hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter "Slægter fra Borris sogn" ??
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 11/08/2013 12:49
Jeg har liggende et notat om, at jeg skal se i Lindberg: "Slægter fra Borris sogn".
Det er sandsynligvis en bog eller artikel.
Jeg husker ikke, hvor jeg har notatet fra, og jeg har ikke kunnet finde noget, der passer på den titel.
Nu kan jeg godt bruge den - hvis den findes - så hvis der er en, der kan fortælle, hvad det er, vil jeg være glad.

Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: "Slægter fra Borris sogn" ??
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/08/2013 15:58
Prøv at spørge Ove Enevoldsen på lokalarkivet i Borris:
http://www.borris.dk/lokalomraadet/lokalhistorisk-arkiv/


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: "Slægter fra Borris sogn" ??
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 14/08/2013 09:21
Carl Lindberg Nielsen var landsarkivar i Odense, og har skrevet en del - bl. a. bøger om Rinkøbing og Varde - men jeg er aldrig stødt på den titel du nævner, så sandsynligvis er det en artikel - eller måske et kapitel i én af bøgerne.

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: "Slægter fra Borris sogn" ??
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 15/08/2013 14:08
Hej Bent.
Du har sikkert ret i at det er fra en bog eller en artikel. Desværre har jeg ikke noteret, hvorfra jeg har oplysningen.
Jeg har haft kontakt med Lokalhistorisk Arkiv i Borris, men de har heller ikke umiddelbart kunne hjælpe.
Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: "Slægter fra Borris sogn" ??
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 15/08/2013 21:49
Hej Jens
Jeg har tilladt mig at lave lidt om på din formulering, for jeg får selv af og til noteret diverse småbidder forkert, til stor ærgrelse og enorm frustration senere hen!

Så, hvis jeg med lidt ’kunstnerisk frihed’ ser bort fra kolon og citationstegn, så læser jeg følgende:
Lindberg – slægter (slægtninge?) – Borris sogn

Joachim/Joakim Lindberg var i FT 1801 ’børnenes informator’ hos sognepræst Krarup, i Borris præstegård.
Frelle Lindberg Frellesen dimitterede i september 1809 fra Krarups seminarium i Borris.

Begge Lindberg’er er nævnt op til flere gange i Nygårds Sedler – den første stammede sandsynligvis fra Kolding, mens den anden blev født i Bevtoft, Haderslev amt.
Joachim giftede sig med en pige fra Gødstrup, og flyttede til Kolding.
Frelle blev henrettet i 1811 i Holstebro, for mordet på sin kæreste.

Venlig hilsen
Lene
 
Forfatter RE: "Slægter fra Borris sogn" ??
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 16/08/2013 18:03
Hej Lene.
Ja, nogen gange kan det være godt at tænke lidt alternativ. Men i dette tilfælde giver det dog ikke gevinst, selv om det lyder spændende med ham, der bliver henrettet i Holstebro.

Det er ikke nogen med navnet Lindberg, som jeg søger oplysninger om, men derimod Morten Jensen fra Lindvig og hans datter Karen Mortensdatter gift med Laurids Christensen i Synderby i Borris.

Jeg har bestilt bogen "Borris sogn og dets beboere 1699-1988" Der skulle vist være lidt deri om dem.

Det var for at se noget om de samme personer, jeg mener at have set, at der skulle være noget i det omtalte materiale af Lindberg.

Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: "Slægter fra Borris sogn" ??
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 17/08/2013 06:56
Hej Jens
Ja, indrømmet - den var jo nok lige langt ude, men da jeg så navnet Lindberg i forbindelse med Borris sogn, så ringede der straks nogle klokker! – Til gengæld har jeg fået sat mig lidt ind i Carl Lindberg Nielsens værker!

Frelle Lindberg Frellesen var søn af degnen i Lind, Marqor/Marcus Frellesen, der var kommet til egnen fra Bevtoft, Haderslev amt. Frelles søster, Bolette, var gift med én af mine forfædre, skolelærer Thomas Petersen. Bolette døde i barselsseng, hvorefter Thomas Petersen giftede sig med Ellen Margrethe Knudsdatter.

Frelle led en grusom død, som du kan læse om her: http://www.geni.com/people/Frelle-Lindberg-Frellesen/6000000019281699312

Hvad der drev ham til at begå mord er måske beskrevet i en lille mindesang, som han selv skulle have skrevet, og hvoraf der findes et eksemplar i Statsbibliotekets særsamlinger – endnu har jeg ikke læst den.



Tilføjet d. 18. aug.: Ovenstående billede af forsiden til mindesangen om Frelle Lindberg Frellesen har jeg fundet på denne blog af Mona Dubgaard, der som titel har ’ Statsbibliotekets særsamlinger ’ og hvorom hun skriver at ’ Formålet med denne blog er at udbrede kendskabet til de specialsamlinger, som Statsbiblioteket også rummer.’ - Bloggens indhold er meget vidtspændende, og derfor interessant for slægtsforskere.
http://mona-wwwbloggercom.blogspot.dk/2011/06/skillingsviser-billeder.html

Venlig hilsen - og go' weekend
Lene

Redigeret af Lene B. Andersen d. 18/08/2013 06:38
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk