hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Efterlysning af ukendt slægtning
Lises
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.07
Lagt på d. 02/04/2013 12:38
Min mormor blev født på Rishospitalet Sokkelund København d. 12 august 1912. Jeg har nu fundet hende i kirkebøgerne via arkivalieronline. Hun er opført på opslag nr. 448. Gudrun Kathrine Andersen Lauwring. Hendes mors navn kender jeg og kan også sagtens læse dette ud fra kirkebogen,.. (Ane Dorthea Andersen Lauwring 20 år født 22/12-1891 i Ramsing) -det er navnet på den ukendte fader som jeg leder efter. Kan nogen mon tyde hvad der står ovenover moderens navn m.m.? Og hvordan kan man mon ellers finde frem til faderen? Jeg vil være meget taknemlig om nogen kunne hjælpe mig
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
Lises
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.07
Lagt på d. 02/04/2013 13:51
Min mormor har også en helbror ved navn Gudmund Andersen Lauwring født 3. maj 1915 og står nævnt i kirkebogen Ringkøbing amt, Ginding Herred, Sahl sogn, opslag nr. 43 Her er faderen heller ikke nævnt
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 02/04/2013 18:45
Hej

Hvordan kan du vide, at det er en helbror, når faderen ikke er nævnt? De to børn får jo moderens efternavn.

Faderens/fædrenes navn(e) kan du finde, hvis moderen har rejst en faderskabs-/alimentationssag:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/faderskab_-_en_vejledning

Familieretlige sager i København kan ses på ArkivalierOnline, men umiddelbart kunne jeg ikke finde nogen Lauwring i Register til AJ-journal for 1912.

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_familieretlige_sager_i_kobenhavn

Rigshospitalet 1911-1912, opslag 448: Ug fød 876B 20 Aar. Barnets nr. er 858B. Under Anmærkninger står der: moder indf. 2/6-82, meldt fra dåbssg. 26/5-82

Kom din mormor i pleje? Se http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning

- men faderen kan nok ikke opspores ad den vej.

Gudrun Kathrine bliver døbt i Vor Frelsers Kirke (Vor Frelser 1908-1913, opslag 224), men dér er ingen yderligere oplysninger at hente, ikke engang fadderne er nævnt.

Venlig hilsen
Inger Toudal

Redigeret af IHToudal d. 02/04/2013 18:50
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 02/04/2013 23:09
Hej
Her er lidt jeg fandt på familien. Det meste kender du sikkert.

Ringkøbing, Ginding, Sahl, Vinderup Stationsby, , 24, FT-1921, C3148
Anton Nielsen 17-12 1893 Gift Husfader Eksta landpost Vinkel
Dothea Nielsen 22-12 1891 Gift Husmoder Ramsing
Gudrun Andersen Lauring 12-8 1913 Ugift Barn København
Gudmund Andersen Lauring 03-05 1915 Ugift Barn Sahl
Børge Lange Nielsen 19-3 1918 Ugift Barn Sahl
Ragnhild Laurvig Nielsen 8-9 1919 Ugift Barn Sahl________________________________________

Gudmund er konfirmeret i Grinding 1929 op 88

Gudruns dåb Vor Frelser, Sokkelund, Kbh. 26.09.1912 opslag 224.
over moderens navn står (876 Ved henvendelse til kordegnen kan du måske få oplyst hvad det dækker over.
Mvh


herholt
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
Lises
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.07
Lagt på d. 03/04/2013 19:49
Til Inger Toudal. Jeg har set på linkene som du henviser til og jeg må sige, at jeg ikke er kommet videre i sagen -desværre. Jeg har heller ikke kunnet finde nogen "Lauwringer" i Registerne. Så vidt jeg ved skulle den broder være en helbroder, det er i hvert fald dét som er blevet fortalt i familien,.. -men du har da ret, når alt kommer til alt, så kan man jo aldrig være helt sikker,..

Til herholt. Jeg vil tage imod dit råd og henvende mig til kordegnen og spørge om hvad disse tal dækker over,..

Tak til jer begge for jeres hjælp

En venlig hilsen fra Sahlholdt
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
Lises
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.07
Lagt på d. 03/04/2013 21:29
I folketællingen den 1. februar 1911 kan jeg se at Ane Dorthea Andersen Lauwring stadig bor hjemme hos forældrene i Ramsing sogn opslag nr. 9, -altså hun bor stadig hjemme 7 måneder før hun nedkommer med sit barn, som blev født på Rishospitalet Sokkelund København d. 12 august 1912. Kan hun mon have taget til København udelukkende for at føde sit barn?

Barn nr. 2 bliver født i Sahl ved Vinderup, hvor hun jo også senere bliver gift med Anton Nielsen d. 19. december 1915.

Redigeret af Lises d. 03/04/2013 21:51
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
IHToudal
Medlemmer

Antal indlæg: 278
Bopæl:
Tilmeldt: 30.11.09
Lagt på d. 03/04/2013 23:55
FT-1911 blev nu afholdt 18 måneder før nedkomsten i august 1912, men det udelukker jo ikke, at moderen kunne være taget til København udelukkende for at føde sit barn.

I og med at hun er hemmeligt fødende (det er det, nummeret 876B dækker over!), er det ikke anført i Rigshospitalets kirkebog, hvor hun opholdt sig på 10-månedersdagen før fødslen.

Ifølge Rigshospitalets kirkebog er moderens navn først blevet indført 2/6-1982. Derfor har det vel været nødvendigt at skrive moderens nummer 876B ind i Vor Frelsers kirkebog også, så man kunne finde hende i Rigshospitalets kirkebog.

På Rigsarkivet findes der en Protokol over ugifte fødende 1908-1937 for Fødselsstiftelsen/Rigshospitalet, men jeg er ikke klar over, hvilke oplysninger der kan findes dér udover moderens navn, fødested og fødselsdato:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=protokol+over+ugifte+f%C3%B8dende&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=400124&ngnid=&heid=3821237&henid=3821237&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Venlig hilsen
Inger T.

Redigeret af IHToudal d. 04/04/2013 00:05
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
Lises
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.07
Lagt på d. 04/04/2013 07:23
Mange tak Inger, for opklaringen af hvad tallene og datoerne i anmærkningerne dækker over
Når nu det gennem disse numre viser sig, at min oldemor først havde tænkt sig ikke at vedkende sig sit barn, -for det er vel tanken når man vælger at føde hemmeligt,. -ja så er håbet om at finde min oldefar jo nok blevet noget mindre,..
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
Bonnet
Medlemmer

Antal indlæg: 89
Bopæl:
Tilmeldt: 26.03.08
Lagt på d. 23/04/2013 18:08
Hej Sahlholdt!

Jeg faldt over navnet Anton Nielsen!

I vores familie album har vi et billede med teksten "Anton Nielsen med familie" skrevet bag på, med blæk.
Min familie kommer fra Borbjerg "nabo" til Sal/Sahl, så MÅSKE er det dem?? (kan også være tusind andre!!).
Billedet er fra ca. 1920-30'erne, en mand, høje tindinger og overskæg, hustru med mørkt opsat hår og fem børn, en stor pige tre dreng og en mindre pige, alle med lidt spids/markeret næse.
Det kunne være sjovt om billedet kom "hjem" til familien!

Venlig hilsen
Kirsten
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 24/04/2013 19:55
Jeg har haft det samme problem,med en Mormor der får 3 børn med 3 forskellige fædre. Jeg fandt dem i Alimentationsprotokollerne på Landsarkivet på Jagtvej. Jeg fandt også at hvis en mand blev udlagt som barnefader,men ikke ønskede det så kunne han med hånden på bibelen, sværge at han ikke havde haft samleje med den pågældenkvinde i den tid som hun mente. Så blev han ikke dømt, ja det var tider. hilsen erling leerhøy
 
Forfatter RE: Efterlysning af ukendt slægtning
Lises
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 16.02.07
Lagt på d. 11/08/2013 17:15
Hej igen Jeg har slet ikke set, at jeg har fået flere svar!! Det er så længe imellem jeg får tid til dette her slægtsforskning,.. -men nu er jeg tilbage og håber ikke det er forsent,.. Tak for de spændende oplysninger.

Ja Erling, det var sandelig tider dengang,.. -og Kirsten dét billede ville jeg rigtig gerne se!! Det kunne godt lyde som min familie )
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk