hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 07/11/2012 17:57
Min bedstefar boede ved folketællingen i 1906 på matrikelnummer 1m Bjerregaarde, Snejbjerg Bjerge. Det er Opslag 101, familie løbenummer 15, Snejbjerg Sogn.
Han hed Jens Kristian Nielsen. Kan man finde ud af om den ejendom findes endnu?
Mange ejendomme i Snejbjerg Bjerge blev solgt til udvinding af brunkul omkring 2. Verdenskrig. Det kunne meget vel være sket med Matr.nr. 1m. Hvordan finder man ud af det?
Mvh
Inger Juel

Redigeret af Inger Juel Nielsen d. 07/11/2012 18:21
 
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 07/11/2012 18:33
Matrikel nr. 1m Bjerregaarde, Herning eksisterer.

Så vidt jeg kan se er adressen idag Stormosevej 40, 7400 Herning.
 
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 07/11/2012 18:37
Ejendommen var tilsyneladende ikke bygget og jorden ikke opdyrket i 1899 (hede). Passer det med dine oplysninger ?
 
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 07/11/2012 19:21
Jeg ved ikke så meget om det. Min bedstefar var 23 år og nygift - gift 1904. Hans storebror boede ved folketællingen i 1901 på matrikelnummer 1c Bjerregårde. Storebroderen hed Niels Christian Nielsen Elmholdt, var ugift og boede sammen med sin gamle mor og tre yngre brødre. Så det har nok været barndomshjemmet. Moderen blev enke i 1899. Så der har ikke været nogen hjælp at hente der. Så jeg ved ikke om han kan have købt en nybygget ejendom i 1904. Det virker ikke så sandsynligt. Men der er ingen tvivl om, at det er mine bedsteforældre og deres ældste barn, der er nævnt på matr. nr. 1m Bjerregårde.
Mvh
Inger Juel

Redigeret af Inger Juel Nielsen d. 08/11/2012 18:48
 
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/11/2012 19:47
det er tilsyneladende den ejendom der ligger lige bagved den gamle købmandsforretning.
http://www.findvej.dk/%20stormosevej%2040,%20herning?zoom=15&maptype=3

Den ses på ældre kort, men hvornår den er opstået ved jeg ikke lige på stående fod.


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:



Redigeret af feldborg d. 07/11/2012 19:55
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 07/11/2012 22:26
Tak for svaret begge to!
Der var faktisk ikke så langt fra mit barndomshjem ved Studsgård Kirke og op til Bjerre. Men jeg har aldrig fået udpeget mine bedsteforældres første hjem. De var flyttet derfra i 1916, da min mor blev født.
Jeg kan godt huske købmanden i Bjerre. Han lejede en vaskemaskine ud i min barndom. Maskinen var af mærket: Ferm. Den blev hentet og bragt af købmanden selv. Så slap man for at bruge vaskebrættet. Men man skulle stadig tænde op for gruekedlen, så linnedet kunne blive kogt.
Skolen lå vist i nærheden af købmanden. Der var en stakkels lærerinde, der blev mobbet noget så grueligt af de store drenge. De lokkede hende i kælderen og smækkede lugen i over hende. Så kunne hun sidde dér. Men hun løb ikke af pladsen. Hun holdt skansen i årevis. Hun var skolens eneste lærer. Det har ikke været sjovt. Nå, det var vist et sidespring.
Mvh
Inger Juel
 
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 08/11/2012 19:00
I Vort sogns Historie over Studsgård Sogn side 171 omtales matr. nr. 1m Bjerregårde. Der står at Jens Fonnesbech i 1915 købte ejendommen af Jens Kr. Elmholdt (min bedstefar). Elmholdt havde haft ejendommen i ti år. Han havde bygget stuehus i 1912 og kostald i 1914.
Hans storebror blev boende på barndomshjemmet matr.nr. 1c. Bjerregårde. Ved folketællingen i 1925 er storebror, Niels Chr. Elmholdt tællingskommisær. I hans underskrift kan man se, hvordan han skriver C. Så det er matr. nr 1C, der står udfor barndomshjemmet, hvor Niels Chr. og Lovise stadig bor i 1925. Min oldefar Jens Nielsen Elmholdt købte Matr.nr. 1c Bjerregårde i 1883. Det er i hvert fald min foreløbige konklusion.
Mvh
Inger Juel
 
Forfatter RE: Matrikelnummer 1m Bjerregaarde
Nils Langager
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 30.09.06
Lagt på d. 09/11/2012 18:45
Stormosevej 40 eksisterede i hvert fald i midten af halvfemserne (1990), da jeg besøgte ejendommen sammen med min familie.

Min bedstefader Andreas Langager Lauridsen, sognefoged, har ejet den i slutningen af 1800-tallet.

Her er der lidt om ham:

Til en start lejede Andreas i 1887 jord af Simon Jensen i Snejbjerg Bjerge. Senere samme år købte han jord 05/05-1887. Gården ligger nu på Stormosevej 40 i Tanderupkær tæt ved Studsgaard, Bjerregaards Jorder, matr. nr. 1m, oprindelig opmålt til 30 tdr. På denne gård blev de første 5 børn født.

Andreas solgte gården 25/03-1898 og købte i stedet et hus, der ligger på Snejbjergvej 8 i Studsgaard, matr. nr. 1 f. Han forlod hermed landbruget, og i følge folketællinger er hans erhverv i 1901 angivet til Tørvehandel m.m., og i 1906 kaldes han for Kreditforenings Kreds-vurderingsmand, Sognefoged m.m.

Jeg sender dig noget mere om Bjerrregården til din mailadresse: kksikjaer@hotmail.com, samt foto af staldbygningen mod vest, udsigten mod øst og en tavle over alle ejere af jorden. Oversigten er udarbejdet af Fonnesbæk i Herning. Oversigten findes på Stormosevej 40.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk