hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvem var pastor Fløe i Asferg søn af?
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 26/10/2006 12:42
Hej

Jeg har fundet nogle breve fra Pastor Fløe i Asferg. Han skriver sammen med en præst i Aalestrup, Ejner Andersen, omkring en politibetjent i Aalestrup, som ikke er ret anset.
Pastoren underskriver sig J.D. Fløe, men hvem er hans ophav?
Pastor Fløe kommer til Asferg i 1898 og er der til 1932, hvor han pensioneres og flytter til Holte ved Købehavn. Brevene er fundet i et privatarkiv indleveret af en Fløe fra Hammerum Herred.
Kan nogen hjælpe?
 
Forfatter RE: Hvem var pastor Fløe i Asferg søn af?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/10/2006 19:43
Josias Daniel Pallesen Fløe er født i Rind sogn den 9 jan 1863 som den yngste af 8 børn hos Christen Pallesen Flø og Anne Kirstine Pedersdatter i Kollund. Den kendte folketingsmand Søren Pallesen Flø var hans Farbror.

J. D. Pallesen Flø blev student i 1882 og kandidat i 1889. Han gik på pension i 1923, døde den 20 apr 1943 og ligger begravet på Asferg kirkegaard.

Du vil kunne finde hans familie både i kirkebøger og folketællinger her på siden. Nedenfor er et par folketællinger af hans familie. I den første er han dog ikke født endnu og i den anden er han rejst hjemmefra, men det giver et godt udgangspukt at arbejde ud fra.

Du kan læse om ham i Paul Nedergaards "Dansk Præste og Sognehistorie" bind 6 side 163, 167 og bind 8 side 97, 111 - 112

Du kan også læse noget om Kollund og om Fløfamilien i Oluf Vestergaards bog: "Landsbyen Kollund og Omegn" især siderne 25 - 30.

Jeg var i anden anledning på arkivet i Herning og lederen derinde Doris Frederiksen bad mig gøre dig opmærksom på, at der i "Hardssyssels Aarbog" argang 1938 er en stor artikel med slægtstavle over Fløfamilien siderne 105 - 159. Din præst og hans nærmeste familie er omtalt på side 134 - 135.

Så altså, du må på biblioteket.!


Fkt-1850; Rind - Kaallund; 143; Gaard m. 1 fam
666; Christen Pallesen Fløe; m; 42; gift; Her i Sognet; Gaardmand, Huusfader
667; Ane Kirstine Pedersdatter; k; 33; gift; Bording; hans Kone
668; Christian Pallesen; m; 36; ugift; Her i Sognet; Tjenestekarl
669; Peder Christian Pedersen; m; 21; ugift; Gjellerup; Tjenestekarl
670; Karen Sørensen; k; 25; ugift; Gjellerup; Tjenestepige
671; Ane Birgitte Nielsdatter; k; 16; ugift; Her i Sognet; Tjenestepige
672; Jensine Kirstine Lauritzen; k; 18; ugift; Her i Sognet; Tjenestepige, fraværende for at opvarte en Syg
673; Palle Chriistensen Fløe; m; 10; ugift; Her i Sognet; deres Barn
674; Peder Siggård Fløe; m; 6; ugift; Her i Sognet; deres Barn
675; Christen Pallesen Fløe; m; 1; ugift; Her i Sognet; deres Barn
676; Jens Christensen Fløe; m; 80; enke; Brande, Veile Amt; Aftægtsmand, som ernæres af Gaarden

J. D. Pallesen Fløs fødsel:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=41&dir=517a-05

Fkt-1880; Rind - Kollund; 19; Kollund By, En Gård m. 1 fam
737; Kristen Pallesen Fløe; m; 71; gift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Husfader, Gårdejer
738; Ane Kirstine Pedersdatter; k; 61; gift; Bording Sogn Ringkjøbing Amt; Lutheran; Hans Hustru
739; Peder Sigård Fløe; m; 35; ugift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Deres Børn
740; Kristen Pallesen Fløe; m; 30; ugift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Deres Børn
741; Jens Pallesen Fløe; m; 22; ugift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Deres Børn
742; Ester Otilde Andersen; k; 6; ugift; Gjellerup Sogn Ringkjøbing Amt; Lutheran; deres Plejebarn
743; Lars Sørensen; m; 16; ugift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Tjenestefolk
744; Kjærsten Marie Nielsen; k; 29; ugift; Herning Sogn Ringkjøbing Amt; Lutheran; Tjenestefolk
745; Kjærsten Marie Madsen; k; 21; ugift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Tjenestefolk
746; Palle Fløe Madsen; m; 24; gift; Gjellerup Sogn Ringkjøbing Amt; Lutheran; Husfader, Gårdejer [Personen er opført på Tillægsliste A" = Midlertidigt Ophold. Egentlige opholdssted er: "Gjellerup Sogn Ringkjøbing Amt""]
747; Ane Marie Sander Fløe; k; 25; gift; Her i Sognet [Rind]; Lutheran; Hans Hustru [Personen er opført på Tillægsliste A" = Midlertidigt Ophold. Egentlige opholdssted er: "Gjellerup Sogn Ringkjøbing Amt""]
748; Mads Ringsted Madsen Fløe; m; under 1 Aar; ugift; Gjellerup Sogn Ringkjøbing Amt; Lutheran; Deres Søn [Personen er opført på Tillægsliste A" = Midlertidigt Ophold. Egentlige opholdssted er: "Gjellerup Sogn Ringkjøbing Amt""]


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem var pastor Fløe i Asferg søn af?
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 28/10/2006 14:43
Hej Arne.

Endnu en gang tusind tak for din hjælp.

De gav mig ideen med at google lidt på pastor Fløe. Jeg fandt så denne hjemmeside, og der er lidt divergerende meninger om hvornår han pensioneredes, men det kan jeg måske få opklaret i de bøger du anbefaler at læse. Jeg bestilte i sidste uge bogen Hardsyssel Årbog 37-38, og jeg glæder mig til at læse den.

For god ordens skyld får du lige linket til billedet af fru Pastor fløe og beskrivelsen der fulgte med.

http://www.purhusnet.dk/Foreninger/Purhus_Lokalarkiv/Aarsskrift2003/fire_fotografer.html

Du skal rulle ned til den nederste 4.del og se afsnittet om radiograf Aage Østergaard.

Underligt han er begravet i Asferg. hvis de flytter til Holte og nyder deres otium der, men efter branden af deres hus flytter de måske tilbage til Asferg?


Jeg fandt ham nu også i København som studerende:

kbhv, København (Staden), Ahlefeldtsgade (Ulige numre), No. 23 & 25, Forhus, 4. Sal, 20, FT-1885, C0917
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peter Nielsen 29 Gift Husfader Sadelmager Fanefjord, Møen
Birthe Cherstine Nielsen 31 Gift Husmoder Stillinge, Sorø Amt
Karla Valentine Nielsen 5 Ugift Barn Kjøbenhavn
Josias Daniel Fløl 22 Ugift Logerende Theologisk Student Rind, Ringkjøbing Amt


Med venlig hilsen og god weekend

Conni

Redigeret af Conni Pedersen d. 28/10/2006 14:46
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk