hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Tiende
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 09/10/2013 22:36
På de første sider af Liber Daticus for Snejbjerg Sogn 1775 - 1814 giver præsten en udførlig redegørelse for alt muligt vedrørende præstekaldet, herunder tiende for året 1776:
http://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33544-5863-63?cc=2078555&wc=M94Q-Z6N:1372344932
(tak for henvisningen til Family Search på hjemmesiden, Arne!)

Nu kommer mine spørgsmål:
1. Der er lavet tiende akkord (altså en aftalt mængde korn i stedet for udtagning af neg "i kærven"). Jeg troede ikke, at sådanne tiende akkorder blev almindelige før 10-20 år senere. Er der nogen der tør gætte på, om det har været en aftale, som skulle fornys hvert år, eller om den (allerede på det tidspunkt) skulle gælde i al fremtid?

2. En lille del af korntienden er konverteret til penge. Igen: jeg troede først, sådan noget skete 10 - 20 år senere. Nogen der kan hjælpe mig?

3. Herremanden på Møltrup, som ejede kirken, skal levere 5½ tønde rug til "brød og vin" (hvis ellers jeg har læst rigtigt). Jeg er totalforvirret: Jeg troede, at en kirkeejer bare indkasserede kirketienden, så kunne han holde kirken vedlige, hvis han havde lyst (eller havde brug for plus på sin saligheds konto :) Hvad betyder: "Brød og vin"?

mvh,

Ove Madsen

Redigeret af feldborg d. 09/10/2013 23:25
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk