hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 16/11/2012 20:33
min tip.tip oldefar
Han er død den 10/5 1816, jeg har fundet ham i kirkebogen for Gjellerup sogn, men jeg kan ikke se hvad der står under bemærkninger og døds orsag.
Han har ejet 6 halvgårde i Frølund, som han sælger til sin far (dt har jeg funder under skøder 346 1799.
Jeg vil gerne vide mere!
Jørgen Andersen
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 16/11/2012 21:22
Han var indsidder og husmand i Busk. "Druknet i en å mellem Gjellerup og Ikast sogn, var postbud på Højris ....?( måske er det sidste ord etc.)
Det at han har ejet 6 halvgårde.......tror du ikke det er 1/6 af en halvgård?

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 16/11/2012 21:56
Hej Jørn
tak for dit svar.
jeg har læst i skøder og panteprotokoller:
1792 nr. 129, her køber Peder christensen af Michael Knudsen noget i Tværmose (sunds)1798/1799 nr. 309 Her sælger hans fat Chr. Pdersen, Frølund halvgårde, og dr sælger han også til sin søn Peder Christensen.
1799 nr. 346 her sælger Peder Christensen til sin far Chr. Christensen, og her står der "bestående af 6 halvgårde"
hilsen
Jørgen Andersen
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 16/11/2012 23:14
Hej Jørgen
Jo du har ret, fandt det på opslag 105 af 718, det drejede sig om 6 halvgårde og et gadehus, ialt godt 19 tdr hartkorn. Pris 198 rigsdaler.

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 16/11/2012 23:23
Hej Jørn
Hvor finder du opslag 105 af 718?
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/11/2012 01:11
Alderen passer godt nok, men er det mon den samme mand?

Ham der handler med gårdene må vel være ham her:
Kvittering for arv. Peder Christensen Frølund kvitterer til sviger-faderen, Søren Tvermose, Bjødstrup, for sin kones, Else Marie Sørens-datters arv efter sin mor, Karen Nielsdatter Roin, for l00rd 1mk 8sk.

Det er jo velkendte hosekræmmerfamilier vi her har fat.

Peder Christensen Frølunds far benævnes et sted som Chr. Pedersen, Nørholm.

Jo, det er nok den Peder Christensen der drukner i 1816.

Lidt senere: Det må være den samme. Datteren Maren bliver konfirmeret i 1817 og da står faderen som afgangne osv...
.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 17/11/2012 02:13
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
Elisabeth Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 28.11.10
Lagt på d. 17/11/2012 01:51
Peder Christensen Frølunds far var Christen Pedersen Ruskjær født 1733 i Frølund, Gjellerup Sogn søn af gårdmand Peder Ruskjær Nielsen og dennes anden hustru Mette Pedersdatter.
Mvh Elisabeth
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 17/11/2012 08:17
Tak for jeres svar!

Jeg vil gerne høre lidt mere om den velkendte hosekræmmerfamilie.
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 17/11/2012 09:03
Det er jo ret dramatisk!
I 1792 køber Peder Christensen fast ejendom i Tværmose, Sunds.
I 1797 arver han 100 rd fra sin svigermor
1798/1799 køber han 1 halvgård af sin far Chr. Christensen
I 1799 sælger han 6 halvgårde og et gadehus i Frølund til sin far (som må være en ældre mand på det tidspunkt.
Ved folketællingen i 1801 bor familien stadig i Frølund, men ved det tragiske dødsfald i 1816 bor Peder Christensen og hustru i Busk.
Deres datter Kirsten Marie Pedersdatter, som er født omkring årsskiftet 1802/1803 er min tip-oldemor.
hilsen
Jørgen Andersen
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/11/2012 10:15
Kirsten Marie er iflg. mine notater døbt i Gjellerup 11 Apr 1803.

Jeg har faktisk også selv Peder Christensen i Frølund noteret død i 1816. grunden til at jeg nu kom i tvivl efter at have nærlæst dødsindførslen var dels netop den voldsomme sociale nedtur, og dels den omstændighed at han oftest ses benævnt Riiskjær og ikke Ruskjær.

Men efter at have kigget lidt mere på det er jeg enig i, at det må være ham der dør i 1816, og at han også andre steder i kirkebogen kaldes Ruskjær.

Se iøvrigt:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=5288
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=6285
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1631&rowstart=0


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 17/11/2012 10:19
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
Elisabeth Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 28.11.10
Lagt på d. 17/11/2012 17:11
hej Jørgen har lige sendt nogle oplysninger til dig.
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
Elisabeth Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 28.11.10
Lagt på d. 17/11/2012 17:37
Hej Jørgen

Lige en rettelse til dig, det er Ane Nielsdatter der er Peder Christensen Frølund´s mor, det Christen Pedersen Ruskjær´s første hustru.
Mvh Elisabeth
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 17/11/2012 18:15
Hej Elisabet
Jeg har fået oplyst at Peder Christensens mor er Maren Nielsdatter?
Hvilket årstal dør Christen Pedersen (Peder Christensens far)?
hilsen
Jørgen
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
Elisabeth Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 28.11.10
Lagt på d. 17/11/2012 18:27
Hej Jørgen
Han dør 1806, begravet 3 September 1806, gift 22 juli 1763 med Ane Nielsdatter i Gjellerup Kirke, død 1765 , gift anden gang 18 Oktober 1766 i Ikast kirke med Maren Nielsdatter.
Mvh Elisabeth
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
JC Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 04.09.09
Lagt på d. 17/11/2012 20:58
Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde eller ende. Jeg har forsket i slægten Frølund med indgiftede familier i mange aar og har meget materiale. Jeg stammer selv direkte tilbage til Peder Rusjkær Nielsen og dennes fader Niels Christensen som iflg. Gjellerup Kirkebog begravede 1765, fol.93a Niels Christensen i Frølund + 22/8, 81 aar, 4 mdr. 8 dage. Han blev kaldt Ruskjær efter byen Ruskjær i Bording S,Ginding H. Har rigtig mange efterkommere der i blandt op til nutiden. Jørgen Andersen og jeg er saa i slægt langt tilbage. Min gren gaar fra Christen Ruskjær Frølund Pedersen f. 1733 i Frølund, men købte Nørholm ved Herning hvor han døde 1806.. Han havde 11 børn heraf Anne Christensdatter Frølund f.29-06-1768, der blev gift med
Mads Schou til Holtbjerg. Deres gravsted ses stadig med en mægtig sten paa Herning Gamle Kirkegaard. Min gren gaar fra Annes broder Thomas f. 1780 som overtog Nørholm, han havde 10 børn. Der stammer jeg fra Laurids Frølund Thomsen f. 1815 som kom till gaarden Nyholm, Trælund i Tjørring Sogn, der er min farfar født bl.a.som bror til tidl. højesteretspræsident Thomas Frølund.
De efterkommere med tekstfiler jeg har
tilbage fra Niels Christensen til nu, fylder 130 A 4 sider, hvis jeg skulle skrive dem ud i bogform. Da der er oplysninger om personer de gamle gaarde i Frølund med ejerskaber m.v. Jeg hjælper gerne med oplysninger, hvis jeg kan, ligesom jeg naturligvis er interesseret i nye oplysninger. Jeg har grenen op til Jørgen Andersens ane Maren døbt 26-12-1800 g-med Jens Bøvl, tre børn, saa ar jeg ikke mere paa denne gren. Venligst J.C. Frølund jcfroelund@kabelmal.dk
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
jørgen t andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 14
Bopæl:
Tilmeldt: 03.10.12
Lagt på d. 18/11/2012 15:02
JC Frølund
Tak for dit indlæg.
Jeg påtænker at skrive noget ned om mine forfædre, hvor jeg starter med Kirsten Marie Pedersdatter og hendes forældre.
Hendes Morfar var i øvrigt Niels Madsen Roin, som var en kendt uldhandler i København.
Jeg er interesseret i hendes far og farfar.
Kirsten Marie blev døbt 2. påskedag 1803, på hvilken gård blev hun født?
Peder Christensen må sælge 6 halvgårde i Frølund i 1799, til sin far, hvorfor er det gået så galt?
Familien får sikkert lov til at blive boende indtil Christen Frølunds død i 1806, da de er med under Frølund ved folketællingen i 1801.
Hendes far omkommer ved en drukneudlykke i en å mellem Gjellerup og Ikast sogne i 1816, året før Kirsten Marie blev konfirmeret.
Senere hen får hun 4 drenge, med 3 forskellige fædre, og derudover en stedsøn, den berømte/berygtede Søren Hampen.
I 1837 bliver hun gift med Søren Christensen “Søren Krænsen”, han kommer fra den østlige gård i Fjederholt.
De fæster et stykke hede i Kølkær (fra gården i Fjederholt), der flytter de ind i et slevbygget “Sojhus” (jordhule af rafter og lyngtørv), med 3 drenge, hvoraf den yngste er 3 år.
Jeg hører gerne nærmere og fortæller gerne mere.
hilsen og på forhånd tak for hjælpen
Jørgen

 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/11/2012 16:46
jørgen t andersen skrev:
Kirsten Marie blev døbt 2. påskedag 1803, på hvilken gård blev hun født?

Sandsynligvis et sted i Frølund. Faderen ejer vel stadigvæk stedet, og broderen Niels er vist endnu ikke kommet hjem, så formentlig bor han på Frølundgaard eller et sted i nærheden.

Om Peder reelt har ejet hele Frølund by, eller om der nærmere er tale om een eller anden mellemhandel, er vel ikke helt klart.

Faderen flytter omkring 1800 først til Laulund og senere til Nørholm i Herning, og har tilsyneladende hele tiden haft godt styr på sin økonomi.

Sønnen Thomas overtager Nørholm efter faderens død, gifter sig med en datter af Laurids Sivebæk, og er stamfar til en stor og kendt efterslægt.

Sønnen Niels overtager Frølundgaard, men har angiveligt tillagt sig lidt for flotte vaner mens han var i Købehavn, og må gå fra gården efter nogle års forløb.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 18/11/2012 16:48
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
JC Frølund
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 04.09.09
Lagt på d. 19/11/2012 21:49
Til Jørgen T. Andersen
jeg har en del oplysninger om tidligere ejerforhold i og udstykning af Frølund ogsaa før de der hidtil er nævnt. Det er flere tætskrevne sider jeg har i min BK6 database. Jeg orker ikke at sidde og skrive alt det af her i billedet og ved ikke om jeg kan vedhefte en fil her. Jeg har derfor hentet de tre første sider over i Word. Lader dem ligge i et særligt dokument paa min PC.
Jeg sender dig en alm. mail hvor jeg vedhefter siderne, men hvis andre er interesseret i oplysningerne, kan de ogsaa faa filen fremsendt. Jeg kunne jo sende dig en ged fil, men saa skal du jo til at lukke den op. Jeg har mange oplysninger om slægten ogsaa flere andre slægtsgrene af Frølunder der stammer fra Frølund Venligst J.C. Frølund
 
Forfatter RE: Peder christensen, Ruskier/Frøluind
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 20/11/2012 09:50
Hej JC Frølund,

du nævner, du har oplysninger om slægtsgrene andetsteds, der
stammer fra Frølund, Gjellerup.
Her er en Frølund i Arnborg sogn:
Christen Pedersen Frølund *1717c †1802 Gammel Arnborg
Kendte børn:
Peder Christensen Frølund *1759 Gammel Arnborg †1802 Gammel Arnborg, overtager gården.
Jørgen Christensen Frølund *1763 Gammel Arnborg †1810-23

For mere se:
http://www.nørvang-herred.dk/arnborg/ArnborgStederOgFolk.htm#A-gam

Tilnavnet Frølund ses første gang i kirkebogen 1784 omtrendt
samtidig som skolemesteren Christen Pedersen Lustrup flytter fra
Skarrild til Gammel Arnborg, disse navne skulle holdes fra hverandre.

Christen Pedersen Frølund var gift med Maren Jørgensdatter *1717c †1780 Gammel Arnborg.
Han ses sikker i Gammel Arnborg 1759. Om det er denne Christen Pedersen, der får en datter
Karen i 1749 er ikke sikkert, i hvert fald er ved denne dåb to af fadderne fra Gammel
Arnborg. Karen dør i 1760.
http://www.nørvang-herred.dk/arnborg/kirkebog/daabHTML.htm#H2134

Der er meget få Frølund i TRAP og de andre er på Sjælland.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk