hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Else Andreasdatter Skinderholm
Mary Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 19.02.12
Lagt på d. 12/08/2013 20:25
Da jeg ved, at Else Andreasdatter og Ole Poulsen Skinderholm i Sunds sogn har interesse for flere i dette forum, vil jeg spørge om nogen kender til hendes herkomst ?

Jeg ved, at hun må være født omkring 1751 ved da hun angives at være 75 ved begravelsen i Sunds 1826.

Min teori er, at faderen er Andreas Peitersen i Birk i Gjellerup.
Men det har ikke været muligt for mig, at finde hende døbt i kirkebogen i Gjellerup, eller det vil sige, Andreas Peitersen får et barn døbt i 1752, men navnet er godt nok ikke nemt at læse, Karen Goll, har foreslået Mette og det synes jeg ikke det er, men det er heller ikke så kort som Else.....Men kunne det være et længere navn, som indeholdt ordet Else ??
Hvad siger andre ?

Jeg er ked af, at jeg ikke er i stand til at linke fra AO hertil eller jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan jeg sætter evt kopi af siden herinde ?
1722 - 1762, Gjellerup, Hammerum, Ringkøbing/data/kirkeboeger/C515A/A/002/K04-05-A.Tif
opslag 183
hvis nogen har lyst, at give sit besyv med på denne her.

Min antagelse støttes af, at et par af Andreas Peiters børn står fadder til Elses børn, Især Appelone Andreasdatter fra Gjellerup.
Andreas Peitersen har en datter Else til konfirmation i 1768.


Mary Frøund Sørensen, Kibæk
 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/08/2013 11:23
Sammenlignet med hvad der står andre steder kunne der godt stå Mette og jeg har da også set andre der har tyde det sådan, men det beviser jo ikke noget. Jeg tør ihvertfald ikke afgøre det.

Men fakta er jo dog, som du også nævner, at Andreas Peitersen får en Else konfirmeret i 1768. Og det er bemærkelsesværdigt, at Karen Goll i sin afskrift ikke nævner hvornår hun er født, det gør hun ved de andre konfirmander. Karen Goll har altså heller ikke i den sammenhæng ment at det var hende der blev født i 1752.

Men at hun eksisterer ligger jo nogenlunde fast. Og meget taler for at det er hende der bliver gift med Ole Poulsen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
Mary Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 19.02.12
Lagt på d. 13/08/2013 14:41
Tak Arne.
Ja, jeg er egentlig ikke i tvivl om, at Else, der blev gift med Ole Poulsen, er fra denne søskendeflok. Ville bare være rart, hvis nu navnet havde passet.
Det du skrev, fik mig til at gå på AO og se efter hende blandt konfirmanterne. Men Karen Goll må enten have haft en anden original end denne her eller også er der gået totalt ged i affotograferingen i AO. Det er ikke muligt, at finde den folio KG henviser til eller nogen konfirmanter fra 1768. Det ser ud som om folierne er blevet blandet og nogen åbenbart udeladt. øv


Mary Frøund Sørensen, Kibæk
 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/08/2013 15:22
Ja der er rod i siderne omkring det tidspunkt. At AO så yderligere har lavet ged i det, og direkte mangler et par sider, bliver det jo ikke bedre af.

Men hjælpen er nær:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=310&dir=515a-03&size=75
Det står klart og tydelig Else.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
Mary Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 19.02.12
Lagt på d. 13/08/2013 16:32
tak tak


Mary Frøund Sørensen, Kibæk
 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 14/08/2013 12:56
Hej Mary
Der kan vist ikke være tvivl om at der skulle have stået Else og ikke Mette i dåbsindførslen. Andreas Peitersen er med sikkerhed far til Else. Ved du om Andreas var gift med Maren Jensdatter, evt. søster til Anne Jensdatter gift med Svend Nielsen 1732 i Vrå?

mvh Jørn Jensen
 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
Mary Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 19.02.12
Lagt på d. 14/08/2013 17:31
jørn jensen skrev:
Hej Mary
Der kan vist ikke være tvivl om at der skulle have stået Else og ikke Mette i dåbsindførslen. Andreas Peitersen er med sikkerhed far til Else. Ved du om Andreas var gift med Maren Jensdatter, evt. søster til Anne Jensdatter gift med Svend Nielsen 1732 i Vrå?

mvh Jørn Jensen


Hej Jørn

1732 2o . søndag; e .trin . vift Andreas Pæitersøn i Huset og; Marrer. Jensdtr . i Birk

Jeg vurderer, at de er søstre ud fra fadderlisterne til børnene. Men noget sikkert svar, har jeg ikke på det endnu. Jeg gætter på, at det er Jens Mickelsen i Birk, der er faderen. Der er så en søster fra 1705, der hedder apelone, det passer jo også med opkald.
Det kan så også passe, hvis det er samme Jens Mickelsen, der får en Maren døbt 1702, det er så bare i Frølund.........Men nu er jeg så ude i at hugge en hæl og klippe en tå, for at få det til at passe, det er jo ikke så godt for en slægtsforsker
Bare der var nogen skifter et sted Har ikke fået kigget efter det endnu

Mvh Mary


Mary Frøund Sørensen, Kibæk
 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 15/08/2013 18:06
Hej Mary
Jeg har samme antagelse mht. Jens Mikkelsen i Birk, og han kan muligvis være flyttet.
mvh jørn
 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 15/08/2013 22:55
Hej Mary.
Jeg har fulgt din tråd fra starten, men først nu må jeg til tasterne, da Jørn skrev:

Jeg har samme antagelse mht. Jens Mikkelsen i Birk, og han kan muligvis være flyttet.

Dette er ikke rigtigt, for der var en Jens Mickelsen samtidig i begge byer, da de begge fik døbt et barn med 14 dages mellemrum i 1702, AO 39 og AO 40.
Jens Mickelsens barn i Birck kaldet Abelone og Jens Mickelsens barn i Frølund kaldet Maren.

Jens Mickelsen i Frølund nævnes allerede i matriklen 1688 som fæster af en 1/4 part af en gård i Frølund, der ejes af oberst Munch til Brejninggaard, og Jens Mickelsen nævnes ved Herningsholms salg i 1701, som fæster af en gård i Birck.

Vedr. Karen Goll afskrift af barnets navn i 1752, så er jeg meget enig med hende, barnet kaldes: Mette, det forstyrende store M er ikke brugt ret meget af præsten, men det ses dog også ved Mikkel flere steder, og formen findes i bogstavtyper fra 17. og 18. århundreder.
Min antagelse er, at præsten måske har kaldt hende Mette, mens forældrene havde sagt Else, og derfor brugt det navn, hvorfor Else blev skrevet ved hendes konfirmation, men at præsten så ikke kunne finde hendes fødsel, hvilket måske bekræftes af det manglende fødselsår ved konfirmationen.

En anden ting er, at Karen Goll har skrevet:
Andreas Pæitersøn i Huset
ved vielsen i 1732. Det er jeg uenig i, da jeg er ret sikker på at der står: Andreas Pæitersøn i Lund.
Jeg har checket både mikrokort, AO og HH, og min mening er: Lund.

Du skrev, at du ikke havde checket skifter endnu, men m.h.t. et skifte efter Andreas Peitersen, der døde i 1771, så nævnes han i Herningholms jordebog 1771, som fæster af en gård i Birk, så hvis der skulle være et skifte efter hans død, så skulle den være i Herningholms skifteprotokol 1741-1788, og der er det ikke nævnt i registret, og Erik Brejls fortegnelse nævner heller ikke noget, desværre.

Fortsat god jagt efter anerne.

M.hv.h. Niels Okkels

 
Forfatter RE: Else Andreasdatter Skinderholm
Mary Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 19.02.12
Lagt på d. 16/08/2013 13:31
Mange tak til Niels
Især omkring det med at der var to samtidige. Det var også lidt formålet med at skrive det her, at få afklaret om nogen havde det overblik, så rigtig mange tak for det.
Det er meget udførligt. Og der kan man se, altid tjekke original kilden, altså. Den med Lund
Omkring det med Mette, så hænger det nok sammen med, at de har haft et barn der hed Mette tidligere, som så er gået bort. Så har præsten nok troet at den skulle fortsætte. Men vi kommer det jo aldrig nærmere end det. Det er som om at de får børnene i 2 kuld, hvor der kun er en Anne der bliver voksen fra første hold.
Jeg tror, desværre ikke, der er noget skifte efter ham og det er der heller ikke efter datteren Abelone, som døde i Gjellerup bye i 1816, der var ikke noget at arve.
mvh Mary





Mary Frøund Sørensen, Kibæk
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk