hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Kirkebøger og andre trossamfund?
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 21/05/2013 15:32
Jeg undrer mig over om man ikke registrerer alle begravelser i kirkebøgerne - også hvis den afdøde er medlem af et andet trossamfund. Hvor skal man ellers søge efter disse afdøde? Jeg søger f.eks. efter en mand der døde i januar 1949 og som muligvis var udmeldt af folkekirken. Jeg ved han blev begravet på Alderslyst Kirkegård i Silkeborg. Men kirkebogen for Alderslyst nævner ham ikke. Kan det være rigtigt?
Med venlig hilsen
Inger Juel Nielsen
 
Forfatter RE: Kirkebøger og andre trossamfund?
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 22/05/2013 10:05
Jeg har gennemgået kirkebogen for Silkeborg over en periode på 5 år fra 1941 til 1945. Der er cirka 14 steder hvor der udfor begravelsen står "uden gejstlig bistand" og nogle steder er der angivet et trossamfund. Så i nogle tilfælde registrerer man det. Jeg har ikke fundet noget tilfælde i Alderslyst Sogn.
Den person jeg søger er glarmester Frode Janus Høegh, Guldbergsgade 7, Alderslyst Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt. Han døde i 1949, vist nok i januar. Han døde i hjemmet og begravelsen foregik fra hjemmet. Hans gravsted var på Alderslyst Kirkegård, men er nu sløjfet.
Frode Janus Høegh er født i Skannerup Sogn, Gjern Herred, Skanderborg Amt den 11.01. 1889. Udfor hans fødsel og dåb i kirkebogen er der ikke nævnt noget om at han er udtrådt af folkekirken. Men der er formodninger om at han havde meldt sig ud. Hans enke meldte sig ud året efter - altså i 1950.
Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvorfor hans begravelse ikke står i kirkebogen for Alderslyst?

Redigeret af Inger Juel Nielsen d. 22/05/2013 22:35
 
Forfatter RE: Kirkebøger og andre trossamfund?
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 24/05/2013 00:07
Hej Inger
Min oldemor blev også begravet på Alderslyst kirkegård og hende fandt jeg i Balle, Hids, Viborg Kirkebog. Om det er almindeligt på de kanter ved jeg ikke, men de andre døde på samme side i KB er henholdsvis begravet i Gjødvad, Alderslyst, Silkeborg, Balle og Viborg.

God jagt


herholt
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk