hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Troels Pedersen Volsgaard
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 12/12/2012 19:49
Den 25.09.2010 skriver Ruth Neumeister i en tråd om Troels Pedersen Volsgaard og hans kone Johanne Gregersdatter født 1723 i Svindbæk, Thyregod, at der er skrevet mange andre steder om disse to personer. Jeg ville gerne vide hvilke andre steder det drejer sig om?!
Parret er mine 3xtipoldeforældre på min fars side. Der er skrevet en slægtsbog: Slægten fra Laulund Mark, men den starter ved mine tipoldeforældre, der er født omkring 1790. Så jeg kender kun navne, fødselsår og dødsår på de aner der ligger længere tilbage i tiden.
Er det muligt at fastslå hvilken ejendom i Volsgaard Troels Pedersen var fæster på inden han flyttede til Rind Sogn? Min tiptipoldemor Inger Troelsdatter blev født i Rind sogn i 1759. Hendes storesøskende var født i Volsgaard. De var børn af Troels Pedersen og Johanne Gregersdatter.
Med venlig hilsen
Inger Juel Nielsen
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaard
lindkær
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 17.03.11
Lagt på d. 12/12/2012 23:34
Det kniber lidt for mig med tid, men her lige et hurtigt klip fra:
Kristian Truelsen & P. Fløe Jensen, Stamtavle over Gaardfæstere i Volsgaard i Snejbjerg sogn:
"Troels Pedersen eller Troels Volsgaard - begge Navne bruges i Flæng i Kirkebøgerne og andre Steder hvor hans Navn forekommer - har antagelig været hans Efterfølger som Fæster af Gaarden. Om ham anføres i Kirkebogen: "27. Sept.1752 hafde Troels Volsgaard og Johanne Gregersdatter Bryllup", og "Troels Pedersen blev begravet 14. Marts 1781, 62 Aar gl" - var altsaa født ca. 1719. I Folketællingslisten for 1787 er Johanne Gregersdatter opført som Enke i Trælund og er da 70 Aar gl. maa altaaa være født ca. 1717.
I ca. 1761 flyttede Troels Volsgaard til Vester Lind i Rind Sogn, som da ligesom Volsgaard hørte under Tanderup. Om denne gaard hedder det: "I 1766 sælger Laurids Buch, Tanderup, til Peder Christensen, Skærbæk, et Bondested i Lind som Troels Pedersen sidst beboede og er med sin Hustru og ungt Mandskab tillige med sin levende Besætning forhen Fraflyttet". Gaarden hed Østergaard og blev i 1714 lagt sammen med den midterste af de tre Gaarde i Vester Lind og fik sammen med denne ved Matrikuleringen i 1844 Matr. Nr. 4. Men i 1764, 2. Sept. omtales Troels Volsgaard som boende i Trælund i Tjørring, og af Herningsholms Jordebog 1771 fremgaar det, at der da var fem lige store Gaarde i Trælund hver med 5-2- I-11/5 Hartkorn, og der svaredes af hver Gaard 2 Td., 3 Skp. Rug, 2 Lp 31/5 p. Smør, 1 Snes Æg og 3 Kyllinger i Landgilde. Fæsterne af de fem Gaarde var: Troels Jensen, Troels Pedersen, Jens Østergaard, Peder Madsen og Jens Jepsen."

Troels Volsgaard er min 4xtip.


Mvh.
lindkær

Redigeret af lindkær d. 12/12/2012 23:35
 
Forfatter RE: Troels Pedersen Volsgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/12/2012 01:02
Både bogen om Slægten fra Laulund og hæftet om Troels Voldsgaard antager at han er født og opvokset i Voldsgaard, og at hans far Peder Troelsen i mange år har været fæster på denne gård..

Dette er, som det vist også fremgår af andre tråde her på siden, ikke korrekt. Familien kommer først til Voldsgaard omkring 1748.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk