hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Lundmølle, Snejbjerg Sogn
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 03/11/2012 15:48
Mine rødder kan føres tilbage til Dynes Lauridsen, født cirka 1635. Han var fæster på Lundmølle, Snejbjerg sogn. Hans søn og sønnesøn var fæstere samme sted. Oldebarnet Jens Dynesen f. 1714 er født på Lundmølle. Hans kone Johanne Nielsdatters bror, Jens Nielsen, boede også på Lundmølle i mange år.
Men hvad er Lundmølle, Snejbjerg Sogn. Er det en samling af gårde, eller er det en enkelt gård? Det er vist ikke en mølle, så vidt jeg har forstået? Og hvor lå det? Var det i nærheden af Gudenåkvarteret ved Tjørring Bakke eller var det længere ude i retning af Snejbjerg?
Det kunne være morsomt at vide lidt mere om det. Så på forhånd tak, hvis nogen vil besvare mine spørgsmål.
Med venlig hilsen
Inger Juel
 
Forfatter RE: Lundmølle, Snejbjerg Sogn
herholt
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 25.06.12
Lagt på d. 03/11/2012 18:18
prøv dette link http://www.lundmolle.dk/historiske_dokumenter.htm

mvh
herholt


herholt
 
Forfatter RE: Lundmølle, Snejbjerg Sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/11/2012 01:10
Det er uklart hvor stedet har møllenavnet fra. Men formentlig har der vel været en mølle der i en meget fjern fortid, ihvertfald har det heddet Lundmølle i umindelige tider. I den tid der findes sikre kilder har det dog været en helt almindelig fæstegård, senere selvejergaard.

Men omkring år 1800 bliver der faktisk byget en lille vandmølle på stedet. og omkring 1840-45 var der både vand- og vind- mølle, men kun en kort tid.

Gården blev drevet som almindelig landbug frem til omkring 1964 hvor den blev udstykket. Den har fra tidernes morgen ligget i Snejbjerg sogn, men kom omkring 1960 ind under Herning.

Stedet hedder idag Gudenåvej 110, Herning og der findes vist en enkelt ældre bygning og spor af en kanal stadigvæk.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Lundmølle, Snejbjerg Sogn
Inger Juel Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 58
Bopæl:
Tilmeldt: 29.03.12
Lagt på d. 04/11/2012 12:18
Tak for svarene. Jeg skal bruge det til at brillere overfor mine kusiner, der bor i Gudenå-kvarteret. De ved sandsynligvis ikke, at de er vendt tilbage til deres rødder. Så jeg har tænkt mig at indvi dem i mine studier af slægten.
Mvh Inger Juel

Redigeret af Inger Juel Nielsen d. 04/11/2012 12:20
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk