hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Christian Christensen Bjerrehuus, 1804-1897
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 27/06/2013 13:28
Ved dåben i 1805 har han fået navnet Peder Christian, søn af Christen Christensen, der i 1836 bliver begravet som "Huusmand i Bjerrehuus af Egeberg".

Som ung mand lægger min tiptipoldefar de tørre, magre og af sandflugtsplagede jorde i Bjerrehuse, tæt på Egebjerg i Ejsing sogn, bag sig og drager sydpå. Peder Christian flytter til Holstebro, hvor han i sommeren 1829, 24 år gammel, gifter sig med den 35-årige Ane Elisabeth Ibsen, og som 29-årig (FT 1834) er han gift, bosat i Holstebro og arbejder som væver.

I 1857, da han er 53 år gammel, bliver Peder Christian skilt fra hustruen fra første ægteskab, Ane Elisabeth, med hvem han har fået fire sønner. Ifølge FT 1860 befinder han sig som ”fraskilt væver” i Voel (Woel By, Tvilum Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt). På et tidspunkt mellem 1860 og 1862 flytter Peder Christian til Herning, hvor han d. 29. april 1862 gifter sig med den 11 år yngre tjenestepige Mette Kirstine Christensdatter. Til Herning er også flyttet den yngste af hans fire sønner, Niels Hjelm Pedersen Bjerrehuus, der d. 8. maj 1860 er blevet gift med skolelærer Thomas Petersens yngste datter, Ane Christine Petrea Petersen.

Nu til de mystiske bosteder i Herning…
1) Ved dåben af barnebarnet Ellen Margrethe Bjerrehuus, d. 9. februar 1861 i Herning, oplyses hans adresse som ’Bakstedet’- et stednavn, som jeg har kunnet finde to gange i folketællingerne fra Herning, år 1870, hvorefter stednavnet tilsyneladende forsvinder igen.
2) Ifølge FT 1870 og FT 1880 bor han i et hus, ’Aldershvile’, på Sønderager Mark, Herning.

Hvis nogen kan mig give mig ydereligere information om disse to bosteder, ’Bakstedet’ og ’Aldershvile’, evt. om andre tidligere eller senere beboere, vil jeg være meget taknemlig – jeg tror nemlig ikke, at de førnævnte bosteder har noget at gøre med denne byggegrund: ” P.C. Bjerrehus vil bygge et beboelseshus i Herning, i hvilket Abelone får en lejlighed, mod at hun laaner Bjerrehus 350 rd. Huset skal ligge i trekanten mellem Aarhus-Ringkjøbing hovedvej og den nye mindre landevej fra Herning til Vejle og Herning gæstgivergaard. Denne byggegrund har Bjerrehus købt af uhrmager Niels Amtrup Nielsen."http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=566&rowstart=20

Mine notater om Peder Christian på geni.com: http://www.geni.com/people/Peder-Christian-Christensen-Bjerrehuus/6000000014960195361

På forhånd mange tak - Lene

Link gjort klikbare. mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 27/06/2013 16:10
 
Forfatter RE: Peder Christian Christensen Bjerrehuus, 1804-1897
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/06/2013 01:15
Lene B. Andersen skrev:
” P.C. Bjerrehus vil bygge et beboelseshus i Herning, i hvilket Abelone får en lejlighed, mod at hun laaner Bjerrehus 350 rd. Huset skal ligge i trekanten mellem Aarhus-Ringkjøbing hovedvej og den nye mindre landevej fra Herning til Vejle og Herning gæstgivergaard.

Den bemærkning forvirrer mig lidt.

Dette foregår i 1863 og altså må det være den gamle gæstgivergård (i dag Hotel Eyde) der er tale om. Det passer jo også meget godt med at vejen fra Vejle (Søndergade) kommer ind der. Men jeg kan ikke rigtig se hvilken trekant der skulle være tale om, eller hvor den nævnte grind skulle have ligget.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk