hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvornår kom Indre Mission til Resen i Sydfjends ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 02/01/2013 21:48
Jeppe Åkjær fortæller i sine erindringer, at Indre Mission har bredt sig i Fly Sogn, da han på et tidspunkt omkring 1885 kommer tilbage efter at have været bortrejst en periode.

Bevægelsen sætter voldsomme skel mellem "de frelste" og "de knap så frelste" i sognet med en skarp fordømmelse af anderledes tænkende. Det han oplever her er nok en del af baggrunden for Jeppe Åkjærs senere så voldsomme kamp mod Indre Mission.

Jeg forsøger at finde grundene til, at min tipoldemor i 1868 og 1869 bliver presset ud i selvmord, først ved et forsøg på hængning, senere ved at drukne sig i Karup Å mellem Resen og Koldkur.

Jeg ved at den daværende sognepræst i Resen og Vroue på grund af dårlig embedsførelse sætter hende i en situation, som kan have ført til forargelse og udstødelse i det lokale samfund omkring Resen. Jeg er derfor interesseret i, om Indre Mission eller andre kirkelige bevægelser på den tid var udbredt på egnen.

Jeg håber ikke, at denne tråd støder nogen eller træder nogen over tæerne. Her i landet må man jo tænke og tro hvad man vil - bare det ikke går ud over andre.

Redigeret af Hedegaard d. 02/01/2013 21:53
 
Forfatter RE: Hvornår kom Indre Mission til Resen i Sydfjends ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/01/2013 23:17
Jeg kender ikke specielt til Resenområdet. Men generelt bredte Den Indre Mission sig hen over landet i 1860'erne og frem. I Vilhelm Becks formandstid (1881 - 1901) vandt bevægelsen meget stor udbredelse måske i sær i Vestjylland.

En ting der nok også har været medvirkende til Aakjærs holdning er måske også Pastor Noe's berømte / berygtede prædiken ved begravelsen af de 26 Harboørefiskere der omkom natten mellem den 20. og 21. november 1893.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk