hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
albaek
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 15.12.13
Lagt på d. 05/01/2014 17:22
Jeg jagter ”Michel Pedersen Albeck”, døbt i Snejbjerg sogn 1778, ældste søn af Peder Michelsen Wilhussted fra Albæk, (min 3 x tip) som var fæstebonde på gården Albæk 1777 og fra 1793 selvejer.
Michel Pedersen Albeck rejste i 1798 til København (amtspas) og han kan findes i F.T 1801, som hosekræmmersvend hos Søren Christensen Albeck, Hosekræmmer, alder 44 bosiddende St. Grønnegade 243. (Købmagerkvarter)

I Folketællingen 1787 var Søren Christensen Albeck bosiddende i nabohuset 242, og betegnet ugift hussnedker, alder 31. Sammen boede hans bror Jens Christensen Albeck, alder 21. I adressebogen for 1790 betegnes Søren som Hosekræmmer på samme adresse.

I folketællingen 1801 findes en Hosekræmmer Mads Christensen Albeck, enkemand, alder 46 på adressen Store Kierkestræde 49 (øster kvarter) med børnene Carl Emilius Albeck, alder 9 år (senere Generalkrigskommisær og klædefabrikant) og Louise Frederiche Albeck, alder 10 år. I FT. 1787 bor han samme adresse, alder 31, med hustru Elisabeth, alder 20 og datteren Maria, alder 2 år og hans mor Mette Albech, alder 60 år.

Jeg mener at kunne spore Mads Christensen Albeck til Snejbjerg kirkebog, som døbt i 1754 og søn af Christian Albæk, som er fæster på Albæk frem til 1757, jvnf Haunstrup ejendomsfortegnelsen.

Min hypotese er, at Søren Christensen Albeck og Jens Christensen Albeck er brødre til Mads Christensen Albeck, men jeg kan ikke finde dem i Snejbjerg kirkebog, formodentlig grundet familiens fraflytning fra Albæk. Er der nogen, som ved hvor de kommer fra, og om min hypotese er korrekt eller forkert? Hvor flyttede Christian Albæk hen efter tiden på Albæk?

Peder Michelsen Albæk søn sendes til København og sættes i lære hos Søren Christensen Albæk. Kendes der nogen familiemæssig tilknytning mellem Albæk familie 2, som er Peder Michelsens Albæks efterkommere og Albæk familie 1, som er Christian Albæks efterkommer, eller er sammenhængen blot, at de kommer fra samme gård?

Michel Pedersen Albeck blev grosserer, og kaptain i det Borgerlige Artilleri og kan følges gennem adressebøgerne i København via Østergade 11, som han ejede sammen med Kierkegaard og Aabye til NyBørs (Privatbankens hovedsæde bag Børsen) til Bag Børsen (Tjæreborg) og videre til Christianshavn til Artillerikasernen (Irgens gård), hvor han ved sin død i 1832 boede (ejede) Brogaden 20. (Udenrigsministeriet) Ved sin død havde han tømmerhandel på tømmerpladsen 11-12.

Hans ene søn Peter Christian blev kommandør i flåden, herunder kongeskibet Dannebro og gift med Augusta Kierkegaard, som fremhæves som Søren Kierkegaards kusine (jeg kan ikke finde linket). Hun er datter af Silke og klædehandler Lauritz Kierkegaard, Købmagergade 19. (Der hvor Illum ligger i dag.)

Den anden søn blev Hofbager Niels Christian Albeck, som ”opfandt” wienerbrødet efter en studietur til Wien i 1844, hvor han hjembragte 3 bagersvende. Wienerbageriet lå på hjørnet af Kultorvet og Købmagergade, hvor nu Hennes og Mauritz ligger. (H.P. Hansen omtaler ham som Hofbager Olesen i fra Hyrde til Æresdoktor

Den 3. søn Carl Albeck blev født 4-5 måneder efter faderens død af Michels 2. kone, den ca. 22. årige Wilhelmine Kramp.


ole albæk
Resedavej 10  
Forfatter RE: "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
albaek
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 15.12.13
Lagt på d. 05/01/2014 17:33
Korrektion. Hosekræmmer Mads Christensen Albeck boede i FT 1787 og FT 1801 Østergade 34 (øster kvarter) og ikke Store Kierkestræde 49


ole albæk
Resedavej 10  
Forfatter RE: "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/01/2014 18:01
Lige et foreløbigt svar.
Mads Jensen Albæk og Peder Mikkelsen Albæk er to helt forskellige slægter.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=781
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=626

Begge havde en del efterkommere i København.

Jeg tror det er Nøvlingdegnen Kristen Madsen Albæk du har fat i.
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=72&nr=2191&sort=e&vis=2
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=60&nr=2338&sort=ef

Da han døde havde han 4 farbrødre, 4 sønner og en datter i København.

Men der er også fra ældre tid een eller to hosekræmmere Albæk i København der ikke har kunnet placeres i nogen af de to familier.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 05/01/2014 23:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/01/2014 18:08
Jeg går ud fra, at du kender de 2 bøger Snejbjerg Sogn I og II af Sulkjær. Der er noget om det her emne på side 22 -24.

Bogen Nøvling Sogn af K. Understrup har også noget på side 106 - 108. Der findes også et skifte efter degnen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 05/01/2014 18:31
Lige lidt supplerende om Mikkel Albæk:

I Liber Daticus fra Snejbjerg (Family Search, opslag 83) skriver Pastor Fabricius bl. a.:

Ligeledes anmærkes, at i Undertegnedes Embeds-Tid er bleven
oprettet for Distriktet et Bibliothek bestaaende af henved 200 Bind
givet ad de ædle Hrr. M. Alben, grossserer og J. Bechgaard
Borger og Strømpehander begge i København.

Jeg antager, at det er en skrivefejl, når præsten skriver "Alben", at der skulle stå "Albeck". Det antager Sulkjær også (side 23 i Snejbjerg Sogn 2), han antager, at der er tale om Mikkel Albæk. Derfor behøver det naturligvis ikke være rigtigt.

mvh,

Ove
 
Forfatter RE: "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/01/2014 00:05
Hardsyssels degnehistorie:
Nøvling:
6
Christen Madsen Albech, 1760—77, f. 1729
i Haunstrup, Snejbjerg Sogn. (Gaardfæster Mads Jen
sen A.). 1761 Gaardfæster efter Faderens Død, 15.
Juni 1760 Sognedegn i Nøvling-Sinding, død 21.
Juni 1777. — Gift med Mette Marie Sørensdatter, f.
1728, død 1. Sept. 1800 i København.
13 Børn:
1) Mads, f. 1754;
2) Søren, f. 1857;
3) Laurits, f. 1760;
4) Jens, f . 1765 ;
5) Elans Nicolaj, f . 1770 ;
6) Kirsten, f . 1752 ;
7) Anne, f . 1767 ;
nogle døde spæde .
1) 2) 3) blev Handelsmænd i København, hvor Degnens Brødre : Jens, Hans og Niels ogsaa drev Forretning

Skifte efter Christen Albæk (i Erik Brejls uddrag):
46 Christen Madsen Albæk, degn i Nøvling og Sinding. 21.6.1777, fol.188B, 197.
E: Mette Marie Sørensdatter. LV: Jens Alle i Tovstrup [i Snejbjerg sogn]. B: Kirsten 25, Mads 23, Søren 20, Laurids 12, Jens 12, Anne 10, Hans Nikolaj 7. FM: farbrødre Jens Madsen Albæk, Poul Madsen Albæk, Niels Madsen Albæk, Hans Madsen Albæk, alle hosekræmmere i København. Desuden nævnes afdødes søster Abelone Madsdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/01/2014 00:15
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: "michel pedersen albeck" en eller to familier Albæk fra gården Albæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/01/2014 00:07
Vedlagt et par sider af Nøvling Sogn.


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende fil:
albæk[67].pdf
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk