hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/10/2012 11:52
Hej,

der er lidt tvivl om konen i denne dåb.

Arnborg kirkebog, dåb
Nr. 2395 05.02.1804 Jørgen Nielsen, Kirkegaard. FAR: Niels Jørgensen. MOR: Karen Marie Jensdatter.
BÅREN AF: Katrine Sørensdatter, Kirkegaard, Arnborg, 29, datter af Søren Christensen.
FADDER Nr. 1: Jens Pedersen Nedergaard, Skibbild, Arnborg
FADDER Nr. 2: Christen Jakobsen Smed, Gammel Arnborg, Arnborg
FADDER Nr. 3: Maren Pedersdatter, Holtum, Arnborg, Gift med Niels Hansen Holtum.
FADDER Nr. 4: Christiane, Tovdal, Arnborg, Lars Andersens tjenestpige.
FADDER Nr. 5: Karen Mikkelsdatter, Kirkegaard, Arnborg, Tjener formodentlig ved Søren Christensen.
NÆVNT Nr. 1: Søren Christensen, Kirkegaard, Arnborg, Moderen nedkom med barnet i hans gaard.
NÆVNT Nr. 2: Niels Hansen, Holtum, Arnborg, Konen Maren Pedersdatter fadder.
KIRKEBOGSTEKSTEN: Domin: Sexagesima 5te Februar døbt i Kirket et Drenge Barn navnlig Jørgen, som den 3die Februar næst forhen var født i Søren Christensens Huus ved Arnborg Kirke, [hvortil] forældrene kom, da fødsels Smerterne allerede var paakomne Moderen. Faderen kalder sig Niels Jørgensen af Rind Sogn og Moderen Karen Marie Jensdatter af Madum Sogn. De tilstode begge, at de ikke var ægteviede. dog havde de et Barn, som var henimod 2 Aar, hvilket de og sagde at være deres eget. de ere af de ulykkelige Natmandsfolk.
Barnet blev baaret til Daaben af Pigen Cathrine Sørensdatter. Fadderne var Jens {Pedersen} Nedergaard {Skibbild}, Christen {Jakobsen} Smed {Gammel Arnborg}, Niels {Hansen} Holtums Kone {Maren Pedersdatter}, Pigen Christiane i Thodal, Pigen Karen Michelsdatter i Kirkegaarden.
Tilmedt Herredsfogden ved skrivelse af 6. Februar 1804. anmeldt til Amtstuen den 6. April.

Denne Niels Jørgensen blev konfirmeret i Arnborg 1796:
Nr. 9023 1797 Niels Jørgensen, Arnborg, 18 år, *1779, Aaby. FAR: Jørgen Christian Christensen, Rind. MOR: Mette Kirstine Christensdatter, Rind
KIRKEBOGSTEKSTEN: Niels Jørgensen Aaby.
NOTITS: Aaby ved Aarhus født da moderen rejste fra Viborg til til Bjerre ved Horsens. Fra 17 januar 1831 Bølling-Nørre Horne herreders ret : "derfra til Ahrnborg hos Knud [Lauridsen] Aar, hvor han gjorde Pigetjeneste. I denne Tjeneste fyldte han sit 18. Aar og gik til Confirmation hos præsten Hegelund i Skarrild." I 1831 blev han dømt til 8 måneder for Løsgjængeri. Døbt som natmandens barn af Viborg. Levede mest i Rind sogn. Flere gange i fængsel. Død Viborg Tugthus 1846.

Han ses vel på rakker.dk:

http://www.rakker.dk/individual.php?pid=I000010&ged=Rakker.ged

hvor det er vigtigt at trykke på "+"erne for at se teksten.
Deri har han to koner den første Karen Jensdatter Svin er måske identisk
med Karen Marie Jensdatter, som han får barnet med i Arnborg.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/10/2012 17:19
vms skrev:
Nr. 9023 1797 Niels Jørgensen, Arnborg, 18 år, *1779, Aaby. FAR: Jørgen Christian Christensen, Rind. MOR: Mette Kirstine Christensdatter, Rind

Det er Niels (Jørgensen) Kat.

Han gik først sammen med Karen (Jensdatter) Svin som må regnes for mor til de børn han fik før 1807. Senere gik han med Mette Kathrine Pedersdatter.

PS. Han er konfirmeret i 1797.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 29/10/2012 17:52
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/10/2012 20:44
Her er lige lidt om Karens begravelse (Ølstrup 22 feb 1807). Efter Evald Tang Chritensen:

En Dag kom nogle Rakkere bærende hen til en Gaard med Niels Kats Kone, der var død paa Bjærg. Niels gik selv op til Præsten og meldte Dødsfaldet. Da Præsten nu spurgte, hvor gammel Karen var, svarede Niels: »Hun var sku lige bestemt 24 Aar, Præsten, akkurat.« Niels benyttede samtidig Lejligheden til at bede Præstefruen om lidt til at klæde Liget i. Præstekonen gav ham da et slidt Lagen og sagde: »Her har han saa et Lagen, Niels Kat.« »Godt« - »Ja, godt, det er skam to Mark værd, Niels.«

Saa gik Niels Kat hen og solgte Lagenet for to Mark, og saa kunde de klæde Liget, hvem der vilde. Efter Jordpaakastelsen stod Præsten med Hatten for Øjnene, men den Ceremoni var Niels Kat ukendt med. Han stod og saa sig rundt om, og da han fik Øje paa sin Broder udenfor Kirkegaardsdiget - Broderen var sendt hen efter Brændevin til Bæremændene - saa raabte han: »Kræsten, fæk du æ Brændvin?« Folk brast jo i Latter, og der var ikke stor Sorg over dette Dødsfald



mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 30/10/2012 10:31
Hej,

Niels Kat og Karen Svin, det er jo navne.
Jeg ser på rakker.dk, at Marens far blev kaldt Svinet,
men Kat synes at tilhøre Niels Jørgensen selv.

KONFIRMATIONSBOG i Arnborg 1805-14
Præsten nævner, at de konfirmerede står i konfirmationsbogen,
men jeg har ikke kunnet finde nogen konfirmationsbog i Viborg
Landsarkivs fortegnelser. Er der nogen, der har set denne
konfirmationsbog nævnt et eller andet sted?

Venlig Hilsen
Villy
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/10/2012 13:05
vms skrev:
Niels Kat og Karen Svin, det er jo navne.
Jeg ser på rakker.dk, at Marens far blev kaldt Svinet,
men Kat synes at tilhøre Niels Jørgensen selv.

Både Niels' far Jørgen, og dennes bror Mads, samt flere af deres efterkommere gik under navnet "kat", men et egentlig familienavn var det ikke.

Svin er derimod et familienavn der knytter sig til en stor part af efterkommerne efter "Æ gammel Swin" aka. Jens Jensen og hans kone Kirsten "Høg" Christoffersdatter. Det hænger sådan her sammen, efter H. P. Hansen:

Jens og Kirsten Høg eller Kirsten Rakker med børn kom en dag på vandring til en gård, hvor der var bryllup. Kjæltringerne skulle selvfølgelig også have noget af bryllupsmaden; men da der var dårlig plads andet steds, »hvæ lt« man et stort svinetrug i gården og bænkede dem der ved. Nu var der en af bryllupsgæsterne, der bemærkede: der sidder svinet med alle grisene. Siden beholdt familien »Svine« navnet.

Mht. Karen er der dog en lille detalje (men dem er der nu mange af de familier). Hun er angiveligt født i Madum i 1783. Det må så være hende der er døbt 2 søndag i advent, moderens navn er ihvertfald rigtig nok. Men faderen er opgivet til "Jens Hansen af Natmændens Folk", han burde jo rettelig hedde Jensen. Men det skal man måske ikke lægge for meget i.

Præsten nævner, at de konfirmerede står i konfirmationsbogen,

Jeg læser det som "Se Dagbogen".

På en ældre fortegnelse over Mormonfilm jeg har ses faktisk under Skarrild - Arnborg en Titel: "1805-1815 Konfirmander mm." på samme filmrulle (8770) som "Liber Daticus".

Ses også på Familysearch under film nr. 51982 med betegnelsen "Dagbog 1810-1813 v. 19".

Se også:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=skarrild&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=544119&ngnid=544121&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

PS. Jeg kommer måske i anden sammenhæng til Viborg i morgen. Hvis jeg får tid vil jeg lige prøve at kigge på det her.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 30/10/2012 19:17
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 31/10/2012 09:28
Hej Arne,

mange tak for det udførlige svar. Jeg er glad for at høre
at de konfirmere 1805-15 i Arnborg findes, jeg tænkte
så småt, at de måske var gået tabt.
Det kan ikke dreje sig om mange sider, så jeg kan
vel selv affotografere dem, når jeg kommer til Viborg,
men det er ikke ret tit.
Det er nu ikke fordi de konfirmerede, som Hegelahr
noterer meget spartansk, bringer alt for meget, men
man ser hvem der er i live og i Arnborg sogn.

Venlig Hilsen
Villy
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/11/2012 21:19
vms skrev:
Jeg er glad for at høre
at de konfirmere 1805-15 i Arnborg findes, jeg tænkte
så småt, at de måske var gået tabt.

Se under "Skarrild" eller "Arnborg" her:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=141


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Natmand Niels Jørgensen 1804 Arnborg
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 08/11/2012 14:20
Mange tak, Arne,

jeg har jo skrevet Arnborg kirkebog ud 1725 - 1820:

http://www.nørvang-herred.dk/arnborg/kirkebog/a-komtKirke.htm

og disse konfirmander 1805 - 14 vil blive indført
i udskriften.

Venlig Hilsen
Villy
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk