hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 27/06/2013 11:36
Min tiptipoldefar Thomas Petersen (1787-1861) kom til Herningegnen fra ’Pedersminde’ i Debelmose, Borris. Seminarist fra Borris Seminarium, skolelærer i Herning, kirkesanger, plantør og i 1834 også ejer af gården ’Nyborg’ i Herning. Gift 1. gang med Bolette Frellesen, gift 2. gang med Ellen Margrethe Knudsdatter, datter af Knud Jensen Kølbæk og Maren Larsdatter, Holing.

Jeg mener at have nogenlunde styr på hans liv og levnedsforløb (fra ’Pedersminde’ ->Lind->Herning Skole->’Nyborg’->’Sønderager’), men følgende skøde kan jeg ikke placere:

"Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn, til Anders Jensen i Herning by, på hans sted, som sidst har været beboet af Christen Pedersen Furholt. Købesummen 100 rbd. som er betalt. På stedet hviler en aftægtskontrakt for Søren Johansens enke, for hendes livstid. Dateret Herning skole 25. juli 1825. Tinglyst 11. juni 1831." http://78.156.97.214:8080/pdf/1830-1831.pdf (se side 14, for året 1831)

1) Er det mon en ejendom, som han blot har handlet med? Hvor var den cirka beliggende?
2) Skødet er dateret 25. juli 1825, men først tinglyst 11. juni 1831. Hvad skyldes dette?
3) Om gården ’Nyborg’ – var enken Elene Dortea Tvermose den forudgående ejer af gården?
4) Hvornår overtog Thomas Petersen ’Nyborg’?

Mine notater om Thomas Petersen på geni.com:
http://www.geni.com/people/Thomas-Petersen/6000000018637549392

Hvis nogen kan hjælpe mig med at afklare forholdene omkring ’Nyborg’, vil jeg blive meget glad.

På forhånd tak - Lene

Link gjort klikbare. mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 27/06/2013 16:09
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/06/2013 16:02
Justitsraad Krarup skriver i "Gamle Minder fra Hammerum Herred" under omtalen af herredsfoged Landt:

»Efter at Landt havde faaet opført et Thing- og Arresthus i Herning,
købte han Gaarden Herninglund, der den Gang kaldtes Nyborg, af Skolelærer
Petersen, der ejede og passede denne Gaard ved Siden af sin Skolegerning.


Samme forfatter i "Herning_sogn og plads før og nu" angiver ejerrækken for Herninglund (Nyborg) sådan:

Herninglund (Lars Sællænder,Tværmose, Petersen,
Landt, der tilplantede Fællesgravene deromkring,
Hoffbaur, Niels Pagh, Hans Bertelsen)



mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 27/06/2013 16:11
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 27/06/2013 18:06
Super, feldborg – tusind tak for dine oplysninger!

Jeg er vokset op med at høre mine mostre og morbrødre tale om en stor gård, som familien på et tidspunkt havde ejet, og som skulle have været beliggende nord for det nuværende Vestergade og Bredgade i Herning. Hvor stor ejendommen har været, rent arealmæssigt, i de få år min tiptipoldefar ejede den, er lidt vanskeligt for mig at overskue, men er også af mindre betydning. Sikkert er det dog, at min tiptipoldefars yngste datter, Ane Christine Petrea og hendes ægtemand (væver og senere plantør) Niels Hjelm Pedersen Bjerrehuus boede i Vestergade 50 og 52 gennem mange år, og at disse mine tipoldeforældre frasolgte en del ejendomme i Vestergade, alle beliggende på den nordlige side, i årene 1900 til 1914. Om ejendommene/parcellerne (Vestergade 32, 38, 40, 50 og 52 + unummerede fra tiden da Vestergade hed Kapelvej) har været en del af arven fra Thomas Petersen til datteren Ane Christine Petrea, eller om det unge ægtepar selv investerede deres penge i opkøb – ja, det kan jeg kun gisne om.

Ang. mine oprindelige spørgsmål:
1) Thomas Petersen har nok næppe selv beboet ejendommen – hvor end den så lå henne.
2) Hvad skyldes det lange tidsrum mellem datering af skødet og så til det bliver tinglyst? Var det normalt? Jeg er ikke så godt inde i det juridiske…
3) Mit spørgsmål er blevet besvaret på bedste vis
4) Spørgsmålet er mindre væsentligt.

Venlig hilsen, Lene
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/06/2013 00:57
For nu at tage gården Nyborg først, så er den jo ret nem at stedfæste.

Den kom jo senere til at hedde Herninglund, senere igen Herninglund Mejeri, senere igen restauranten Romatica (i daglig tale Erotica), og efterfølgende flere andre aktiviteter - et lille stykke oppe i Smallegade.

Fra gården blev i 1876 solgt jord til bla. Markedspladsen og til Vestre gæstgivergård.

De andre ting du nævner har jeg ikke helt styr på. Prøv evt. at spørge Doris på Lokalarkivet i Herning, hvis ikke andre melder sig på banen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 28/06/2013 21:05
Det var Arne Feldborgs svar, som satte mig i gang med søge på, i og omkring Herning Vestre Kirkegård, Herning Vestre Anlæg – og til dels om J.C. Landts plantage.
Justitsraad Krarup skriver i "Gamle Minder fra Hammerum Herred" under omtalen af herredsfoged Landt:

»Efter at Landt havde faaet opført et Thing- og Arresthus i Herning, købte han Gaarden Herninglund, der den Gang kaldtes Nyborg, af Skolelærer Petersen, der ejede og passede denne Gaard ved Siden af sin Skolegerning."

Samme forfatter i "Herning sogn og plads før og nu" angiver ejerrækken for Herninglund (Nyborg) sådan:

Herninglund (Lars Sællænder,Tværmose, Petersen, Landt, der tilplantede Fællesgravene deromkring, Hoffbaur, Niels Pagh, Hans Bertelsen)

-----

Bjerrehuus’erne ankommer til Herning omkring 1860/1862; det var far og søn, der begge havde valgt at forlade Holstebro for at søge nye muligheder i Herning. Faderen, vævermester Peder Christian Christensen fra Bjerrehuse i Ejsing sogn og sønnen, Niels Hjelm Pedersen Bjerrehuus, uddannet væver hos sin far, senere plantør – og så sandelig også handelsmand!

Her er to af ganske mange skøder og købekontrakter, som har vist sig spændende og interessante for mig i min kortlægning af familien Bjerrehuus (også skrevet Bjerrehus) i Herning.

"Skøde af 22. april 1872, tinglæst 8. novbr. 1873, fra Jens Christian Laustsen Støvl til N.H. Pedersen Bjerrehus, på en Strimmel Jord til vej (indkørsel) fra gaden i Herning til Assistentskirkegaarden i Herning til købesum 10 rd."

"Købekontrakt af 2. juli, tingl. 11. juli 1874, fra væver N.H. Petersen Bjerrehus, til bestyrelsen for Assistentkirkegaarden i Herning (apotheker Møller m.fl.), til en assistentkirkegaard en parcel på 15.557 kvadratalen, fra hans ejendom i Herning for købesum 250 rd. på nærmere aftalte betingelser."

NB: 15.557 kvadratalen er cirka 6.129m2 = 1,1 tønde land – til sammenligning var den gamle kirkegårds areal på 2.970m2; http://www.hedeagerkirken.dk/index.php?id=34917

-----

Og jeg, Lene, som troede, at Niels Hjelm Pedersen Bjerrehuus’ børn udvandrede til Amerika på grund af nød!

Heldigvis kom min mormor tilbage til Danmark, og det som ”skjult passager” – min oldemor, Ane Elisabeth, var gravid med parrets tredje barn (min mormor), da hun og ægtemanden Niels Pedersen vendte tilbage til Danmark (de blev gift d. 30. nov. 1893 i Chicago, Cook County, Illinois).

Go' weekend - Lene

Redigeret af Lene B. Andersen d. 28/06/2013 21:31
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 13/07/2013 22:27
Hej Lene B.(jerrehus) Andersen. På Feldborgs hjemmeside har jeg lagt et slægtsgårdsarbejde ind om Skolelærer Petersens hjem. Du finder det til venstre som nr. ca. 26 fra oven: Gaarden Pedersminde. Men du har måske opdaget det. Han er min kones tipoldefar. Venligst Carl.
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 14/07/2013 15:18
Kære Carl

Jeg har siden min opstart med at forske lidt i mine aner haft umådelig glæde af Hammerum Herred Slægtsforskning & Lokalhistorie – jeg ville aldrig være kommet så langt, hvis det ikke havde været for denne webside, dets mange medlemmers bidrag samt venlige hjælp. Arne Feldborg er som webmaster og tovholder på sitet en stor inspirationskilde, og utrættelig når drejer sig om at hjælpe andre med interesse for slægtsforskning.

Og hvilken glæde det var at læse dokumentet ’Gården Pedersminde i Borris’ – jeg læste det første gang fra ende til anden, og har siden da ofte brugt det som reference og kildemateriale. En stor tak til dig for at lade andre nyde godt af sådant et fantastisk stykke arbejde. http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=50

---

Thomas Petersen havde i 1815 fået særlig bevilling til at uddanne sig som seminarist ved Borris Seminarium, og året efter kunne han i den sene alder af 28 år kalde sig skolelærer, og efter kun ét års deltagelse i studierne. I oktober 1816 giftede han sig med Bolette Frellesen, hvis far var degn i Lind, Rind Sogn. Det er ikke usandsynligt at Thomas underviste på Lind Skole - Thomas og Bolettes to sønner blev begge født i Lind.

"Det Kongelige Danske Cancellie har under 20de d. M. tilskrevet os saaledes:
Directionen for det Kongelige Skolelærer Seminarium i Borris har under 24de s. m. tilskrevet dette Collegium 2de med fordeelagtige Anbefalinger forsynede Ansøgninger, hvor Thomas Pedersen af Debbelmose, 28 Aar gammel og Hans Jacob Jensen af Nørbork 25 Aar gammel anholde om, at de deres anførte Alder uagtet, maatte antages, som Elever ved Seminariet. I denne Anledning skulde Cancelliet herved tjenstligst tilmelde velbemeldte Direction til fornøden Efterretning og Bekjendtgjørelse for Vedkommende, at dette Collegium efter de oplyste Omstændigheder Bifalder de nævnte Supplicanteres Antagelse paa Borris Skolelærer Seminarium.

Dette Communiceres Deres Høiærværdighed til Behagelig Efterretning og Kundgjørelse for Vedkommende.
Ribe d. 24 mai 1815, Paa S. F. Biskoppens og egne Vegne, Koefoed
S. T. Hr Amtsprovst Krarup, Ridder af Dannebrogen"

http://78.156.97.214:8080/pdf/Borris_C-642a-3_1814-1826_Kopibog.pdf

Han dimitterede i 1816, med karakteren ‘Meget Duelig’: http://78.156.97.214:8080/pdf/Borris_C-642a-5_1808-1825_Dimitterede.pdf

---

Thomas Petersen fandt jeg også nævnt i ’Degne i Rind-Herning’ af H.P. Hansen, ’Fra gamle Dage’, bind III side 44-80: ” Ved Frellesens Død i 1837 blev daværende Lærer i Herning, Thomas Pedersen, Degn i Herning, medens Johannes Pedersen Hviid blev Degn i Rind.” http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=6

---

Thomas’ første hustru, Bolette Frellesen (datter af degnen Marcus/Markor Frellesen og søster til seminarist Frelle Lindberg Frellesen, der blev den sidste person til at blive offentligt henrettet ved halshugning og sat på hjul og stejle på Galgehøjen uden for Holstebro i 1811, for mordet på kæresten året før) døde efter fødslen af parrets anden søn, hvorefter Thomas giftede sig med Ellen Margrethe Knudsdatter, min tiptipoldemor.

Fortsat god søndag, Carl
Med venlig hilsen
Lene

Redigeret af Lene B. Andersen d. 14/07/2013 15:27
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 24/07/2013 21:40
Hej Lene B. Andersen! Min kones moster Jenny var kusine til ortopædisk skomager Jakob Peter Bjerrehus. Hans og hustrus gravsted er fredet. Det findes ret tæt på kapellet. De fik 4 børn, som var meget dygtige og afholdte, men alle fire døde i deres ungdom, så de to gamle Bjerrehuser sad tilbage i ensomhed og tænkte på deres kære børn. Du kan se stenen på dk-gravsten.dk Bare denne lille historie, og jeg går altid forbi gravstedet, når jeg er på kirkegården, og tænker! venligst Carl.
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/07/2013 10:14
Direkte link til billede af gravstenen:
http://www.dki-01.dk/herningvestre/herningve_visbilled.php?img=/herningvestre/pics/PICT1035184.jpg

Og andre eventuelle medlemmer af Bjerrrehus-familien:
http://www.dki-01.dk/herningvestre/herningve_svar_soeg.php?safeseek=bjerrehus


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/07/2013 10:17
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Lene B. Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.13
Lagt på d. 25/07/2013 11:28
Hej Carl og Feldborg.

Tak for jeres beskeder - og ja, Carl, det var jo nok en lidt trist alderdom, som de to fik.

Er der nogen af jer der kender de "nærmere aftalte betingelser", der refereres til i nedenstående:

"Købekontrakt af 2. juli, tingl. 11. juli 1874, fra væver N.H. Petersen Bjerrehus, til bestyrelsen for Assistentkirkegaarden i Herning (apotheker Møller m.fl.), til en assistentkirkegaard en parcel på 15.557 kvadratalen, fra hans ejendom i Herning for købesum 250 rd. på nærmere aftalte betingelser."


Var det mon en del af betingelserne fra Niels Hjelm Petersen Bjerrehuus, at han og hans efterkommeres gravsteder skulle være fredet?

Ha' en fortsat dejlig dag derude
Mvh, Lene
 
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/07/2013 12:24
Det kunne godt lyde som et kvalificeret gæt. Men der er naturligvis også andre muligheder.

Så vidt jeg lige husker findes der kopier af de tinglæste dokumenter på lokalarkivet i Herning, så det må kunne opklares ad den vej.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skøde fra skolelærer Thomas Petersen i Herning sogn
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 25/07/2013 23:47
Nej, for det er kun få år siden stedet blev fredet, for øvrigt sammen med andre. Herning Kirkegårde udgav for måske 10 år siden en lille tryksag om "Hernings Fædre" på Vestre Kirkegård. Deri er nævnt Jacob Bjerrehus, "formentlig Hernings første ortopædiske skomager, idet det fortælles om ham, at han havde en sjælden evne til at lave fodtøj til mennesker med vanskelige fødder. Det gav ham kunder over hele Jylland." mvh. Carl.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk