hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Siig i Hammerum Herred ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 08/11/2012 17:32
Jeg leder efter afstamningen til en ane, Knud Jensen Siig.

Han er vist født ca. 1750 i Hjerm og død i 1826 i Sahl, Ringkøbing Amt.

Tilnavnet Siig burde vise, hvor slægten kommer fra, og jeg kan ikke finde familien i Sig ved Varde.

Jeg har en fornemmelse af, at jeg har set en lokalitet med samme navn på et gammelt kort over Herning og omegn. Kan det passe ?
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/11/2012 17:44
Det korte svar: Ja.

Der kan være tale om Sig / Siig (Sigggard) i Ikast eller Sig / Siig (Gammel Boesig) i Rind. Mindre sandsynlig er Sig (senere kaldet Maagaard) i Snejbjeg.

Jeg vil lige se om jeg kan finde noget på ham du nævner.

Ps.
Jeg kommer i tanker om, at der også er et Siig i Vinding sogn, det er jo nok tættere på de to steder du nævner.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 08/11/2012 17:55
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 08/11/2012 19:54
Det lyder interessant, så jeg skal nok kigge i den retning.
Det kan nu nok blive svært at finde familien, hvis det er hans forældre, som er flyttet til Hjerm.
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Ole Krog
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 26.12.05
Lagt på d. 08/11/2012 22:27
Hedegård - prøv at se her

126. Knud Jensen Siig #1059, født ca 1750, død 5 jul 1826 i Sahl, stilling: Selvejergaardmand.

Kirkebog Hjerm sogn. Online
1781. d. 13 Juli. Troloved i Hierum. Knud Jensen af Saahl og Mette Xstensd af Vester Hierumgaard

Kirkebog Hjerm sogn. Online
1781. d. 31 Augusti Knud Jensen af Sahl og Mette Christensd. af Hierumgaard copulered.

Folketælling 1787 i Ringkøbing, Ginding, Sahl, Sahl by, viser:
Knud Jensen, 30, Gift, Husbond, Bonde og Gårdbeb:,
Methe Christensdåt., 44, Gift, Madmoder, -,
Marie Cathrine Knuds Dåtter, 5, -, Barn, -,
Mariane Knuds Dåtter, 3, -, Barn, -,
Jens Knudsen, 1, -, Barn, -,
Anne Jens Dåt:, 20, Ugift, -, -,
Johan Jens Dat., 11, -, -, -,

Folketælling 1801 i Ringkøbing, Ginding, Sahl, Nyegaarde viser:
Knud Jensen, 53, Gift, Huusbond, Bonde og gaardbeboer,
Mette Jensdatter, 50, Gift, hans kone, ,
Mette Cathrine Knudsdatter, 16, Ugift, Deres børn, ,
Mariane Knudsdatter, 14, Ugift, Deres børn, ,
Jens Sørensen, 56, Gift, Tjenestekarl, ,

1803. Knud Jensen Siig låner min tip2-oldefar Jesper Jensen, ane 28, #260, 298 rd i forbindelse med købet af hans fæstegård. Ø. Hedegaard i Handbjerg sogn.
Kilde: Hjerm-Ginding herreders Skøde- og pantebog 1802-1804. pag 183.

1826. Knud Jensen Siig, Sahl død den 5 Juli og begravet den 13 Juli 1826 i Sahl. Selvejergaardmand i Nørre Sahl. 76 Aar.

Han blev gift med Mette Christensdatter #1060, gift 31 aug 1781 i Hjerm.
Børn:
63. i Marie Katrine Knudsdatter #1037 født 26 dec 1782, død 9 jul 1848.
ii Mariane Knudsdatter #1062 født 3 maj 1785, død 4 jul 1851.
iii Jens Knudsen #1063 født 10 maj 1787, død 1794.

127. Mette Christensdatter #1060, født 24 jun 1744 i Hjerm sogn, Vester Hjermgårde, død 1 feb 1830 i Sahl sogn, Øster Skovlund.

Kirkebog Hjerm sogn. Online.
1744. D. 24. Fest. Div. Joh. Døbt i Hierum Xsten Olesens Datter Nome Mette. Baaren af Anna Sørensdatter Telling. Test. Michel Schiettrup og Hustru Maren, Xsten Villemos og Hustru af Øster Ausum. Christen Dalsgaard.

Kirkebog Sahl sogn. Døde Quindekjøn. Online
1830. Død 1 Februar, begravet 14 februar. Mette Christensdatter Siig. Enke af forhen afdøde Knud Siig Nør Sahl. Opholdende sig i Øster Skoulund, 86 Aar.

Opoldt sig ved sin død formentlig hos datteren Mariane Knudsdatter, jf nedenfor.

Ringkoebing, Ginding, Sahl, Nørre Goderum, en Gaard kaldet Østerskovlund, 40, FT-1834, A3014
Hans Christian Pedersen 55 Gift Gaardmand
Mariane Knudsdatter 49 Gift Kone
Mette Hansdatter 19 Ugift deres Børn
Maren Hansdatter 17 Ugift deres Børn
Anne Hansdatter 15 Ugift deres Børn
Knud Hansen 12 Ugift deres Børn
Søren Hansen 9 Ugift deres Børn
Thue Hansen 9 Ugift deres Børn
Niels Hansen 4 Ugift deres Børn.

udfundet

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=knud%20jensen%2C%20siig%20idum&source=web&cd=12&ved=0CCUQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.hheriksen.dk%2Fbog.doc&ei=UiGcUI35FeOB4gT0ooCQCA&usg=AFQjCNFMjd8JmMITfzj4_lVhKQrRH0tCfg

På Google Knud Jensen, Siig Idum og så under doc Hans Henning Eriksen

med venlig hilsen

Ole Krog
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 08/11/2012 23:24
Det er hårdt at blive gift - han bliver 23 år ældre på de de 14 år mellem de to folketællinger...

Jeg har set det meste, men det er en tid siden - dog ikke den der med at han låner penge ud. Når jeg googler Knud Jensen, Siig Idum havner jeg i folketællinger, hvor jeg ikke lige kan komme videre - i de første hurtige forsøg.
Jeg forsøger igen i morgen når der er tid, men jeg takker i hvert fald for sammendraget.

ps...: ved du, om din 2xtip nogensinde betalte det lånte beløb - for jeg er jo en af arvingerne efter Knud Jensen, og et par hundrede rigsdaler kan man jo altid bruge ?
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 09/11/2012 22:15
Lige til Ole:

Nu har jeg haft tid til at kigge lidt grundigere på tingene. Jeg har så vidt jeg kan se fundet den slægtsbog du henviser til. Den krydser flere grene af min slægt både i Hogager, Borbjerg og Ryde.

Er det rigtigt forstået, at forfatteren ikke har fundet forældrene til Knud Jensen Siig?

Hvorfor henviser du til Hans Henning Eriksen ?

Bortset fra det: Mange tak for henvisningen.
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Ole Krog
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 26.12.05
Lagt på d. 10/11/2012 09:42
Hej Hedegaard

det er korrekt forstået, at forfatteren ikke har fundet hans forældre.
Henvisning kun fordi jeg søgte på nettet efter Knud Jensen Siig, og fandt så det dokument, han havde forfattet. Han har også en hjemmeside, hvor der står noget om slægterne.
Jeg er ikke selv i familie med Knud Jensen Siig, så pengene må du nok se bort fra.

Min henvisning var bare som evt. hjælp til dig, da jeg ikke rigtig vidste, hvor meget du selv havde udfundet om Knud Jensen Siig og hustru med familie.

Gunden til at jeg også prøvede at skrive Idum var den, at der er en gård i Idum sogn ved navn Siig. Jeg har boge Idum sogn af Peder Christensen men fandt ikke Knud Jensen Siig nævnt under afsnittet Siig.

med venlig hilsen

Ole Krog
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 10/11/2012 10:21
Din henvisning til Idum ser faktisk ud til at være rigtig. Der optræder mange med navnet Knud eller Knudsen lige netop i Siig ved Idum på de originale matrikelkort fra 1815, men jeg kan ikke lige finde hans fødsel omkring 1750 i kirkebogen.

Du har forresten givet mig en ekstra gevinst med din henvisning.

I bogen nævnes et skifte i Nautrup ved Sevel, og en af vurderingsmændene er sognefoged Jeppe Hedegaard. Jeg har længe vidst, at der i min mors familie var en hel stribe på 6 sognefogeder, hvoraf de 3 er dannebrogsmænd, nemlig Peder Hedegaard, Jeppe Hedegaard (ikke din Jeppe Hedegaard) og Mads Pedersen, alle fra Djeld og omegn i Sevel.

Du har lige givet mig sognefoged nr. 7 i den Jeppe Hedegaard, som nævnes i bogen, for han er min tiptip-oldefar. Han hedder egentlig Jeppe Christensen og kaldtes Bæk efter Bækgård i Sevel.

Jeg var klar over, at han flyttede til Hedegaard, men jeg vidste ikke at han kaldtes Hedegaard. Det navn er først blevet officielt familienavn i 1906 med min oldefar - den Jeppe Hedegaard, som jeg kendte. Han blev træt af, at posten ikke kunne finde ud af at aflevere breve til ham, når der stod Pedersen som efternavn, så han tog officielt gårdnavnet som efternavn. Gad vide, om "din" Jeppe er den første i slægten, som kaldtes Hedegaard ?

Jeg takker meget.

Redigeret af Hedegaard d. 10/11/2012 15:24
 
Forfatter RE: Siig i Hammerum Herred ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 11/11/2012 22:40
Der er en fejl i slægtsbogen.

Når man læser det originale skifte fra Nautrup som nævnes på side 111 i slægtsbogen, står der helt klart Jeppe Gadegaard og ikke Hedegaard.

Så er jeg altså nede på 6 sognefogeder igen - men det rækker vel også....

Redigeret af Hedegaard d. 11/11/2012 22:40
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk