hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvor døde Ane Kristine Sveigaard?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 22/10/2006 13:49
Hun er født 3. april 1856 i Ikast Gift i Brande Kirke 5. april 1877. Har boet Karstoft Mark. I 1880 i folketællingen er hun reg. i et hus med mand og barn. Brande - Kærby? En gammel sætning lyder i familien: At hun omkom ved at en brændestabel væltede over hende. Senere rejste manden Jens Peder Christensen (Kristensen) af Karstoft Mark og en evt. husholderske til Amerika.

Redigeret af Marianne Christensen d. 30/03/2008 09:22
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 23/10/2006 12:51
Ane Christine Sveigaard:
Død 19. Febr. 1888, S. Søby.
Begravet 29. Febr. 1888, Arnborg Kirkegård
Husmand af S.Søby Jens Peder Christensens Hustru 31 3/4 år.
Fandtes liggende med ansigtet trykket mod jorden under en frossen tørvestak, som stod lige ude for døren mod øst. Begravelsen tilladt af Herredsfoged i Karup i attes af 21. februar.
Arnborg Kirkebog opslag 94.
M.V.H.
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2006 13:31
Godt gået Inger.!

Jeg har ikke hørt om dette tilfælde før, og kendte altså heller ikke indførslen i kirkebogen. Også lidt forvirrende, at hun skulle findes i Søby og ikke i Karstoft. Og så lige netop i Sønder Søby der hører til Arnborg, mens resten af Søby ligger i Rind.

Men det jeg egntlig ville sige var bare, at det nok er "Herredsfoged Krarup" der er tale om.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 23/10/2006 19:42
Tusind tak til både Inger Jensen og feldborg. :-)
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 23/10/2006 20:30
hendes dødsfald er desuden omtalt i Johan Sulkjærs "Arnborg Sogns Historie"

M.v.h.

Erna
 
Forfatter RE: Arnborg Sogn's Historie
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 24/10/2006 18:57
Tak for oplysningerne. :-)
Hvor finder jeg den?
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 24/10/2006 22:21
Hej Marianne!

Den kan lånes på biblioteket og hedder egentælig "Arnborg Sogn i Hammerum Herred"

M.v.h.

Erna
 
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2006 01:16
Et andet spørgsmål kunne være, hvordan i alverden kan man omkomme på den beskrevne måde.?

Sådan en tørvestak er vel en halv til en hel meter høj, og da den var frossen kunne den jo ikke bare være væltet af sig selv. Og selv om den var, hvordan kunne det så tage livet af en voksen kvinde.?

Det havde været mere interessant, om præsten havde skrevet noget om det, istedet for om stakken stod øst eller vest for døren. ,-)


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 25/10/2006 20:01
Jeg har i dag været på biblioteket og har fået et lånerkort, samtidig bestilte jeg bogen. Den skulle gerne være her på fredag. Så vil jeg vende tilbage, hvis der yderligere info. Uha hvor kan man bruge mange timer i bøgerne og så hørte jeg om denne side, hvor er det dejligt at der er nogen som er så behjælpelige. Endnu engang tak.
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 25/10/2006 20:45
Du finder omtalen på side 116 arnborg sogn i hammerum Herre.
Du kunne også prøve Hjemsstavnshus Arnborg telf. 97149858. Måske kan de hjælpe dig.
Fik de flere børn en Maren? tog han dem med til USA? ellers er der måske en chance for at få det opklaret ved at fnde deres konfirmation.
M.v.h.
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 25/10/2006 21:01
De fik også Kirsten Marie Christensen f. 8/4-1883 i Skarrild, Augustinus Christensen f. 15/8-1885 i Skarrild og så Laurids Olesen Buch Christensen f. 29/12-1886, som er min mands farfar. På ham har vi dåbsattest og vi har hans vielsesattest. Jeg har mailet med Susanne Vestergaard på Skarrild Karstoft Museum. Jeg vil tage dertil engang i løbet vinteren. Vi bor kun 60 km derfra. Det bliver lidt spændende at læse omtalen. Måske er der andre ledetråde.
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2006 23:57
Efter at Erna havde gjort opmærksom på at dødsfaldet var omtalt i Sukjærs bog slog jeg det lige op. Der står nu ikke meget udover hvad der står i kirkebogen,.men det er da under alle omstændighede en god bog om sognet, og der er da også lidt mere om selve Sønder Søby, hvor de jo åbenbart må have boet i en periode.

Men jeg vil absolut tilslutte mig den opfordring der tidligere er kommet om at kontakte lokalkendte folk i området. Udover det nævnte telefonnummer kunnde du feks også prøve at kontakte Grete Clausen:
http://hammerum-herred.dk/profile.php?lookup=84.

Det er mit indtryk, at hun arbejder netop med lokalhistorie fra Arnborg området.Og hvis hun ikke allerede kender historien vil hun sikkert blive gald for at høre om den.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 27/10/2006 14:53
Ane Kristine Sveigaard & Jens Peder Christensen Børn:
Maren, * 25.Jan. 1878, Uhre (Brande)
Mikkel, * 22.Mar. 1880, Uhre (Brande)
Kristen Mathias Peder * 5.Nov 1881, Uhre (Brande)
Kirsten Marie * 8. Apr 1883, Karstoft Mark (Skarrild)
Augustinus * 15. Aug, Karstoft Mark (Skarrild)
Laurids * 29. Dec. 1886, Karstoft Mark (Skarrild)
Der kan være flere børn. Prøv at søg i disse sogne efter deres konfirmation, eller nabo sogne. Prøv også se efter hvem der var faddere, Måske kan det være en hjælp til at finde, hvor de yngse børn er efter moderens død.
Kirkebøgene findes jo lige her her på hammerum Herred. (dog ikke Brande før 1891).
M.V.H.
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/10/2006 22:07
Hej Marianne.

Har du set den seneste udvikling i trådene omkring New Zeeland:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?11,264787

Det kunne næsten se ud som om Mikkel Sveigaard nyder den tvivlsomme ære, at være den første der blev kørt over af toget her på egnen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 31/10/2006 17:59
Hejsa

Ja, jeg er så heldig at maile sammen med Christina.
Men hvor skete ulykken - ved nogen det? En anden ting er jeg nødt til at spørge om: Hvorfor mon Ane Christine og Jens Peder's yngste søn kom til at hedde Laurids Olesen Buch Christensen, og ikke bare Laurids Christensen? Ved nogen hvor Jens Peder drog hen efter Ane Christine's død? Nogen siger Amerika med de 2 ældste drenge, Mikkel og Kristen, mens resten blev i Danmark, ved plejefamilie? Vi har historien om Laurids, hans dåbs og vielsesattest samt hans kørekort. Men historien om barndommen mangler, konfirmation o.s.v.. Takker på forhånd for tipsene. :-)
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 31/10/2006 22:27
Laurids Olsen Buch Christensen, blev konfirmeret 14. april 1901 i Brande Kirke. Konfirmandens kundskab og forhold mg-.
Brande Kirkebog 1899-1906 opsl.99.
Hvorfor han kommer til at hedde Olsen Buch, måske kan det være noget familie, hans Faddere var: Pigen Ane Nielsen. Husmændene Niels Knudsen og Peder Jensen, samt ungkarl Jørgen Jørgensen, det siger jo ikke rigtig noget. Deres søn Mikkel Mikkelsen Svejgaard Christensen, han må være oplaldt efter Ane Christines, far. derfor kan det måske gælde Laurids?
Augustinus Kristensen: Død 12. Nov. 1891, Uhre Mark Brande. Begravet 19. Nov. 1891, Brande Kirkegård.
Søn af Fhv. Gaardejer Uhe Mark Jens Peder Kristensen.
Brande Kirkebog.
Jeg kan bare ikke finde dem i ft. 1890 ft. 1901 kunne måske være en hjælp.
De har åbenbart flytte noget rundt. M.V.H.
Inger Jensen
 
Forfatter RE: Mikkels Sveigaards død
herningarkiv
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.06
Lagt på d. 02/11/2006 13:17
På Lokalhistorisk Arkiv i Herning har vi læst om Mikkel Sveigaards dødsfald i datidens eneste lokale avis
Vil du Marianne videregive vores oversættelse til New Zealand ??
Samtidig får du jo så også bekræftet hvorfor drengen der døbes i 1880 bliver opkaldt efter morfaderen:

The daily paper from the town Herning:
Herning Folkeblad august 19th 1878
says:

Hidden by the Railroad
Yesterday an awfully accident happened when the train passed Skovby og Hammerum
an old man called Mikkel Sveigaard (shoemaker) passed the railroad and he was hidden by the train and his body was crushed and he died immediately at place.

august the 21st. 1878 further news:

Concerning the awfully accident on the Silkeborg-Herning railroad this Sunday
some news about the incident have now reached us.
When the train from Ikast to Herning passed Skovby at the middle of the day the old deaf smallholder Mikkel Sveigaard who lived in a house some hundred feet’s from the railway, was passing the railway- tracks with his wheelbarrow to get some heather, he was hit by the train and his head and one arm parted from his body.
The man was poor and he leaves a wife and several adult children.
www.herningbib.dk  
Forfatter RE: Mikkel Mikkelsen Sveigaard's død
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 02/11/2006 17:10
Tusind tak for oversættelsen. Jeg sender en mail til Christina med det samme. Er det muligt at få - selvfølgelig mod betaling, en kopi af stykket i avisen? Kunne det være interessant for arkivet at høre om hvordan det er gået for Laurids?
Augustinus som dør som 6 årrig, står der måske noget i avisen om ham? Det siges at det var p.g.af lynnedslag???
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Mail fra New Zealand
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 04/11/2006 08:04
Hello Marianne

Thanks for your email. That is so interesting.

I had asked a question on DIS Danmark re Mikkel & found out he had died in a train accident. If you look on that forum you will see my latest question and the answers. So Mikkel Sveigaard is your husband Jan's Great Great Grandfather and is my Great Great Great Grandfather!

Could you please send an email back to the Herning Archivist who found the story. Tell her/him I said 'Thank you - I am very pleased with the information'. If possible can they scan the story in the original and email me the scan. It is OK to give them my email address.

It a lovely day here today. Alex & I are going fishing. Sometime you & Jan will have to plan to come here.

Have a great day

Christina
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Hvor døde Ane Kristine Sveigaarrd?
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 09/11/2006 19:43
Takket være så mange henvendelser både her og på mail, er vi nu tilbage til ca. 1747, vedr. familien Sveigaard og så mangler vi "bare" alle fortællingerne og måske billeder. Måske også et pc-program til at styre alt dette - og hvad skal man vælge? Sikken en hobby jeg har fået. :-)
www.marianne-christensen.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk