendrich Lauritzen i Kalbyegaard, Herritz foget, Jens Bertelsen i Tulstrup, Frans Nielsen i Storing, Giøre Witterlig at
1650 Løwerdagen d 15 Juny, Paa fornte ting war skicket Peder Pedersen J Farre, Esket og fick et fuld tings widne af Aatte Dannemænd som er Peder Sørensen i Laasby, Sørren Sørensen i Wissing, Niels Madsen Peder Madsen i Røgind Rasmus Jespersen i Dallerop Rasmus Hwads i Sorring Niels Rasmussen ibm, Christen Pedersen i Farre, hwilcke der alle Wonde Paa deris gode tro og Rætte sanden, det de saa og hørde for tings dom stoed Mogens Nielsen J Farre, med fuld magt af Else Mogens Datter ibm og med sin fri willie og Welberaad Hue, udj Haand tog Peder Pedersen i Farre Solte skiøtte etc. fra fornte Else Mogensdatter og hendes Arwinger til Peder Pedersen og hans forhaabende fæstemøe Maren Rasmus Datter alt den Lod og Part Som fornte Else Mogens Datter hende war arwelig tilfalden Efter hindes Sal fader Mogens Andersen og Moder Elle Peders datter, Som begge Boede og Døde udj Farre udj den Sælw Eyer Gaard ibm Som Sal Peder Mogensen og Rasmus Mogensen paa boede, med ald sin Rætte tilligelse. Og kiendes Mogens Nielsen paa hendes wegne at hawe Annammet og oppebaaret Sølw Pending saa ingen ydermeere Lod Deel eller Rættighed har i samme. Datum ut Supra.
Læst udj Commissionen J Farre d 19 Febr 1684. Fore udj Commissionen Paa skow Syn udj Farre d 28 Janv 1704.
Reg 2:r32;dto af 22 Febr 1651: hworwed Anne Mogensdatter lader Skiøde til Peder Pedersen, hendes Arwe Rættighed i fornewnte gaard. -
Sag 2:r32;Hendrich Lauridsen i Kalbyegaard, Herretsfoged Jens Bertelsen i Tulstrup og Frantz Nielsen i Stouring, giør Witterlig, at
Aar 1651 Løfwerdagen 22 February, paa fornte Ting war schichet Peder Pedersen i Farre, hand eschet, og fich et fullt tingswinde af Otte Dannemænd, Som er Laurids Pedersen fog, Mogens Nielsen i Farre, Jens Pedersen i Schandrup, Erich Lassen i Dalbyegaard, Peder Søfrensen i Laasbye, Peder Andersen i Flendsted, Søfren Nielsen i Hoerning? Anders Nielsen i Mollerup, hwilke alle wonde paa deres gode troe og rette Sanden, saae og hørde for Tingsdomb stoed Rasmus Jensen i Farre med fuld Magt af Anne Mogensdatter ibid, som i dag blef læst og paaskrefwet, og udi haand toeg Peder Pedersen Farre, med fri Willie og Welberaad Houss, sollde, schøete etc. fra fornte Anne Mogensdatter til Peder Pedersen og hans Hustrue Maren Rasmusdatter ald den Lod og Arfwepart hinde war tilfalden efter Hindes Sl: Broder Jørgen Mogensen udj all den Sielleyer Bondegaard i Farre, Som Peder Mogensen og Rasmus Mogensen paaboede. Og kiendes Rasmus Jensen sig, at Anne Mogensdatter hawer annammet og oppebaaret Sølf penning fyllest og fuld wærd saa hun derfor tacher dennem got, for god Redelig Betaling, og Ingen ydermeere Lod eller Rættighed i samme. (L.S) (L.S.) (L.S.)r32;Forewist i Skou Siuns Commissionen d 28 Juny 1704.
Reg 3:r32;dto af 31te Janv: 1657: hworwed Jens Rasmussen Skiøder til Peder Pedersen, hans Hustrues Arwe part udj den af Kiøberen paaboede halwe Selw Eier gaard. -
Sag 3:r32;Hendrich Laursen i Kalbyegaard, Herritz foget, Jens Bertelsen i Toustrop! Frands Nielsen i Stoering giøre Witterligt at
Aar 1657 Løwerdagen den 31 Janv, Paa fornte ting war skicket Peder Pedersen i Farre, hand Esket og fick et fuld tings widne af Aatte Dannemænd Som war Jens Pedersen i Schandrop Niels Andersen i Skiellerop Jens Sørensen J Dallerop Søren Sørensen i Wissing Christen Pedersen i Farre, Niels Nielsen ibm Niels Rasmussen Bond i Sorring og Michel Pedersen i Farre hwilcke alle Wonde paa Deris gode tro og Rætte Sanden, de di saa og hørde for tings Dom stod Jens Rasmussen i Farre og med sin fri willie og wel beraad hue, udi haand tog Peder Pedersen i Farre Solte skiøtte etc. fra sig sin Hustrue Elle Peders Datter til Peder Pedersen og Hustrue Maren Rasmusdatter ald den Lod og arwepart hans fornte Hustrue war arwelig tilfalden efter hendes Sal afgangne Fader Peder Mogensen og Moder Maren Sørens Datter og farbroder Jørgen Mogensen som boede og døde i Farre, udj den halwe Selweyer Bonde gaard ibm som fornte Peder Pedersen nu paa boer. Og kiendes de at hawe annammet og oppebaaret sølw Penning fyllist og fuld wærd. og ingen ydermeere Lod eller Rættighed i samme. (L:Sr32;Forewist i skowsiuns Commissionen d 28 Junj 1714.

(Kilde: http://kkermit.dis-danmark.dk)

Lovbud fra Gjern herreds tingbog 1668 (Kilde: Kirstin og Bjarne Nørgård-Pedersens CD):

** Jon Knudsen med fuldmagt af Anders Jensen i Århus 3.ting lovbød den 5.part i den halve selvejergård i Farre, Niels Jensen Væt påboer, som hans hustru Else Rasmusdatter arvede efter hendes sl forældre og brødre. varsel til Niels Jensen Væt Peder Pedersen Mogensen Rasmus Jensen Søren Rasmussen Jens Rasmussen Laurids Rasmussen.

I denne sag fra Gjern tingbog 1677 synes jeg grangiveligt, det ser ud som om, Peder Mogensen og Peder Pedersen er en og samme person:

** hr Jens Sørensen Klimp i Røgen med opsættelse 25/8 stævnede Peder Mogensen Jens Rasmussen Niels Jensen Væt og Rasmus Jensen i Farre for dom og fremlagde tingsvidne 25/8 angående præstens anpart tiende, som de ikke har betalt, og han mente, de derfor havde forbrudt deres fæste af tienden. Peder Pedersen i Farre fremlagde et fæstebrev, dateret 1655, på hans anpart korntiende, og Jens Rasmussen sst fremlagde et fæstebrev af samme dato på hans anpart korntiende, og de berettede, at de havde betalt deres korntiende ifølge deres fæstebreve. dom: de sidstnævnte frikendes, men de øvrige bør yde deres tiende på ageren, hvis de ikke kan blive enige med præsten.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk